Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips gevraagd over flitstechniek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips gevraagd over flitstechniek

    heeft er iemand wat goede beginnerstips voor het flitsen met mijn SB600? Ik klungel nog met instellingen. Soms veel te licht, soms ook ineens onderbelicht. etc. Hoe te richten? hoe buiten te gebruiken? Hoe een binnenruimte te flitsen? etc

    camera D700

  • #2
    Re: tips gevraagd over flitstechniek

    tja: hier mijn EXTREEM subjectieve bedenking: met een flits op de camera wordt het echt niet beter. Beste is die flits in de vuilbak te smijten: alle foto's daarna, zeker met een D700, zijn dan beter. Ik zie liever wat ruis dan vollemaan gezichten.

    Mijn persoonlijke 2cents Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: tips gevraagd over flitstechniek

      EERST EN VOORAL, hoe gebruik je de flits?
      On-camera / Off-camera / TTL / CLS / ... ???????

      Bij Off-camera gebruik: check onderstaande links en je zal al een deel van je info vinden

      Strobist

      http://forum.belgiumdigital.com/f99/...an-279639.html

      en third but not least => Workshop Strobisme

      en voor de rest, veel trial & error & mogelijks bijhorend gevloek
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: tips gevraagd over flitstechniek

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        tja: hier mijn EXTREEM subjectieve bedenking: met een flits op de camera wordt het echt niet beter. Beste is die flits in de vuilbak te smijten: alle foto's daarna, zeker met een D700, zijn dan beter. Ik zie liever wat ruis dan vollemaan gezichten.

        Mijn persoonlijke 2cents Nerdi
        Is er wel heef hard over

        Ik flits heel veel en op de meest van mijn fotos zie je het nog niet eens.
        Flitsen (wanneer je het goed doet) kunnen je foto's zelfs beter maken.

        Het is wel niet in 123 uitgelegd en zeker niet in een kort berichtje.

        Een workshop kan wonderen doen (al is het maar op de eigenschappen van flitslicht en de verhoudingen flits/omgevingslicht onder de knie te krijgen).


        Om te beginnen zet je gewoon de flits op TTL-BL en laat de camera de flits aansturen.
        Belangrijkste is wel dat je weet wat de flits gaat belichten en wat door omgevingslicht gaat belicht worden.

        Als je goed overweg kunt met flitstechniek kun je creatievere dingen gaan doen.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: tips gevraagd over flitstechniek

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Is er wel heef hard over

          Ik flits heel veel en op de meest van mijn fotos zie je het nog niet eens.
          Flitsen (wanneer je het goed doet) kunnen je foto's zelfs beter maken.

          Het is wel niet in 123 uitgelegd en zeker niet in een kort berichtje.

          Een workshop kan wonderen doen (al is het maar op de eigenschappen van flitslicht en de verhoudingen flits/omgevingslicht onder de knie te krijgen).


          Om te beginnen zet je gewoon de flits op TTL-BL en laat de camera de flits aansturen.
          Belangrijkste is wel dat je weet wat de flits gaat belichten en wat door omgevingslicht gaat belicht worden.

          Als je goed overweg kunt met flitstechniek kun je creatievere dingen gaan doen.
          Ik flits ook heel veel maar met studioflitsers. Mijn on-camera flits gebruik ik alleen als er geen andere mogelijkheid meer is.
          En ik volg mijn eigen regel: geen oncamera flitser als er andere mogelijkheden zijn.

          YMMV Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: tips gevraagd over flitstechniek

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            tja: hier mijn EXTREEM subjectieve bedenking: met een flits op de camera wordt het echt niet beter. Beste is die flits in de vuilbak te smijten: alle foto's daarna, zeker met een D700, zijn dan beter. Ik zie liever wat ruis dan vollemaan gezichten.

            Mijn persoonlijke 2cents Nerdi
            Is het beschikbare licht dan altijd beter?

            Stel maar eens een familiefeest aan tafel voor met enkel aanwezig spotlicht: allemaal schaduwen onder neus en kin.

            Dan flits ik liever, maar dan op 'M' en met een staafflitser met 2e reflector (één om te bouncen, de andere is invulflits), zodat het flitslicht subtiel gemengd kan worden met het aanwezige kunstlicht.
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #7
              Re: tips gevraagd over flitstechniek

              Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
              Is het beschikbare licht dan altijd beter?

              Stel maar eens een familiefeest aan tafel voor met enkel aanwezig spotlicht: allemaal schaduwen onder neus en kin.

