Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeting blokkeren *

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtmeting blokkeren *

    Op mijn Canon staat een *, dus kan ik eerst het licht meten en dan vasthouden door op de knop met het sterretje te duwen.
    Dit werkt op alle standen P,AV,TV maar op M stand werkt dit niet.
    Wat is daar de reden van?

  • #2
    Re: lichtmeting blokkeren *

    Bij alle standen zal de camera zelf iets aanpassen, sluiterijd, diafragma, beide enz...

    MAAR bij M zal je alles zelf moeten aanpassen, dus is er voor de camera niets om vast te houden aangezien alles in jouw handen ligt.

    Comment


    • #3
      Re: lichtmeting blokkeren *

      Oorspronkelijk geplaatst door MTI Bekijk bericht
      Op mijn Canon staat een *, dus kan ik eerst het licht meten en dan vasthouden door op de knop met het sterretje te duwen.
      Dit werkt op alle standen P,AV,TV maar op M stand werkt dit niet.
      Wat is daar de reden van?

      Lijkt mij logisch, anders zou het geen M-stand zijn hé
      zelfde reden als waarom EV compensatie ook niet werkt in de M stand
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: lichtmeting blokkeren *

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        Lijkt mij logisch, anders zou het geen M-stand zijn hé
        zelfde reden als waarom EV compensatie ook niet werkt in de M stand
        In dat geval heeft EV compensatie impact op flitssterkte. Bij Nikon toch.

        Comment


        • #5
          Re: lichtmeting blokkeren *

          bij canon is dit een aparte knop, van mij staat die ingesteld als sneltoets onder de SET knop (liveview staat standaard niet ingeschakeld)
          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
          hier vind je mijn foto's en hier ook

          Comment


          • #6
            Re: lichtmeting blokkeren *

            Ik vind dat het mogelijk moet zijn de * te combineren met de focus. Nu moet ge focussen, lichtmeting locken, re-compose en dan shoot. Als ze die lichtmeting nu ne keer in de instelling kunnen laten samengaan met de AF dan bespaart dat een stap.
            Begrijp nie waarom ze dat niet doen.
            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
            website: http://www.hung.be
            facebook - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: lichtmeting blokkeren *

              Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
              bij canon is dit een aparte knop, van mij staat die ingesteld als sneltoets onder de SET knop (liveview staat standaard niet ingeschakeld)
              Bij Nikon ook. Maar aangezien de +/- knop naast de sluiterknop geen ander nut heeft bij M-modus, heeft de knop in M-modus invloed op de flitssterkte. Logische redenering. En hoef je je vingers niet te verplaatsen (de +/- knop uitsluitend voor flits tijdens automatische belichting is linksvooraan de zoeker) tijdens het fotograferen.

              Ook de AE-lock is vlakbij.

              Comment


              • #8
                Re: lichtmeting blokkeren *

                kan je ook niet de onspanknop half ingedrukt houden, of ben ik verkeerd?
                mvg Wilfried

                7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                Comment


                • #9
                  Re: lichtmeting blokkeren *

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                  kan je ook niet de onspanknop half ingedrukt houden, of ben ik verkeerd?
                  Dat staat bij mijn weten inderdaad nergens fatsoenlijk uitgelegd.
                  Ik denk dat de ts de bedoeling heeft een voorafgaande lichtmeting vast te houden, terwijl hij met de ontspanknop wel nog de automatische scherpstelling wil uitboeren.Misschien wil ie van dichtbij meten, in plaats van een compensatie in te stellen voor een afwijkende achtergrond. Bij voornamelijk groothoeken neemt de meting vanop camerastandpunt namelijk veel omgeving in rekening.
                  De fabrieksinstelling verenderstelt ondertussen niet dat je beide, de belichting en de focus, met de sluiterknop wilt vasthouden, indien je in de one shotmodus staat, en de AF is ingeschakeld. Hij vergrendelt de focus, maar blijft de belichting veranderen.
                  Maar, je kan bijvoorbeeld ook de autofocus naar het sterretje verplaatsen, in plaats van de belichtingsvergrendeling. Dan stopt hij het scherpstellen zodra je dat knopje loslaat.
                  Op mijn toestel is de AF-ONknop een belichtingsvergrendeling die een sterretje op het scherm tovert. De knop met het sterretje doet dat niet.
                  Last edited by Poza; 15 maart 2011, 09:20.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtmeting blokkeren *

                    Niet dat ik het volgende draadje goed begrijp (), maar ik denk dat je daar nuttige informatie gaat vinden.
                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichtmeting blokkeren *

                      Voor vergrendeling van de focus in de all servo zet ik tegenwoordig de lensknop af: All servo is nodig als de vogel gaat vliegen, en bruikbaar zolang de achtergrond donker blijft. Diezelfde all servo staat echter ook in een andere c-instelling maar dan met grotere belichtingscompensatie(s) van spotmetingen bij klare luchten en wolken.
                      De meting in de boom kan ik niet meenemen naar de open lucht, omdat het verschil te groot is. Ik vergrendel die dus niet.

                      Comment

                      Working...
                      X