Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

    Beste,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe (digitale) camera, wat zeker geen gemakkelijke opdracht is. Ik heb talloze sites het voorbije weekend bezocht, maar ik kom er echt niet aan uit. Dus er rest mij nog één optie, advies vragen aan (professionele?) ervaren fotografen!

    De camera die ik zoek dient vooral voor all-round gelegenheden. Denk hierbij aan mooie foto's van personen in de zomer, sportwedstrijden, concerten & feesten, landschappen, macro-fotografie, ...

    Logisch denk ik dan, een camera met een vervangende lens? Mijn budget (€ 400) voor een body is nogal beperkt, dus een Canon EOS 1000d, in combinatie met de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 lens, is denk ik een degelijke camera om te beginnen? Tevens had ik ook een Pentex K-X gezien, rond de 420 in Nederland maar wanneer ik hier in de buurt naar de winkels bel ligt de prijs boven de € 540, ofwel de Panasonic G10 die misschien een betere keuze is?

    Andere suggesties zijn ten zeerste geapprecieerd, net als de tijd om te reageren op deze topic!

    Alvast bedankt,

    Andy
    Last edited by Andy91; 9 maart 2011, 15:26.

  • #2
    Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

    Met een budget van max 500€ zou ik naar een bridge of een goede compact gaan.
    Je kan natuurlijk de 2de hands markt opzoeken, maar ik zou dat persoonlijk voor een body niet aanraden, tenzij je voor zeer weinig geld een ouder type kan vinden. Je kan nieuw maar dan een ouder toestel met één kitlens reeds kopen voor 400€. Later zal je dan natuurlijk een of meerdere lenzen moeten bij aan schaffen. Indien je bij hetzelfde merk blijft kan je natuurlijk deze lenzen later nog gebruiken. Maar een goedkopere zoomlens zal je al vlug 400€ betalen.
    Trouwens met je opmerking:
    "De camera die ik zoek dient vooral voor all-round gelegenheden. Denk hierbij aan mooie foto's van personen in de zomer, sportwedstrijden, concerten & feesten, landschappen, macro-fotografie, ..."
    Zou ik zeggen: vergeet met je budget een reflex.

    ter info: zie eens bij ter koop aangeboden hier op de site.
    een koop die niet te hoog staat is deze:

    Indien je dit gaat kopen: neem een laptop mee of maakt een afspraak om de foto's goed te bekijken op een groot scherm, doe nazoekwerk hoe je een toestel kan uittesten.
    Maar nogmaals: denk aan een nieuwe bridge, ikzelf heb daar 3 jaar goed en mooi werk mee gedaan en had nochtans vroegere ervaring met duurder materiaal. (en gebruik dit zelfs nog)
    Last edited by gblanchaert; 9 maart 2011, 15:47.
    mvg Guido
    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

    Comment


    • #3
      Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

      Het hoeft niet per sé een spiegereflex zijn. Ik denk dat de opties op de 350D (zoals de 1000D) redelijk beperkt zijn zoals geen HDR foto's en HD video? Zou de Panasonic Lumix G10 een goede keuze zijn, als instapmodel?

      Comment


      • #4
        Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

        Bestudeer deze vergelijking van de resp. sensoren eens en trek je conclusies.
        Bovendien heeft de K-x HD-video en HDR aan boord.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

          Spijtig dat de G10 zo zwak scoort. De Pentex K-x ligt helaas niet iets buiten mijn prijsklassen. Op Nederlandse websites staat de prijs rond de 430, wat ik er wel aan wil uitgeven, maar geen € 550 in winkels hier in de buurt.. De 5000d van Nikon scoort evenveel als de K-x, € 500 met lens. Misschien een betere keuze?

          Comment


          • #6
            Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

            Het is dus de K-x geworden, eerste indruk is wow. Hopelijk is het morgen mooi weer, dan gaat 'm mee opstap! Iemand een goed boek of cursus op internet voor inleiding tot de fotografie?
            Last edited by Andy91; 10 maart 2011, 16:18.

            Comment


            • #7
              Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

              gewoonweg beste toestel in zijn segment.

