Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

    Hallo,
    Ik lag zo wat te dromen en te vergelijken tussen de Limited lenzen.
    Toen viel mij op dat de FA31mm f:1.8 Limited; zowat de duurste Limited lens is van Pentax.
    Bekijk hier het overzicht van onze Pentax Macro objectieven; bij Cameranu altijd scherp geprijsd en snel geleverd!

    Nu is mijn vraag wat daar zo speciaal aan is en of er hier ook mensen zitten die zoiets bezitten en gebruiken

    Zijn er ook mensn die ALLE limited lenzen bezitten (hier)

    Gooby
    Last edited by Gooby; 10 maart 2011, 14:40.

  • #2
    Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

    Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
    Zijn er ook mensn die ALLE limited lenzen bezitten (hier)
    'k Heb ze niet alle, maar wel een hoop: DA15/4, DA21/3.2, FA31/1.8, FA43/1.9 en FA77/1.8.

    De FA limiteds had ik al voor de DA limiteds uitkwamen, dus zag ik het nut niet in ook de DA40/2.8 en DA70/2.4 aan te schaffen. Over de DA35/2.8 twijfel ik wel nog constant of ik 'm niet zou toevoegen aan m'n kit...

    Dewelke de beste is... Bij mij staan de DA15, DA21 en FA43 het vaakst op m'n camera. Vooral omwille van de beeldhoek dewelke die geven voor vierkante (!!) crop. Ik heb nl iets met vierkante foto's en heb zelfs een maat gemaakt matglas met speciale hulplijnen om een vierkante uitsnede exact te kunnen kadreren als ik de foto maak.

    Toen ik nog vooral 3x2 fotografeerde was de FA31/1.8 wel de populairste. Veel beter dan de FA35/2 die ik eerder had en die ik voor 3x2 te strikt vond. Maar eens je de andere gewoon bent is de grootte van de 31 voor mij telkens weer een hinderpaal 'm op te zetten. Ik begin een dag erg vaak met de FA31 op m'n camera omdat ik weet dat hij het verdient vaker te worden gebruikt. Helaas duurt het meestal niet lang eer een andere limited de plaats inneemt. Niets met optische kwaliteit te maken hoor, vooral met de beeldhoek die mijn stijl tegenwoordig minder ligt.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      'k Heb ze niet alle, maar wel een hoop: DA15/4, DA21/3.2, FA31/1.8, FA43/1.9 en FA77/1.8.

      De FA limiteds had ik al voor de DA limiteds uitkwamen, dus zag ik het nut niet in ook de DA40/2.8 en DA70/2.4 aan te schaffen. Over de DA35/2.8 twijfel ik wel nog constant of ik 'm niet zou toevoegen aan m'n kit...

      Dewelke de beste is... Bij mij staan de DA15, DA21 en FA43 het vaakst op m'n camera. Vooral omwille van de beeldhoek dewelke die geven voor vierkante (!!) crop. Ik heb nl iets met vierkante foto's en heb zelfs een maat gemaakt matglas met speciale hulplijnen om een vierkante uitsnede exact te kunnen kadreren als ik de foto maak.

      Toen ik nog vooral 3x2 fotografeerde was de FA31/1.8 wel de populairste. Veel beter dan de FA35/2 die ik eerder had en die ik voor 3x2 te strikt vond. Maar eens je de andere gewoon bent is de grootte van de 31 voor mij telkens weer een hinderpaal 'm op te zetten. Ik begin een dag erg vaak met de FA31 op m'n camera omdat ik weet dat hij het verdient vaker te worden gebruikt. Helaas duurt het meestal niet lang eer een andere limited de plaats inneemt. Niets met optische kwaliteit te maken hoor, vooral met de beeldhoek die mijn stijl tegenwoordig minder ligt.

      Wim
      Bedankt voor je antwoord, wim.
      Iemand die weet waar het grote prijsverschil voor staat?

