Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen met mijn lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat te doen met mijn lenzen?

    Hallo allemaal,

    Ik beschik over een Nikon D50. Verder heb ik de Sigma 28-200mm f/3.5-5.6 Macro en de Nikon 28-80mm f/3.3-5.6G. Twee lenzen die ik nog had liggen uit de tijd dat mijn ouders analoog fotografeerden.

    Nu ben ik eigenlijk eens nieuwsgierig naar de mogelijkheden hiermee. Door de cropfactor worden de lenzen namelijk 300mm macro en 120mm (op hun grootst). Waarvoor worden deze lenzen normaal gezien gebruikt?

    En zijn deze lenzen bruikbaar voor portret (communies, familiefeesten, voetbalwedstrijden,...), architectuur, landschap, optredens en macro? En ten slotte, is de 28-80mm dan eig een groothoekslens als ze wordt gecropt naar 36-120?

    Sorry, voor de vele (en misschien domme) vragen. Ik beschik nog maar 5 dagen over een SRL camera
    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

  • #2
    Re: Wat te doen met mijn lenzen?

    Tja die lenzen waren de goedkope kit lenzen van toen. Ze zijn fullframe, als je daar wat aan hebt. Zet ze op de camera en maak foto's zou ik ermee doen. de Sigma zal op de uitersten met open diaframag wel niet optimaal performen maar probeer het gewoon uit, verliezen doe je niks. De nikon lijkt me een leuke portretlens op 120mm BTW.

    Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Wat te doen met mijn lenzen?

      Met beide objectieven kun je al veel fotografische kanten uit, het enige wat ontbreekt is een groothoek. De 28 mm op een D50 levert niet echt een groothoekstand op, daarvoor moet je toch rond de 18 mm zitten...
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Wat te doen met mijn lenzen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Tja die lenzen waren de goedkope kit lenzen van toen. Ze zijn fullframe, als je daar wat aan hebt. Zet ze op de camera en maak foto's zou ik ermee doen. de Sigma zal op de uitersten met open diaframag wel niet optimaal performen maar probeer het gewoon uit, verliezen doe je niks. De nikon lijkt me een leuke portretlens op 120mm BTW.

        Nerdi
        Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
        Met beide objectieven kun je al veel fotografische kanten uit, het enige wat ontbreekt is een groothoek. De 28 mm op een D50 levert niet echt een groothoekstand op, daarvoor moet je toch rond de 18 mm zitten...
        Bedankt allebei voor de reactie. Dan zal ik toch nog eens moeten uitkijken naar een echte groothoek.

        Meer reacties zijn altijd welkom
        Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

        Comment


        • #5
          Re: Wat te doen met mijn lenzen?

          Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
          Bedankt allebei voor de reactie. Dan zal ik toch nog eens moeten uitkijken naar een echte groothoek.

          Meer reacties zijn altijd welkom
          Een groothoek is geen "must", er zijn genoeg fotografen die er niks mee hebben. Gebruik eerst eens rustig een tijdje de objectieven die je nu hebt, en kijk dan in een later stadium of je iets mist, zoals ultragroothoek, meer tele, of echte macro mogelijkheden...
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Wat te doen met mijn lenzen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
            Een groothoek is geen "must", er zijn genoeg fotografen die er niks mee hebben. Gebruik eerst eens rustig een tijdje de objectieven die je nu hebt, en kijk dan in een later stadium of je iets mist, zoals ultragroothoek, meer tele, of echte macro mogelijkheden...
            Oke, bedankt. Is de macro van de 28-200 (37-300 crop) goed genoeg voor 'degelijke' macro?
            Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

            Comment


            • #7
              Re: Wat te doen met mijn lenzen?

              Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
              Oke, bedankt. Is de macro van de 28-200 (37-300 crop) goed genoeg voor 'degelijke' macro?
              Nee, meer dan close-up is het niet.

              Comment

              Working...
              X