Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro en/of standaardzoomlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro en/of standaardzoomlens

    Beste iedereen,

    Na lang twijfelen dacht ik dat ik eindelijk beslist had welke lens ik mij zou aanschaffen. Ik heb sowieso interesse in macrofotografie en de Canon 100mm 2.8L (dus met IS) leek net wat ik nodig had. De IS lijkt mij vooral handig zodat ik niet steeds een statief hoef mee te sleuren en voor portretfotografie.

    Momenteel heb ik een 50D met 18-200mm lens (beide Canon). Daarnaast heb ik onlangs een flits (de 430EX) aangeschaft.

    Maar onlangs werd ik door verschillende vrienden gevraagd om op hun trouw enkele foto's te nemen. Drie maal in andere omstandigheden
    1. "mee"-fotograferen (als 2e fotograaf) met een andere kennis van koppel 1
    2. Op het avondfeest wat foto's nemen
    3. Foto's nemen tijdens de receptie met een witte of donkergrijze rol als achtergrond (dus eerder genre studiofotografie). Hiervoor kan ik paraplu's van mijn vader gebruiken.

    Ik dacht in eerste instantie de 50mm 1.8 erbij te kopen (o.a. om budgetvriendelijke reden, maar anderzijds trek ik vaak op 50mm met mijn 18-200mm lens die ik nu heb). Op die manier kan ik met de 100mm details en portretten trekken tijdens "trouw 1", eventueel de 50mm gebruiken als het nuttig kan zijn. Dezelfde combinatie leek wel nuttig voor de tweede trouw (maar ik zou hier toch al eenvoudig zoom missen). Bij de derde trouw lijkt mij een zoom zeker praktisch (je kan eenvoudig een persoon in helemaal trekken en nadien een foto van enkel het gezicht, bvb).

    Ik begon te twijfelen of ik die investering in de 100mm L niet beter kon verdelen en bijvoorbeeld een 100mm non-IS kopen en daarnaast de 24-70mm 2.8 van Sigma kon aanschaffen. Die 50mm komt er waarschijnlijk sowieso.
    Langs ene kant lijkt het dwaas enkel voor drie gelegenheden je plan om te draaien, anderzijds zal ik aan de 24-70 nadien ook bijzonder veel geniet hebben.

    Heeft iemand van jullie goede raad/ervaring/... ? Dit zou zeer hard geapprecieerd worden!

  • #2
    Re: Macro en/of standaardzoomlens

    waarom niet investeren in de 100mm 2.8 zoals je zegt en daarnaast in de Tamron 17-55mm 2.8. Heb je wel geen IS maar heb je ook niet echt nodig in dit bereik. Je hebt ook meer groothoek wat voor feesten wel handig is. indien je met je 55 mm niet toekomt schroef je gewoon je 100mm erop. deze lens werkt namelijk ook als portretlens en lichte tele.
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

    Comment


    • #3
      Re: Macro en/of standaardzoomlens

      Het juiste objectief kopen is iets heel individueels. Hangt af o.a. van onderwerpen en je stijl van fotografie. Kijk eens naar onderstaande link.

      Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn



      Je zou je overigens moeten afvragen hoe zinvol het is om een 50mm/1.8 te kopen.

      Heb je wel eens gedacht aan de Canon 17-55/2.8?

      Succes met je keuze.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Macro en/of standaardzoomlens

        De 100mm macro IS USM is een echte haarscherpe lens ( opgepast dat je je vingers niet kwetst ) maar het is en blijft een prime. Perfecte portretfoto's heb je er hiermee !
        De 50 mm 1.8 is een top lens maar weer een prime. Dus moet je meer bewegingsvrijheid hebben.
        Ooit gedacht aan een 17-55 IS USM, het is niet omdat ik die heb dat het een wereldwonder is, maar zo te lezen, is iedereen daarmee erg tevreden.
        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

        Comment


        • #5
          Re: Macro en/of standaardzoomlens

          Die 17-55 2.8 ziet er inderdaad een superlens uit, maar ik merk dat ik liefst met behoorlijk wat mm's fotografeer en een "walk around" objectief met maximum 55mm net iets te weinig zou zijn voor mij, mede door de hoge kostprijs denk ik dat de lens niet hetgeen is wat ik zoek. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd!

          Heeft iemand ervaring met die 24-70mm van sigma?