      De 40mm Limited stond op het testmodel van de K-5 (lijkt wel speelgoed)


      Gooby

      Comment


      • #4
        Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

        Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
        Bedankt voor je antwoord, wim.
        Iemand die weet waar het grote prijsverschil voor staat?

        De 40mm Limited stond op het testmodel van de K-5 (lijkt wel speelgoed)


        Gooby
        Niet vergeten dat de FA limiteds allemaal de beeldcirkel van traditioneel kleinbeeld afdekken, terwijl de DA limiteds enkel de kleinere beeldcirkel van APS-C moeten bestrijken. Bovendien hebben de FA limiteds een grotere maximale diafragma opening. Beide redenen waarom ze zo veel duurder zijn.

        De belangrijkste reden waarom je een FA limited boven een DA limited zou verkiezen zit 'm in die grootste diafragma opening die maakt dat je meer scherptedieptespel hebt, en eventueel ook iets kortere sluitertijden kan bereiken bij volopen gebruik.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Niet vergeten dat de FA limiteds allemaal de beeldcirkel van traditioneel kleinbeeld afdekken, terwijl de DA limiteds enkel de kleinere beeldcirkel van APS-C moeten bestrijken. Bovendien hebben de FA limiteds een grotere maximale diafragma opening. Beide redenen waarom ze zo veel duurder zijn.

          De belangrijkste reden waarom je een FA limited boven een DA limited zou verkiezen zit 'm in die grootste diafragma opening die maakt dat je meer scherptedieptespel hebt, en eventueel ook iets kortere sluitertijden kan bereiken bij volopen gebruik.

          Wim
          Dat is duidelijk wim, dank u

          Gooby

          Comment


          • #6
            Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

            Zoals beloofd enkele voorbeeldfotootjes die de sterke kanten van deze lens onderstrepen:
            (uitmuntende scherpte, romig bokeh en zeer mooie natuurlijke rendering; gecombineerd met de voorbeelden van de optische en technische opbouw; en uiteraard het gebruiksgemak).

            (alweer met excuses voor de ietwat grotere foto's, bij kleiner afbeeldingen gaat een gedeelte van wat ik wil illustreren verloren)

            1. de korte minimale scherpstel is erg leuk. de FA31/1.8ltd is daarom mijn favoriete restaurantlens



            2. een droom bij low light, autofocus is steeds spot on



            3. smooooooooooooooooooooooth bokeh




            4. en vooral scheeeeeeerpte!!!!


            Een paar cropjes op pixelformaat (elke pixel die je op jouw scherm ziet is er eentje
            die door de camera werd vastgelegd, scherper kan dus niet)


            Pentaxian in hart en nieren...

            Comment


            • #7
              Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

              Amaaai, chapeau voor deze lens
              Bokeh is echt wel lekker smooth
              De scheermessherpte pikt bijna.
              Niet goedkoop maar daar ga ik voor sparen

              Knap
              bedankt voor je pic-posts, frederik9111
              Gooby

              Comment


              • #8
                Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

                7 posts en 326 views ???
                Ben ik de enige 31/1.8-ltd-eigenaar op dit forum, of zo?

                Commentaar op de voorbeeldfotootjes mag hoor!
                Pentaxian in hart en nieren...

                Comment


                • #9
                  Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

                  Oorspronkelijk geplaatst door frederik9111 Bekijk bericht
                  7 posts en 326 views ???
                  Ben ik de enige 31/1.8-ltd-eigenaar op dit forum, of zo?
                  Commentaar op de voorbeeldfotootjes mag hoor!
                  Voorlopig ben je hier misschien de enige (evt. met ishpuini) met een 31/1.8, maar af en toe overweeg ik eveneens de aanschaf ervan.

