Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camerainstelling bij zonlicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camerainstelling bij zonlicht

    Hallo,
    Ik heb een vraag,ik heb een Nikon D90 met hierop een Nikon 80-200mm AF-S 2.8.
    Nu maak ik vaak voetbalfoto's,vanmiddag was het vrij zonnig dus ik had vrij lichte foto's,mijn iso had ik laag staan op 200.
    Even later was de zon weer weg,en ging het beter..
    Wat is de beste instelling bij zonnig weer?
    Gr Gomes

  • #2
    Re: Camerainstelling bij zonlicht

    Ik maak ook wel eens voetbalfoto's met de D90 i.c.m. 70-300 VR. In geval van zonlicht gebruik ik de volgende instellingen afhankelijk van de sterkte van de zon: ISO 200, belichtingscompensatie op 0,0, centrumgerichte lichtmeting, 1/640-1/1250, F 4-5,6.

    Kun je misschien een voorbeeld incl. Exif posten?
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: Camerainstelling bij zonlicht

      ALs het vrij zonnig is is het ook licht buiten dus zul je lichtere foto's hebben.
      Beste remedie is 1 stop onderbelichten. Dan zullen al je foto's er "warmer" uitzien.
      Bij sportopnamen: Sluitertijd instellen, zo kort mogelijk en de camera het bijberhorende diafragma laten kiezen. Kan eigenlijk niet fout gaan.

      Maar eigenlijk moet je eens een foto posten zodat we kunnen zien wat er eigenlijk mis gaat.

      Groeten, Bert
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Camerainstelling bij zonlicht

        Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
        Bij sportopnamen: Sluitertijd instellen, zo kort mogelijk en de camera het bijberhorende diafragma laten kiezen. Kan eigenlijk niet fout gaan.
        Dat kan heel best fout gaan, sterker, dat gaat vaak fout....

        Comment


        • #5
          Re: Camerainstelling bij zonlicht

          Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
          Bij sportopnamen: Sluitertijd instellen, zo kort mogelijk en de camera het bijberhorende diafragma laten kiezen. Kan eigenlijk niet fout gaan.

          Groeten, Bert
          kan inderdaad fout gaan, als je voor 1/500ste kiest, en je hebt ineens meer licht dan gaat je diafragma zo naar f8 of meer!! en dan gaat je achtergrond ferm gaan meespelen!!

          je moet vooral terplaatse kijken wa licht je hebt, wat je wilt en jah aanpassen indien nodig
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Camerainstelling bij zonlicht

            Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
            ALs het vrij zonnig is is het ook licht buiten dus zul je lichtere foto's hebben.
            Beste remedie is 1 stop onderbelichten. Dan zullen al je foto's er "warmer" uitzien.
            Bij sportopnamen: Sluitertijd instellen, zo kort mogelijk en de camera het bijberhorende diafragma laten kiezen. Kan eigenlijk niet fout gaan.

            Maar eigenlijk moet je eens een foto posten zodat we kunnen zien wat er eigenlijk mis gaat.

            Groeten, Bert
            Bovenstaand gaat enkel goed werken als je ook auto-iso instelt.
            Want als het diafragma niet verder open kan bij je gekozen sluitertijd, krijg je onderbelichte foto's
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Camerainstelling bij zonlicht

              Eventueel : iso zo laag mogelijk, sluitertijd zo kort mogelijk, EV -1, als je weinig ervaring hebt? Toestel op "P" of halfautomatisch.
              Bij tegenlicht van de zon, inflitsen (flitser op high sync en stel zelf de sluitertijd in op de camera)
              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

              Comment


              • #8
                Re: Camerainstelling bij zonlicht

                Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                Eventueel : iso zo laag mogelijk, sluitertijd zo kort mogelijk, EV -1, als je weinig ervaring hebt? Toestel op "P" of halfautomatisch.
                Bij tegenlicht van de zon, inflitsen (flitser op high sync en stel zelf de sluitertijd in op de camera)
                Hoe wilde jij gaan inflitsen bij voetbalwedstrijden

                Van die sluitertijdvoorkeuze ben ik ook niet zo gecharmeerd, als je te maken hebt met wisselende lichtomstandigheden. (zon/schaduw/omgevingskleuren)
                http://www.mariorentmeester.nl &
                http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
                | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

                Comment


                • #9
                  Re: Camerainstelling bij zonlicht

                  Beste mensen,
                  alvast allemaal bedankt voor jullie reactie,hierbij even een link en het gaat dan om de eerste foto..

                  Hier had ik mijn iso al op zijn laagst,maar toch erg licht..

                  Gr Theo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camerainstelling bij zonlicht

                    Wat ik doe bij de honden: zorgen dat ik zon in mijn rug op half opzij heb
                    diafgragma instellen
                    sluitertijd automatisch laten bepalen
                    iso afhankelijk van de zon of als ik weinig tijd tussenin heb op automatisch
                    en dan hopen dat het zo lukt maar de laatste tijd zit ik toch al op 10% bruikbare foto's dus we leren bij, oefenen, oefenen en oefenen en dan 's avonds kijken en beredeneren waarom dingen goed of fout gingen...

                    maar je krijgt ongetwijfeld nog veel meer tips want ik ben ook nog een echt groentje!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camerainstelling bij zonlicht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gomes Bekijk bericht
                      Beste mensen,
                      alvast allemaal bedankt voor jullie reactie,hierbij even een link en het gaat dan om de eerste foto..

                      Hier had ik mijn iso al op zijn laagst,maar toch erg licht..

                      Gr Theo
                      wit in de volle zon gaat heel vaak problemen veroorzaken. Dat is een situatie die belichtingscompensatie vraagt. een half tot een heel stopje is meestal wel voldoende.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camerainstelling bij zonlicht

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        wit in de volle zon gaat heel vaak problemen veroorzaken. Dat is een situatie die belichtingscompensatie vraagt. een half tot een heel stopje is meestal wel voldoende.
                        Als ik deze exif waarden mag geloven, zitten we al met een EV van -1,7. Ik vind het wel vreemd dat dit in M stand zou genomen zijn, en dat je toch je EV kunt aanpassen.
                        Denk dat die sluitertijd nog wat korter kan, tenminste als je je groot diafragma (f/2.8) wil behouden.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camerainstelling bij zonlicht

                          en met zijn ISO kan hij ook nog een stop winnen niet? 200-->100
                          5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camerainstelling bij zonlicht

                            Als de D90 bij bepaalde instellingen lager kan... Mijn 7D bijvoorbeeld, staat min of meer "gebetonneerd" op ISO 200, omdat ik highlight priority heb ingesteld. Enkel voor bepaalde gevallen zal ik dat uitschakelen, waardoor ik inderdaad ook ISO 100 kan instellen.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X