              Comment


              • #8
                Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

                Oorspronkelijk geplaatst door Andy91 Bekijk bericht
                Het is dus de K-x geworden, eerste indruk is wow.
                Iemand een goed boek of cursus op internet voor inleiding tot de fotografie?
                Gefeliciteerd met je aankoop en succes ermee. Een DSLR is wel een zeer hoge lat voor iemand die nog uitkijkt naar een inleiding tot de fotografie. Hier zou je kunnen beginnen.
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                Comment


                • #9
                  Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                  Gefeliciteerd met je aankoop en succes ermee. Een DSLR is wel een zeer hoge lat voor iemand die nog uitkijkt naar een inleiding tot de fotografie. Hier zou je kunnen beginnen.
                  Mercikes voor de link... Ik denk dat ik daar ook nog een beetje zal gaan lezen. (Ik heb ook net mijn eerste DSLR gekocht --> een EOS 550d)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Andy91 Bekijk bericht
                    Het is dus de K-x geworden, eerste indruk is wow. Hopelijk is het morgen mooi weer, dan gaat 'm mee opstap! Iemand een goed boek of cursus op internet voor inleiding tot de fotografie?
                    Mooie koop, veel plezier ermee.
                    mvg Guido
                    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

                      Thanks allemaal, ook voor de link. Vandaag was het een grijze dag hier in Limburg, dus heb er niet veel mee kunnen doen vandaag. Ik heb tevens binnen 2 weken examen, daarna kan ik 'm pas echt testen, spijtig genoeg!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

                        Ik had nog een vraagje en wil er niet echt een topic voor maken. En veel kom ik niet wijzer als ik erop google. Waarvoor dient die dioptrie correctie knop? Want ik was wat aan het prutse met de instellingen, toen ik ineens boven bij m'n viewfinder een schuif-schakelaartje zag. Het beeld werd ineens onscherp en weer scherp naar mate ik naar links of rechts ging.

                        Waarvoor dient dit eigenlijk? Alvast bedankt! ^^

                        PS: Zalige camera! Nog niet echt veel kunnen fotograferen buiten de communie foto's van m'n zusje, wat landschap en wat gebouwen. Maar damn, de kwaliteit tegenover een gewone digitale camera is enorm!

                        *edit* Ik lees het net in m'n for dummies boek.. Raar dat ze niks erover zeiden in de winkel, ook al zagen ze me klungelen met m'n bril op.. Als ik de camera ergens anders had kunnen vinden voor die prijs had ik hem daar niet gekocht, want klantvriendelijkheid was daar verreweg.
                        Last edited by Andy91; 12 april 2011, 19:07.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

                          Waarvoor dient die dioptrie correctie knop?
                          Dient voor brildragers, draaien aan het knopje tot het beeld scherp is.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Andy91 Bekijk bericht
                            Waarvoor dient die dioptrie correctie knop? Want ik was wat aan het prutse met de instellingen, toen ik ineens boven bij m'n viewfinder een schuif-schakelaartje zag. Het beeld werd ineens onscherp en weer scherp naar mate ik naar links of rechts ging.
                            Waarvoor dient dit eigenlijk? Alvast bedankt!
                            Die schuifregelaar dient om het zoekerbeeld aan te passen aan jouw oog.
                            Niet iedereen heeft een perfect zicht en met de schuifregelaar kunnen (voor de meest voorkomende afwijkingen in + en in -) correcties worden ingesteld zodat de (bijziende of verziende) fotograaf ook zonder bril (of met een leesbril) een scherp beeld kan zien.

                            In het zoekerbeeld zie je een kader. Met de schuifregelaar moet je ervoor zorgen dat de lijntjes van het kader zo scherp mogelijk worden (terwijl je de camera bij voorkeur richt naar een heldere effen achtergrond, zoals de lucht).
                            Bij AF houdt de camera natuurlijk geen rekening met gezichtsscherpte van de fotograaf, maar is het toch prettig om te zien en te controleren hoe de camera scherpstelt. Bij MF daarentegen zou je bij een verkeerde dioptrie-aanpassing, iets scherp kunnen zien waarop niet correct is scherpgesteld en daardoor steeds onscherpe foto's maken.
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cliché, welke (spiegelreflex) camera?

                              Thanks! Toen ik er eerst aanzat was ik even in paniek. Maar dit is echt ideaal, want met m'n bril fotograferen is niet echt handig..

                              Comment

                              Working...
                              X