Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ezelsbruugetje voor instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ezelsbruugetje voor instellingen

    Hopelijk kan iemand mij helpen, ik ben sinds kort in het bezit van een canon 500D een geweldig toestel maar het probleem is dat ik maar niet kan onthouden hoe ik diafragma sluitertijd enz. instel. Als ik 's Avonds op de bank zit weet ik het precies te vertellen maar als ik de andere dag wil fotograferen ben ik het weer helemaal kwijt, om gek van te worden.

  • #2
    Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

    Dan neem je toch gewoon het instructieboekje mee.
    Of je draait ergens aan en kijkt wat er verandert.
    Of bedoel je niet dat je niet meer weet welke knop voor welke functie dient?

    Comment


    • #3
      Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

      Mee eens, maar er moet toch een manier zijn om die waardes te onthouden

      Comment


      • #4
        Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

        Een begin :
        Bij actiefoto's kies je op TV een (hogere) snelheid en laat je het diafragma aan zijn lot over.
        Bij statische foto's is het dan weer het diaframa AV dat scoort. Kleine opening ( 11,16, 22 ) erg veel diepte, grote opening (2.8, 3.5 ) weinig diepte en mooi bokeh als het een goede lens is.
        Tracht de keuze van de ISO zo laag mogelijk te houden. ( 200-400 )
        Er valt nog erg veel te vertellen, maar daar zijn cursussen, boeken en veel oefening voor ......
        Succes, amigo
        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

        Comment


        • #5
          Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

          Of je gebruikt de automatische stand en kijkt welke instellingen deze kiest.
          Dan heb je enigszins houvast voor de belichting.
          Zet de highlightwarning aan.
          Heb je iets van ALO of andere belichtinghulpjes?
          Zo ja, inschakelen.

          Wil je op handmatig zet dan de iso op A (automatisch) en hoef je alleen maar over de sluitertijd en diafragma na te denken.

          Groot gebied scherp? Dan groot diafragmagetal.
          Klein gebied scherp? Dan een klein diafragmagetal.
          Sluitertijd (zonder statief) neem je 2 keer je brandpuntsafstand of korter.
          Met IS neem je 1 keer je brandspuntafstand of korter.
          Dus als je inzoomt op ongeveer 50mm dan neem je als sluitertijd 1/50e of korter als je IS hebt en 1/100e of korter zonder IS.

          Wel heel kort door de bocht en mogelijk krijg ik hierop commentaar maar het is makkelijk onthouden en mogelijk een beginpunt voor je.

          Comment


          • #6
            Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

            Dank je zoltan, eigenlijk is het best wel eenvoudig en zeker na het lezen van jouw uitleg

            Comment


            • #7
              Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

              Ik ben blij met jouw uitleg, ik had inmiddels van zoltan ook al een reactie gekregen dus we gaan weer de paden op de lanen in en nu maar hopen dat het gaat lukken.
              Last edited by Egbert-05; 13 maart 2011, 16:11. Reden: fout

              Comment


              • #8
                Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

                Aanvulling:
                Je kunt ook de CA-modus op je camera gebruiken.
                Dan hoef je je niet druk te maken over de waardes maar kun je het gewenste resultaat ingeven zoals achtergrond wazig of juist scherp.

                klik: hier zie je wat ik bedoel

                Comment


                • #9
                  Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

                  Zou je mij een cursus kunnen aanbevelen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Egbert-05 Bekijk bericht
                    Zou je mij een cursus kunnen aanbevelen
                    Avondschool misschien. Behalve de uitleg van een leraar of lerares, kom je er lotgenoten
                    tegen die vaak met hetzelfde worstelen. Ook gaan ze er op uit. Fotoshoots. Later worden
                    de foto's in de klas geëvalueerd. Niet alleen leer je daarbij iets over je eigen foto's, maar
                    ook over die van anderen. Wat er goed aan is, minder goed, enzovoort. Enorm leerzaam
                    en leuk. Bijna Spelenderwijze kun je zo heel veel bij leren.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Egbert-05 Bekijk bericht
                      Zou je mij een cursus kunnen aanbevelen
                      Probeer er eerst een beetje de logica in te ontdekken, en dan vooral veel oefenen, dan ontwikkel je een eigen werkwijze, niets mis mee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ezelsbruugetje voor instellingen

                        je kan ook 's avonds op je sofa je camera instellen voor de shoot de volgende dag. Zo in de trant van "ik wil een foto met heel veel en een met heel weinig scherptediepte" en dan ga je op pad met je camera op Av diafragma ingesteld op grootste opening en ga je op zoek naar zaken waarbij dat past. Van fotograferen wordt je moe dus ga je even uitblazen en zet je je diafragma op 11 of 16 en ga je op zoek naar foto's waar volledige scherpte mooi bij is.

                        de volgende keer doe je dat met je sluiter op Tv.

                        is maar een idee, misschien helpt t. Van buiten leren is eigenlijk zinloos. In de praktijk toepassen is de enige manier om dingen echt te leren.
                        Last edited by putor; 14 maart 2011, 08:49.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment

                        Working...
                        X