Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VR of lichtsterk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VR of lichtsterk

    Kan mij iemand vertellen hoeveel stops je kunt winnen met een VR-lens?
    Ik twijfel om een f2.8 lens te kopen of een lens met VR.
    Lens dient om in donkere omgeving te fotograferen en ook voor concerten.
    Wat zijn de ervaringen?
    popol

    http://www.fotopopol.be

  • #2
    Re: VR of lichtsterk

    Vergeet naast het kunnen maken van de opname bij een bepaalde ISO en sluitertijd ook niet het effect van het diafragma : als je omwille van de lichtomstandigheden jouw lichtsterke lens altijd met vol open diafragma moet gebruiken, heb je steeds een beperkte scherptediepte ... en dat levert dus andere foto's op ...
    Ik wil hier niet beweren dat het ene beter is dan het andere, maar enkel het aspect scherptediepte onder de aandacht brengen. Dit kan dus zowel een voor- als een nadeel zijn, het hangt ervan af wat je wil doen.
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

    Comment


    • #3
      Re: VR of lichtsterk

      beter is nog een lens met beide.

      Met VR heb je het voordeel dat je wat trager kan gaan in de sluitertijd (1 tot 2 stops) maar natuurlijk als je onderwerp beweegt dan heb je nog bewogen foto's.
      Lichtsterk wil zeggen diafragma wijder open en minder DOF.
      Dus, hangt het een beetje af van wat je juist gaat fotograferen, de stijl...
      Daarnaast, wat is de brandpuntsafstand, want op een telelens zie ik een groot voordeel in VR maar op een groothoek lens is dat volgens mij dan weer helemaal niet nodig.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: VR of lichtsterk

        Met VR kun je alleen de onscherpte t.g.v. camera bewegingen beïnvloeden. En ik kan me voorstellen dat je bij concerten niet wil dat de musicanten steeds vervagende personen worden, zodat je hierbij meer zal hebben aan een lichtsterk objectief. En als je dan als bonus er ook nog een VR-functie op hebt zitten, dan kun je in schemer condities prima foto's maken
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: VR of lichtsterk

          Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
          Met VR kun je alleen de onscherpte t.g.v. camera bewegingen beïnvloeden. En ik kan me voorstellen dat je bij concerten niet wil dat de musicanten steeds vervagende personen worden, zodat je hierbij meer zal hebben aan een lichtsterk objectief. En als je dan als bonus er ook nog een VR-functie op hebt zitten, dan kun je in schemer condities prima foto's maken
          volledig mee eens: VR helpt om scherpere foto's te kunnen nemen met iets langere belichtingstijden, maar enkel en alleen als bewegingsonscherpte als gevolg van beweging door je onderwerp vermeden wordt bij die langere belichtingstijden!

          pfft... snap je m'n uitleg!?
          dslr4dummies

          Comment


          • #6
            Re: VR of lichtsterk

            Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
            Met VR kun je alleen de onscherpte t.g.v. camera bewegingen beïnvloeden.
            voila zo is t

            t zal nog een tijdje duren voor ze de onderwerp-fixeer-functie uitvinden en dat zou tijdens sportwedstrijden ook niet toegelaten worden.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: VR of lichtsterk

              die onderwerpfixeerder noemen ze een flits :-)

              daarmee kan je het wel "bevriezen"


              verder akkoord met wat er reeds gesteld is : voor concerten ben je beter met een grote opening. De VR helpt je handhouden maar voor bewegende onderwerpen maakt dat geen verschil uit...
              www.aeri-photography.be

              Comment

              Working...
              X