                  Moest de Sigma 30/1.4 niet bestaan, dan had ik de knoop wellicht reeds doorgehakt. Oke, ik heb vaker gelezen dat van laatstgenoemde exemplaren met slechte AF worden verkocht, maar van de 31/1.8 heb ik ook al gehoord dat exemplaren die buiten Japan werden geproduceerd aan hetzelfde euvel kunnen lijden. Moest hier in Hasselt een fotozaak bestaan waar ze beide objectieven in voorraad hebben, dan bestond dat risico niet. Per post kan je die dingen natuurlijk ook bestellen en eventueel terugzenden, maar dat is nog geen garantie voor beterschap.

                  Jouw voorbeeldfoto's zijn zo prachtig dat mijn balans in voornoemd dilemma op het punt staat door te slaan aan Pentaxzijde .
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

                    We meet again Jazzer (welkom op www.pentaxian.nl overigens )!

                    Euhm, het gerucht ivm de FA31/1.8 heeft niks met AF te maken geloof ik, hoor.

                    Er bestaan inderdaad 2 edities (de eerste editie met vermelding 'Made in Japan' & een 2de latere versie met vermelding 'Assembled in Vietnam'). Van de tweede editie wordt wel es gezegd dat de assemblage minder accuraat zou zijn en de beeldresultaten daarom nét een tikje minder scherp zouden zijn, maar of dat ook écht klopt is nooit een uitgemaakte zaak geweest. Het Pentax-wereldje is daar nogal verdeeld over.

                    Het gevolg van deze discussie is wél dat er serieus jacht gemaakt wordt op de chromen Made in Japan versie (yep, de versie die ik ook heb) en dat de prijs bijgevolg serieus de hoogte in gejaagd is. Zou goed als nergens meer nieuw te koop, en wie ze heeft wil ze in 99% van de gevallen nooit meer kwijt.

                    Ik kan alleen maar bevestigen dat mijn variant gebouwd is als een rost! Beeeeeestig goeie lens, die je eigenlijk als rasechte Pentaxian in je collectie MOET opnemen als je ze 2dehands ziet passeren (of natuurlijk nieuw kopen als je de centen kan missen).
                    Pentaxian in hart en nieren...

                    Comment


                    • #11
                      Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

                      Ik heb hem vandaag besteld. (te goed om te laten liggen)
                      Dit tot grote ergernis van mijn friendin, zucht!
                      De zwarte is meestal ass. in Vietnam!
                      De mijne is een echte made in Japan (silver)
                      Bedankt voor je overtuigende foto's, trouwens … frederik9111...
                      U mag zich fotograaf noemen, vind ik.

                      Gooby

                      Comment


                      • #12
                        Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                        Bedankt voor je overtuigende foto's, trouwens … frederik9111...
                        U mag zich fotograaf noemen, vind ik.

                        Thx!


                        Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                        Ik heb hem vandaag besteld. (te goed om te laten liggen)
                        De mijne is een echte made in Japan (silver)
                        Aha!
                        Goedzo!
                        Waar heb je'm nog gevonden?
                        Pentaxian in hart en nieren...

                        Comment


                        • #13
                          Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

                          Oorspronkelijk geplaatst door frederik9111 Bekijk bericht

                          Aha!
                          Goedzo!
                          Waar heb je'm nog gevonden?
                          Ik koop sinds een week; bij Grobet te Antwerpen (ferme winkel)

                          Gooby

                          Comment


                          • #14
                            Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                            Ik koop sinds een week; bij Grobet te Antwerpen (ferme winkel)
                            Inderdaad! Ik passeer er dagelijks
                            Goede ontvangst en correcte info aldaar (alleen niet altijd de goedkoopste).
                            Pentaxian in hart en nieren...

                            Comment


                            • #15
                              Re: FA 31mm f:1:8 Limited (bijna dubbel in prijs)

                              Oorspronkelijk geplaatst door frederik9111 Bekijk bericht
                              Inderdaad! Ik passeer er dagelijks
                              Goede ontvangst en correcte info aldaar (alleen niet altijd de goedkoopste).
                              Bwah: een gesprekje helpt en er valt mee te klappen, heb ik ondervonden.

                              Gooby

                              Comment

                              Working...
                              X