Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is DE truc voor concertfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat is DE truc voor concertfotografie?

    ik heb nu een aantal concerten geschoten met mijn D700. Heb veel geschoten met mijn 50mm 1.8

    Qua set (ruis/lichtsterkte) een heel goede combi lijkt me...

    En toch merk ik dat ik zo vaak op 3200 of 6400 ISO moet schieten dat uiteindelijk scherpte achterwege blijft. Ik begrijp dan niet wat ik verkeer doe. Zeker als ik soms vlijmscherpe beelden zie van anderen en in de EXIF zie dat er (met vergelijkbaar licht ongeveer) met ISO 400 of 800 is geschoten op 1/125 of iets dergelijks.

    Op een of andere manier lukt dit mij nooit.

    Iemand nog een rake tip hiervoor??

  • #2
    Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

    hello, mijn neef geeft binnen een dikke maand zijn chrisostomos-fuif met het school en hij vroeg me of ik daar wat foto's kon komen nemen. Uiteraard heb ik toegezegd maar wilde wel wat tips omtrent partyfotografie hebben... Het gaat daar vrij donker zijn met veel lichteffecten vermoed ik. Komt een hele resem DJs optreden.


    De 'bijbel' voor partyfotografie!
    https://www.tinicleemputfotografie.com/

    Comment


    • #3
      Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
      Concerten is iets helemaal anders dan Partyfotografie hoor. (oa geen flits,..)
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
        Concerten is iets helemaal anders dan Partyfotografie hoor. (oa geen flits,..)
        Oeps! Ik dacht hier de tip van formaat gegeven te hebben, maar het is eerder een misser van formaat
        Heb het helemaal misbegrepen...sorry!
        https://www.tinicleemputfotografie.com/

        Comment


        • #5
          Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

          De beste tip is ms wachten op t juiste licht ! Bij concerten is er meestal heel slecht of weinig licht, maar het is ook nooit constant slecht, het verandert en verbetert.

          Door op de juiste moment af te drukken, kan je redelijke foto's maken.

          Mijn 50mm f1.4 gebruik ik eigl maar zelden (10% van de gevallen), met de 24-70 f2.8 en 70-200 f2.8 kom ik meestal toe.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

            Op het fora staat het vol met DE truc voor..... Ongeveer 2.260 resultaten
            Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

            Ik maak vaak foto's in het theater en heb enige ervaring opgedaan met bands en toneeluitvoeringen in slecht en goed licht op het podium. In alle situaties die hieronder beschreven staan zijn een aantal standaard dingen waar je aan moet denken. 1. Geen flits. Tenzij het niet anders kan of voor een "special


            Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

            >> Hopelijk zit ik hier in het juiste forum? <<< Ik heb dus al en poosje geleden de Nikon D70s gekocht. Omdat ik veel aan concertfotografie doe heb ik een lichtgevoelige lens aangeschaft, de Sigma 70-200mm 1:2.8D Want slechte lichtomstandigheden op het podium en mensen die bewegen zijn dus niet de ideale

            Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

            Comment


            • #7
              Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

              Ik kan jullie eveneens Kelby Training aanbevelen, ze hebben een reeks over concertfotografie.

              Comment


              • #8
                Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                ik heb nu een aantal concerten geschoten met mijn D700. Heb veel geschoten met mijn 50mm 1.8

                Qua set (ruis/lichtsterkte) een heel goede combi lijkt me...

                En toch merk ik dat ik zo vaak op 3200 of 6400 ISO moet schieten dat uiteindelijk scherpte achterwege blijft. Ik begrijp dan niet wat ik verkeer doe. Zeker als ik soms vlijmscherpe beelden zie van anderen en in de EXIF zie dat er (met vergelijkbaar licht ongeveer) met ISO 400 of 800 is geschoten op 1/125 of iets dergelijks.

                Op een of andere manier lukt dit mij nooit.

                Iemand nog een rake tip hiervoor??
                foto's maken op concerten met goede verlichting
                beetje geduld: uiteindelijk gaan de artiesten wel in de schijnwerper staan
                met de maat mee schieten om de dans/beweging zo expressief mogelijk te krijgen.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

                  -talent
                  -oefening



                  oei dat zijn er 2

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

                    'Talent' vind ik een zwaar woord.

                    Oefening geldt natuurlijk voor alles, voor fotografie, auto leren rijden etc...

                    t Belangrijkste is positie en timing, maar dat is zo voor alle soorten fotografie.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

                      De truk: 1000 foto's trekken om er 10 goede + 10 acceptabele te houden...
                      De verhouding verandert natuurlijk wel in functie van ervaring...

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                        De truk: 1000 foto's trekken om er 10 goede + 10 acceptabele te houden...
                        De verhouding verandert natuurlijk wel in functie van ervaring...
                        Dat vind ik wat overdreven.

                        Ik vind mijn succesratio bij concerten veel hoger dan bv bij macro (5%).

                        En het werkt ook heel storend voor de betalende bezoekers als je 15 minuten aan een stuk als een zot 10 foto's per seconde neemt bij manier van spreken.

                        Zeker bij rustige stille akoestische concerten.

                        Beter is het om te wachten op het juiste licht.
                        Last edited by johan de man; 11 maart 2011, 21:45.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

                          Talent is geen zwaar woord, dat is de realiteit. Wat niet wil zeggen dat mensen met minder talent beter kunnen worden dmv oefening.

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

                            Ik denk niet dat er iemand geboren wordt met het talent om de beste racepiloot, hersenchirurg of kapper te worden.

                            Allemaal kwestie van opvoeding, stimulering en oefening.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat is DE truc voor concertfotografie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Ik denk niet dat er iemand geboren wordt met het talent om de beste racepiloot, hersenchirurg of kapper te worden.

                              Allemaal kwestie van opvoeding, stimulering en oefening.
                              En ik denk dat mensen van nature wèl aanleg voor bepaalde zaken hebben en voor andere zaken dan weer niet...
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment

                              Working...
                              X