Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor snapshots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor snapshots

    Een hobby van me. Snapshots. Gewoon voor het plezier. Tuurlijk kun je er elke lens voor
    gebruiken. Mijn 17-55 2.8 bijvoorbeeld. Maar dat is eigenlijk veel te zwaar om mee rond
    te hossen. Ook veel te lomp.
    (Mijn vrouw heeft zich de LX5 toegeëigend. En voor snaps heb ik sowieso veel liever een
    optische zoeker.)
    Ik zou iets eenvoudigs, klein en simpels willen. Een prime dus. Nu vraag ik me af welke
    voor dit type fotografie? Een 20 mm of een 35 mm? (Camera is een crop, de 50D.)

  • #2
    Re: lens voor snapshots

    mss nog eentje int gamma, de 50mm

    is mss wat minder breed mor goedkoop en praktisch ook wel denk ik
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: lens voor snapshots

      Ja, waarom geen EF 50/1.8 II ?
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

      Comment


      • #4
        Re: lens voor snapshots

        Nog niet over nagedacht. Ik weet het eigenlijk niet. 50 vind ik een beetje een rare afstand
        voor snapshots. Ik had meer gedacht aan 20 mm om er wat rariteit in te krijgen, of 35mm
        om het eigen gezichtsveld een beetje te behouden.

        Comment


        • #5
          Re: lens voor snapshots

          voor de prijs moet ge het zeker niet laten

          de fantastic plastic kost 100 euro ongeveer dus da valt nog mee he
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: lens voor snapshots

            Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
            de fantastic plastic kost 100 euro ongeveer dus da valt nog mee he
            Tja, totdat je hem koopt en vervolgens niet gebruikt omdat de lengte toch minder bruikbaar blijkt te zijn. Dan is het maar 100 euro, maar wel 100 euro 'weggegooid'

            Zelf gebruikte ik op mijn 50D de 35 F1.4 van Sigma. F1.4 omdat je dan ook meteen hele leuke dingen kunt doen met scherpte-diepte, wat vooral bij dit soort fotografie interessant kan zijn. Sigma omdat de versie van Canon nou eenmaal erg duur is (maar uiteraard ook meer kwaliteit biedt). Tegenwoordig gebruik ik op mijn fullframe de 50mm F1.4, wat min of meer vergelijkbaar is qua beeldhoek. Zelf vind ik dat erg fijn om te werken, hoewel ik soms wel eens wat breder zou willen hebben. Voor een crop zou ik dus iets in de buurt van de 35mm aanraden, of eventueel iets in de buurt van 20-24. De 50mm zou voor mij afvallen omdat hij voor dit soort fotografie niet breed genoeg is. Maar ja, dat blijft natuurlijk persoonlijk
            http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

            http://rouwkema.smugmug.com/

            Comment


            • #7
              Re: lens voor snapshots

              Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
              Zelf gebruikte ik op mijn 50D de 35 F1.4 van Sigma. F1.4 omdat je dan ook meteen hele leuke dingen kunt doen met scherpte-diepte, wat vooral bij dit soort fotografie interessant kan zijn. Sigma omdat de versie van Canon nou eenmaal erg duur is (maar uiteraard ook meer kwaliteit biedt). Tegenwoordig gebruik ik op mijn fullframe de 50mm F1.4, wat min of meer vergelijkbaar is qua beeldhoek. Zelf vind ik dat erg fijn om te werken, hoewel ik soms wel eens wat breder zou willen hebben. Voor een crop zou ik dus iets in de buurt van de 35mm aanraden, of eventueel iets in de buurt van 20-24. De 50mm zou voor mij afvallen omdat hij voor dit soort fotografie niet breed genoeg is. Maar ja, dat blijft natuurlijk persoonlijk
              Neen, ik zit eigenlijk in hetzelfde straatje. Heb vroeger ook wel eens zo'n 50 fantastic
              gehad. En voor het type amusement fotografie dat ik op het oog heb is die niet breed
              genoeg.
              Is die Sigma 35 1.4 beter dan de Canon 35 2.0? Ik denk dat ik aan die 2.0 genoeg heb.
              De Canon 35 1.4 is mij veel te duur. Maar zoals gezegd zit ik nog met die 20 2.8. Lijkt
              me ook wel leuk maar misschien iets minder inzetbaar.