          Over de 50mm 1.8 heb ik al behoorlijk wat goeie dingen gehoord, toch voor z'n prijs. Oorspronkelijk dacht ik liever een 85mm 1.8 te kopen (ipv de 50mm 1.4) maar dat ligt toch iets te dicht tegen die 100mm denk ik...

          Alvast bedankt voor de reacties!

          Comment


          • #6
            Re: Macro en/of standaardzoomlens

            Heb je wel eens gedacht aan de Sigma 17-70 OS?
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Macro en/of standaardzoomlens

              Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
              Die 17-55 2.8 ziet er inderdaad een superlens uit, maar ik merk dat ik liefst met behoorlijk wat mm's fotografeer en een "walk around" objectief met maximum 55mm net iets te weinig zou zijn voor mij, mede door de hoge kostprijs denk ik dat de lens niet hetgeen is wat ik zoek. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd!

              Heeft iemand ervaring met die 24-70mm van sigma?

              Over de 50mm 1.8 heb ik al behoorlijk wat goeie dingen gehoord, toch voor z'n prijs. Oorspronkelijk dacht ik liever een 85mm 1.8 te kopen (ipv de 50mm 1.4) maar dat ligt toch iets te dicht tegen die 100mm denk ik...

              Alvast bedankt voor de reacties!
              Ik heb de 85 1.5, en die gebruik ik heel vaak voor allerlei zaken. Zeer prettige lens. Je moet natuurlijk wel een beetje afstand houden voor portretten, maar dat is meestal geen probleem. Voor het feestje zou ik toch wat meer groothoek gebruiken.
              Canon 5D Mark II, Canon 450D

              Comment


              • #8
                Re: Macro en/of standaardzoomlens

                Oorspronkelijk geplaatst door kraaijer Bekijk bericht
                Ik heb de 85 1.5, en die gebruik ik heel vaak voor allerlei zaken. Zeer prettige lens. Je moet natuurlijk wel een beetje afstand houden voor portretten, maar dat is meestal geen probleem. Voor het feestje zou ik toch wat meer groothoek gebruiken.
                't Lijkt mij ook een erg mooie lens, maar het verschil met de 100mm zal waarschijnlijk te klein zijn, vandaar.
                Ik dacht nog de sigma 150mm macro te kopen samen met de 85mm 1.8, daar zat dan weer wat meer afstand tussen, maar ik denk dat de IS + snellere focus (als ik mij niet vergis) + interne focus (als ik mij niet vergis) op de 100mm echt wel opweegt tov de 150mm van sigma. Vandaar 100mm en een 50mm.
                Of suggereer je om eerder te kijken naar een 35mm/30mm/.. lichtsterke prime?

                Comment


                • #9
                  Re: Macro en/of standaardzoomlens

                  de 150mm is in de eerste plaats een macro lens ==> meestal manuele scherpstelling. de 150 heeft ook interne focus maar heeft wel geen IS maar het feit dat mensen het al 50 jaar zonder IS doen wil wel zeggen dat het gewoon leuk is als je het hebt en dat je de tijdspanne waarin je fotografeert kunt rekken maar in feite is het geen absolute must in tegenstelling tot aanvaardbare scherpte wijdopen of weinig vignettering of CA
                  Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                  hier vind je mijn foto's en hier ook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro en/of standaardzoomlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                    de 150mm is in de eerste plaats een macro lens ==> meestal manuele scherpstelling. de 150 heeft ook interne focus maar heeft wel geen IS maar het feit dat mensen het al 50 jaar zonder IS doen wil wel zeggen dat het gewoon leuk is als je het hebt en dat je de tijdspanne waarin je fotografeert kunt rekken maar in feite is het geen absolute must in tegenstelling tot aanvaardbare scherpte wijdopen of weinig vignettering of CA
                    Welja, het feit dat de 100mm ook eenvoudig als portretlens kan dienen was 1 van de conclusies van de IS en snellere autofocus en dus kan ik ze breder inzetten.
                    Met je laatste opmerking, bedoel je daarmee dat de 100mm meer last heeft van CA en minder scherp is wijdopen? Ik ben zeker van overtuigd dat de 150mm van sigma een schitterende lens is, maat ik hoor over de canon ook enkel lof..

                    Dank voor de nuttige comments!

                    Andy

                    Comment

                    Working...
                    X