              Dan flits ik liever, maar dan op 'M' en met een staafflitser met 2e reflector (één om te bouncen, de andere is invulflits), zodat het flitslicht subtiel gemengd kan worden met het aanwezige kunstlicht.
              Strikt gezien gebruik ik geen flitser. Met het spotlicht geef je de sfeer weer die er is. En , zeker met een D700 kun je de iso opkrikken tot een aanvaarbaar niveau (en correctmeten natuurlijk). Je zou kunnen invulflitsen om het contrast wat te dempen maar dit is eerder uitzondering dan regel. Ik vermijd flitsen waar het kan.



              Mijn tip is leren werken zonder flits (want dat is de vraag - alhoewel de TS dat niet in gedachten had) en die alleen gebruiken als het niet anders kan. Ik zie het ALTIJD. Geloof me.

              YMMV.
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: tips gevraagd over flitstechniek

                Het is inderdaad niet zo snel uitgelegd, maar het komt er op aan van te begrijpen wat je aan het doen bent, dus alle omstandigheden in acht genomen, probeer te begrijpen wat je aan het doen bent. Dat op zich gaat je héél veel verder helpen. Als ik spreek over begrijpen dan is dat iets wat je zelf moet doen, en ook moet oefenen. Om je op weg te helpen som ik hier een aantal punten op, denk er is over na en probeer ze uit.

                - Wij maken onze beelden met licht ! Dat mag je nooit vergeten.
                - Als we een flits gebruiken, werken met met twee lichtbronnen, het aanwezige licht en het licht dat we bij hebben onder de vorm van onze flits.
                - We gaan deze twee lichtbronnen gebruiken naar best vermogen, niet alles is mogelijk in sommige omstandigheden.
                - In een belichting van een beeld zijn er drie spelers (componenten) die invloed hebben op deze belichting, sluitersnelheid, diafragma, gevoeligheid, van deze drie is de sluitersnelheid het minste beïnvloedbaar door de flits, binnen bepaalde grenzen van ons toestel (syncspeed)
                - We gebruiken dus de sluitersnelheid om het aanwezige licht te benutten.
                - We gebruiken het diafragma om een gewenste scherptediepte te bekomen
                - We gebruiken de ISO instelling om de zaken te combineren, maar spaarzaam, want deze laatste speler heeft een invloed op de kwaliteit van onze beelden.
                - Licht valt af volgens de omgekeerde kwadratenwet, zie naar je diafragmawaarden -1,1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22 der zit steeds 1 stop tussen, dus de dubbele of halve hoeveelheid licht.

                Om je nu aan het werk te zetten, plaats je camera op manueel, kies een snelheid van 125ste, stel een diafragma in dat je wenst te gebruiken voor je dieptescherpte ( ik stel voor F5.6), voor buiten zet je de camera op 100 iso, voor binnen zet je die op 400 iso, je flits zet je op ETTL of op iets dat Nikon er een naam aan geeft .

                Je onderwerp (model of iets wat der op lijkt, geen landschap) is het dichtste bij je flits, die zal belicht worden door de flits, de achtergrond zal belicht worden door het aanwezige licht.
                Probeer dat te begrijpen, is je achtergrond te donker, dan moet je de snelheid verlagen.

                Voila zo simpel is het ...

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: tips gevraagd over flitstechniek

                  Fotografie is een kunst op zich met zijn technische weetjes en ditjes en datjes.
                  Flitsen is een TOTAAL ander manier van werken maar je moet wel de fotografie eerst onder de knie hebben natuurlijk.

                  Ik bekijk flitsen als fotografie-part-two.

                  En alle flitsen zijn bruikbaar (de ene al wat beter dan de andere) en de interne flits is wel de meest lastige.
                  Maar je kan zeker met alle flitsen mooi fotos maken als je het onder de knie hebt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: tips gevraagd over flitstechniek

                    Zoals hierboven al iemand kwam te vertellen, we maken onze foto met licht.

