Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief voor turnwedstrijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief voor turnwedstrijden

    Tot nu toe fotografeerde ik de turnwedstrijden van mijn dochter steeds mede Nikon 70-300 VR. Aangezien deze niet echt licht sterk is moet ik altijd hoog in de ISO's gaan (3200).

    Nu twijfel ik tussen 2 lenzen Sigma 70-200 II HSM f2.8 en de NIKON 85mm AF-D f1.8.
    Voordeel van de 85 mm is dat hij nog lichtsterker is , het nadeel is dat hij geen zoom heeft en dus een beperkte tele. In de praktijk zit ik toch vaak aan 150mm.

    Twijfels twijfels .... Zijn er mensen met ervaring met beide lenzen die de keuze gemakkelijker kunnen maken ?
    Mijn blog

  • #2
    Re: objectief voor turnwedstrijden

    Als er nog voldoende licht is, dan kan je een 70-200 f2,8 gebruiken, in de minder goed verlichte sporthallen zal je wel geregeld een lichtsterker alternatief kunnen gebruiken.

    Ik gebruik meestal de 70-200 f2,8 (Canon), maar als het daarmee niet lukt omdat er echt te weinig licht is, dan gebruik ik de 85mm f1,8 en de 135mm f2.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: objectief voor turnwedstrijden

      ik gebruik steevast op turnwedstrijden 70-200 en steeds op 2.8 nog voldoende licht gehad en snelle sluiter

      85 en 35 heb ik eens uitgeprobeerd maar je hebt teweinig zoom of kadratie mogelijkheden
      bovendien wil je met 1.8 toch meer scherpdiepte te hebben dan het gezicht

      85mm is ideaal voor portretten waarbij zelf kunt aansturen om dichter of verder te komen. Bij wedstrijden heb je noch de ruimte noch tijd

      focus van een 70-200 is ook veel sneller en met beeldstabilisatie
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: objectief voor turnwedstrijden

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht

        focus van een 70-200 is ook veel sneller en met beeldstabilisatie
        De Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Apo Macro II . Heeft wel geen beeldstabilisatie. Die heb ik wel op de Nikon 70-300 VR. Denk je dat ik die zou missen ?
        Mijn blog

        Comment


        • #5
          Re: objectief voor turnwedstrijden

          Als je regelmatig 150 mm nodig hebt dan lijkt 85 mm aan de erg korte kant; je zult dan erg stevig moeten croppen om tot iets beeldvullends te komen en met name bij hoge ISO's zal dat niet veel moois kunnen opleveren. De 70-300 VR zal op 150 mm een maximale opening hebben van F/5 of daaromtrent, zodat je met de 70-200 F/2.8 toch een voordeel hebt van ruim een stop. Dat betekent dat je de ISO-waarde kunt reduceren tot 1250 - 1600 ISO en zonder jouw toestel te kennen, denk ik dat een modern toestel bij dergelijke ISO-waarden de ruis heel acceptabel zal blijven.

          Comment


          • #6
            Re: objectief voor turnwedstrijden

            eigenlijk is dat eenvoudig uit te rekenen. Neem een foto waarvan je van tevreden bent van de behaalde sluitertijd op iso die je te hoog vindt en dan terug tellen.

            Ik neem aan dat je voor sprongen al minstens 1/500 nodig hebt. Kan je die halen op 3200 Iso met f/5.6 en je wil bijvoorbeeld iso 400 gebruiken dan heb je f/2 nodig.

            Zoomen is handig, maar essentieel kan je het bezwaarlijk noemen.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: objectief voor turnwedstrijden

              Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
              Als je regelmatig 150 mm nodig hebt dan lijkt 85 mm aan de erg korte kant; je zult dan erg stevig moeten croppen om tot iets beeldvullends te komen en met name bij hoge ISO's zal dat niet veel moois kunnen opleveren. De 70-300 VR zal op 150 mm een maximale opening hebben van F/5 of daaromtrent, zodat je met de 70-200 F/2.8 toch een voordeel hebt van ruim een stop. Dat betekent dat je de ISO-waarde kunt reduceren tot 1250 - 1600 ISO en zonder jouw toestel te kennen, denk ik dat een modern toestel bij dergelijke ISO-waarden de ruis heel acceptabel zal blijven.
              Inderdaad, dat was ook een beetje mijn redenering... Met de D300s is ISO 1600 heel goed te doen. Ik twijfel enkel nog over het gebrek aan VR (OS).... Als ik de sluitertijd hoog genoeg kan houden zou dat ook geen probleem moeten zijn.
              Mijn blog

              Comment


              • #8
                Re: objectief voor turnwedstrijden

                Oorspronkelijk geplaatst door sorrow Bekijk bericht
                Inderdaad, dat was ook een beetje mijn redenering... Met de D300s is ISO 1600 heel goed te doen. Ik twijfel enkel nog over het gebrek aan VR (OS).... Als ik de sluitertijd hoog genoeg kan houden zou dat ook geen probleem moeten zijn.
                Bij turnen, of eigenlijk zaal- en veldsporten in het algemeen, zal je IS niet gaan missen. Bij sommige sporten waarbij je eventueel met je voorwerp meebeweegt (panning, zoals bij autoraces en wielrennen bijvoorbeeld), kan IS weer wel van pas komen.

                Comment

                Working...
                X