Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon portretlens

    Ik ben op zoek naar een portretlens en ik dacht aan een nieuwe 85mm 1.8D. Maar als ik nu wat bijleg, dan heb ik een tweedehands 80-200 2.8 AFD (draaizoom), dus twee vliegen in één klap, een portretlens én een degelijke telelens. Is de 80-200 een goeie portretlens wat bokeh betreft? Of heeft misschien iemand deze twee lenzen met elkaar vergeleken voor portretten?

    Thnx!

  • #2
    Re: Nikon portretlens

    Heb zelf de 70-200 naast de 85 mm gebruikt en moet zeggen dat voor portret de 85 heel wat beter resultaat geeft als je niet met een egale achtergrond werkt. Bokeh is top en lens is haaaaaarscherp
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

    BD1614BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon portretlens

      85 mm = portretlens (speciaal daarvoor gebouwd)
      80-200 = Telezoomlens (voor all-round telewerk)

      Je kunt natuurlijk met een moutainbike ook gaan koersen , maar met een koersfietsgaat dit toch wel een beter resultaat geven
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon portretlens

        op 85mm is de 85mm 1.8 natuurlijk veel leuker werken...
        Maar hij kan wel geen portretten maken op 200mm, wat ook een fijne afstand is.

        't is best geen makkelijke keuze... ik gebruik ze beiden erg veel (85mm en 70-200mm)
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Nikon portretlens

          Ik zou ongetwijfelt gaan voor de 80-200 2.8. Deze lens is veel universeler inzetbaar dan die 85 1.8.
          Het verschil tussen de 85 en de 80-200 op 85mm is klein.
          Ik heb beide lenzen en gebruik bijna altijd de 80-200.

          Ik zou in de eerste plaats gaan voor de 80-200 en dan kan je later nog zien of je de 85 wil, en als je dan toch de perfectionist wil zijn, dan zou ik gaan voor de 1.4 versie.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon portretlens

            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            Ik zou in de eerste plaats gaan voor de 80-200 en dan kan je later nog zien of je de 85 wil, en als je dan toch de perfectionist wil zijn, dan zou ik gaan voor de 1.4 versie.
            Inderdaad, wil je de top onder de portretlenzen, ga dan voor de 85 f1.4.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon portretlens

              Als die bokeh echt zo belangrijk voor je is: je kunt op die 2.8 niet dezelfde bokeh bekomen
              die je op 1.8 behaalt. En aangezien die 85 als op 1.8 scherp is, zou ik niet twijfelen.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon portretlens

                In een review had ik gelezen dat de 80-200 f/2.8 alle primes in dat bereik overbodig maakt. De resultaten die ik van de mijne zie lijken dat te bevestigen - zo scherp dat het pijn doet als je op een print gaat zitten. Ik zie wel regelmatig CA's in de onscherpe delen van de foto's. Dat komt bij vaste lenzen minder voor dan bij zooms. Voor zover ik weet is dat en natuurlijk die extra stop lichtsterkte de belangrijkste reden om toch voor de vaste 85 f/1.8 -of f/1.4 als je de centen hebt- te kiezen.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon portretlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Als die bokeh echt zo belangrijk voor je is: je kunt op die 2.8 niet dezelfde bokeh bekomen
                  die je op 1.8 behaalt. En aangezien die 85 als op 1.8 scherp is, zou ik niet twijfelen.
                  Die 80-200 kan je wel op 105 of 135mm zetten voor portretten, en dat geeft ook weer minder scherptediepte dus dat simuleert de 1.8 van de 85mm wel denk ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon portretlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
                    Die 80-200 kan je wel op 105 of 135mm zetten voor portretten, en dat geeft ook weer minder scherptediepte dus dat simuleert de 1.8 van de 85mm wel denk ik.



                    inderdaad, en op 200 mm heb je een prachtich bookeh

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon portretlens

                      maar waarom zou je zó weinig scherptediepte willen. Ik vind het echt niet mooi als neus en oren al niet meer scherp zijn.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon portretlens

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        maar waarom zou je zó weinig scherptediepte willen. Ik vind het echt niet mooi als neus en oren al niet meer scherp zijn.
                        Dat hangt ervan af onder welke hoek je een portret schiet. En ook alleen een oog scherp kan mooi zijn... met en lichtsterke 85mm heb je die keuze.

                        Wat ik nog wil opmerken: het hangt een beetje van je modellen af ook. Een onervaren en/of onzeker model (zoals ik er zelf jaarlijks vele voor mijn toestel krijg) voelt zich al gauw bedreigd door een "telekanon".
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon portretlens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Wat ik nog wil opmerken: het hangt een beetje van je modellen af ook. Een onervaren en/of onzeker model (zoals ik er zelf jaarlijks vele voor mijn toestel krijg) voelt zich al gauw bedreigd door een "telekanon".
                          klopt. Daarom gebruik ik wel eens mijn oude manuele 135 f/2.8. Die is bescheiden van afmeting, scheermes-scherp en biedt de mogelijkheid om wat afstand te houden door het langere brandpunt. Meestal is een gezicht door de perspectiefwerking van een langere afstand ook mooier.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment

                          Working...
                          X