                    En flitslicht is ook licht maar heel fel en van heel korte duur waardoor we het zelf niet zien (of enkel maar als een witte flits). We moeten flitslicht dus meten als het om sterkte gaat en inschatten als het over kwaliteit gaat en dat maakt het net zo moeilijk.
                    Als je gebruik maakt van een studioflitser dan zie je nog enigszins het pilootlicht, maar als je buiten werkt of je werkt strobist met een reportageflitser dan is het veelal inschatten, meten en testen.
                    De beste mannier om het te leren is het gewoon doen.
                    Maak testopnames, fotografeer een object van op een standpunt wijzig één parameter en kijk wat dit doet, daarna nog iets anders en leer hieruit. oefening is de beste leerschool.
                    Vriendelijke groeten,Raf

                    www.rafvandenbogaert.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: tips gevraagd over flitstechniek

                      Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                      heeft er iemand wat goede beginnerstips voor het flitsen met mijn SB600? Ik klungel nog met instellingen. Soms veel te licht, soms ook ineens onderbelicht. etc. Hoe te richten? hoe buiten te gebruiken? Hoe een binnenruimte te flitsen? etc

                      camera D700
                      zolang je klungelt, heb je nog niet genoeg geoefend.
                      Allez hop! Neem die camera, schroef de flits erop en ga foto's maken.


                      Een onder/overblicht beeld bij flitsen heeft alles te maken met lichtmeting. Als je je camera alles voor jou laat doen, dan gebeuren er rare zaken waar je in eerste instantie geen antwoord voor klaar hebt.
                      Denk eraan dat je camera het "gemeten gedeelte" als middengijs gaat evalueren. Richt je op een egaal zwarte muur, dan interpreteert hij dit als middengrijs. Zelfde voor een wit vlak. De belichting gaat dus navenant fout zijn.

                      Een klein voorbeeldje (je kan het flitsen ook achterwege laten, dan blijft dit ook nog geldig):
                      Je wil binnen flitsen, met op de achtergrond een veel lichtere partij - denk aan bv. een veranda terwijl je in een slecht verlichte woonkamer bent. Dit kan als een moeilijke situatie omschreven worden. In een gemakkelijke situatie zal je camera zijn werk wel goed doen.
                      Je camera staat "toevallig" op spotmeting en je spotmeter is gericht naar die veranda. De belichting wordt hier aangepast naar de lichtere partij ipv de donkere woonkamer en je onderwerp in de foto zal onderbelicht zijn.
                      Zorg er dus voor dat je de lichtmeter richt op wat voor jou belangrijk is in de scène én op middengrijs lijkt.

                      Wanneer je de lichtmeetmodus gaat uitbreiden naar een breder veld, heb je al meer kans op een beter belichte foto, maar de heldere achtergrond gaat zijn invloed blijven uitoefenen.

                      Wat je in bovenstaande omstandigheden kan doen, is:
                      - spotmeten op iets dat op middengrijs lijkt
                      - belichting vastzetten (bij mij is dat de AEL-lock)
                      - focussen, herkadreren en foto maken.


                      Wat onthouden we hieruit?
                      1. de camera is dom
                      2. als je de camera in de fout dwingt, dan zal die niet protesteren
                      3. denk na over wat en vooral hoe je gaat fotograferen.



                      Verder heb ik de indruk dat je hier alle mogelijke antwoorden in één keer wil. Beter is om gerucht te vragen. Nog beter is om eerst wat opzoekingswerk te verrichten, want "wat je zelf zoekt, onthou je beter".

                      G
                      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                      Comment


                      • #12
                        Re: tips gevraagd over flitstechniek

                        Hier staan heel veel tips en zal je zien dat een foto met flits dikwijls veel mooier is dan een foto zonder flits. klik
                        Vooral deze tips lezen: (rechts in de blauwe kolom)
                        flash photography techniques

                        * 01 – natural looking flash
                        * 02 – flash + ambient light
                        * 03 – dragging the shutter
                        * 04 – bouncing flash
                        * 05 – wireless TTL flash
                        * 06 – flash outdoors
                        * 07 – metering techniques
                        * 08 – flash exposure compensation
                        * 09 – more examples
                        * 10 – just ambient light
                        * 11 – which flashgun?
                        * 12 – flash brackets
                        * 13 – flash photography tips
                        * 14 – off camera flash
                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: tips gevraagd over flitstechniek

                          [Mod-LesC]Verplaatst van Camera's naar Tips&Trucs.[/Mod]
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: tips gevraagd over flitstechniek

                            Op mijn blog vind je wat tips om het beste te maken van on-camera flash...

                            Hopelijk van enig nut...
                            www.135mm.be
                            @135mm_leuven
                            info@135mm.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: tips gevraagd over flitstechniek

                              waar mogelijk probeer ik altijd de flits te gebruiken, meestal vind ik foto's met flits veel mooier dan zonder flits, ook buiten in de zon....waar ik dan soms wel een scherm ook gebruik ipv te flitsen
                              leer er zeker goed mee werken en schaf een 2de flits aan dan zijn je mogelijkheden bijna onbeperkt en kan je de meest gangbare situaties aan!
                              http://www.jvs-photography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X