              Comment


              • #8
                Re: lens voor snapshots

                Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                Is die Sigma 35 1.4 beter dan de Canon 35 2.0? Ik denk dat ik aan die 2.0 genoeg heb.
                De Canon 35 1.4 is mij veel te duur.
                Qua scherpte vond ik de 35 1.4 van Sigma goed. Het enige wat me wat tegenviel was de bokeh. De 35 2.0 heb ik nooit gebruikt, dus de vergelijking kan ik niet maken. Zelf was ik echt op zoek naar een 1.4, dus vandaar dat de 35 2.0 voor mij afviel. Als een groot diafragma voor jou niet van belang is, is de 35 2.0 misschien dus ook een prima optie.
                http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                http://rouwkema.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  Re: lens voor snapshots

                  canon 35 f/2 voor +- 250 €
                  licht, lichtsterk, klein, ...
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens voor snapshots

                    Een Tamron 17-50/2.8 zonder stabilisatie weegt de helft van je Canon 17-55/2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens voor snapshots

                      Ik gebruik een oude Tamron 28mm F2.5 Adaptall handfocus pancake lens, op F8 en op 3 meter gefocust, bijna alles scherp en geen focusvertraging.

                      Kosten: 15€

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens voor snapshots

                        Zoek een tweedehands kitlensje (EF-S 18-55 IS), die is compact, licht en heeft een heel aanvaardbare beeldkwaliteit.
                        Als je die op een kleinere body zet, dan val je nog wat minder op.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens voor snapshots

                          Oorspronkelijk geplaatst door stiaanke Bekijk bericht
                          Een Tamron 17-50/2.8 zonder stabilisatie weegt de helft van je Canon 17-55/2.8
                          Ik weet het. Heb die Tamron gehad. Leuke lens. Van de hand gedaan vanwege de toch
                          nog iets betere Canon 17-55 2.8. En dat is ook wel zo. Maar ik zou graag de kwaliteit
                          hebben van de Canon op een bepaalde brandpuntafstand. Dus een prime.

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens voor snapshots

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Zoek een tweedehands kitlensje (EF-S 18-55 IS), die is compact, licht en heeft een heel aanvaardbare beeldkwaliteit.
                            Als je die op een kleinere body zet, dan val je nog wat minder op.
                            Dat zou ik inderdaad kunnen doen. Maar. Om de een of andere (wellicht dwaze) reden
                            geloof ik dat snapshots (of straatfotografie) het meeste baat heeft bij een prime, die
                            je als het ware verplicht om zelf de nodige stappen te ondernemen, in plaats van aan
                            een zoom te draaien.
                            Zo nu en dan zet ik mijn 17-55 wel eens op een vaste afstand. Bijvoorbeeld 30 of 35
                            mm en vertik het om ze nog te verdraaien. Dat is een heel ander soort fotografie, een
                            plezier dat zich moeilijk laat verklaren; ik zou het ook een uitdaging kunnen noemen.
                            Ik hoop maar dat ik niet alleen zit met dat gevoel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens voor snapshots

                              Vorig jaar kocht ik voor mijn vrouwke een D60 (ze vond de D200 + pack te zwaar). Sinds ik daar toevallig eens mijn 35 1.8 op zette, grijp ik er dikwijls naar terug. Heb du sook dat gevoel, ja.
                              d700 - d200 - d60 - 35/1.8 - 50/1.8 - 28-70/2.8 - 70-200/2.8 - 12-24/4

                              Comment

                              Working...
                              X