Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

    Ik heb een tijdje geleden een Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED gekocht om aan Macro fotografie te doen met mijn Nikon D90 body.

    Onlangs heb ik vastgesteld dat ik zowel in A-mode als in Manueel niet altijd tot F 2.8 geraakt, de lens laat het gewoon niet toe, ben dan genoodzaakt op F 3.0 tot soms wel F 3.5 te shooten.

    Ik heb met Studio 73 contact opgenomen om mij in te lichten over dit fenomeen waar ik de lens heb gekocht.
    Mij vertelde de koper dat dit een normaal gedrach is van deze lens, dat deze in sommige gevallen niet tot F 2.8 kan gaan, ook zij men mij dat dit zowel het geval is voor een DX-toestel als voor een FX.

    Graag had ik van jullie geweten of jullie hier ook ervaring mee hebben, dat deze lens zich op deze manier gedraagt ?

    Men verzekerde mij (Studio 73) dat er niets aan de lens scheelt en dat dit volledig normaal is, dit zou zich voordoen bij eventueel te weinig licht.

    Graag had ik jullie mening en ervaringen hierover, diegene die ook over zo'n lens beschikken.

    Mvg,
    Luc
    Last edited by luc.francois; 12 maart 2011, 10:43.

  • #2
    Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

    Ik heb een Nikon 60mm macro objectief en ook daar haal ik soms niet de f2.8 waarde. Dit is inderdaad geheel normaal. (Ik denk dat het afhankelijk is van de tubuslengte van de lens (meer of minder uittrek) en dat wordt dus bepaald door de afstand lens/onderwerp).

    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

      Hoi,

      Een tijdje geleden had ik net hetzelfde 'probleem' met mijn macrolens (sigma 150mm, 2.8). Dit is is perfect normaal voor alle macrolenzen. En zelfs cameras die het niet vertonen (Canon), liegen eigelijk want het is een 'bijverschijnsel' voor alle macrolenzen.

      hier is mijn gestart topic erover: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...mm-347536.html

      greets

      Ben
      Wat nikon materiaal

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

        idem bij de Sigma 150mm 2.8 macro
        Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

          Lijkt me niet logisch want als alles manueel staat moet de lens toch gehoorzamen, ook bij een domme fotograaf.
          Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

            Ik heb ook een AF-S Micro 105mm 2.8 ED en heb dezelfde ervaring. Nog nooit op 2.8 gekregen.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

              Lees eens de handleiding die bij de lens is

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

                Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                Ik heb ook een AF-S Micro 105mm 2.8 ED en heb dezelfde ervaring. Nog nooit op 2.8 gekregen.
                Is bij deze (en andere) macrolenzen puur afhankelijk van de scherpstelafstand.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

                  Ja dat klopt volkomen op een korte dan wel op oneindig dat varieert van F 3.2 tot F 2.8
                  Bij dit objectief (normaal)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

                    Dit is volkomen normaal en al zeker 1548x besproken op dit forum.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

                      Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
                      Lijkt me niet logisch want als alles manueel staat moet de lens toch gehoorzamen, ook bij een domme fotograaf.
                      Toch wel, en dat omdat je bij een macro objectief bij vergroting een zekere uitrek verkrijgt, zie het als de omrekening bij gebruik van een balg.

                      Zoals hier reeds gezegd volledig afhankelijk van de scherpstelafstand.

                      Deze omrekening bij Nikon heeft wel degelijk zijn voordelen, als je bv. macro fotografeerd met behulp van een ttl flits, hoef je zelf helemaal niets te berekenen, dat doet de camera automatisch voor je.
                      Last edited by Guest42; 14 maart 2011, 12:19.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

                        Heel erg bedankt voor de uitleg, alweer iets bijgeleerd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF-S Micro 105mm 2.8 ED

                          Ik ben ze vandaag ook gaan kopen. Ik wou eerst de 200mm, maar vond dit al kostelijk genoeg voor een beginner. Prachtige lens en de focus ring voelt heerlijk!

                          Veel plezier ermee!
                          http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
                          Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

                          Comment

                          Working...
                          X