Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 550D

    Hey

    Ik ben bezig met wat onderzoek voor de aanschaf van mijn eerste DSLR camera. Nu is mijn oog gevallen op de canon 550D. De 600D heeft volgens mij niet genoeg verchil te bieden ten opzichte van de 550D om de duurdere prijs te betalen.

    Zijn er eigenaars die deze camera hebben en er een woordje over kwijt willen?
    Welke camera's zijn vergelijkbaar met de 550D?
    welke lensen raden jullie mij aan? Ik had gedacht te beginnen met de gewone 18 -55 kit lens om met de tijd een zoom lens aan te schaffen. Dit omdat ik toch eerst de werking van de camera zal moeten gewoon worden?


    Bedoeling is grotendeels om foto's te maken van het gezin en voor op reis.

    grt jens

  • #2
    Re: Canon 550D

    Hey,

    Ik heb mij een maand geleden ofzo ook mijn eerste DSLR camera aangeschaft en ben ook gegaan voor de canon EOS 550D. Na zeer veel reviews te lezen online leek met dit de geschikte camera om de wereld van de digitale fotografie te ontdekken :-).

    Ikzelf heb gekozen om deze samen te kopen met een Tamron 18-200mm lens en ik vind dit persoonlijk een zeer goede combinatie. De kitlenzen zijn uiteraard ook zeer goed, maar ik wou een lens hebben met meer mogelijkheden. Zo moet ik ook telkens maar 1 lens meenemen en moet ik niet continu wisselen :-) (sommige zullen mij hier wel op tegenspreken ;-)). De keuze voor 1 lens is ook omdat we deze zomer naar Indonesië gaan met de rugzak en niet teveel willen meesleuren :-).

    De canon EOS 550D is verder een super camera, ligt (bij mij toch) perfect in de hand en je bent er rapper mee weg dan je denkt :-). Het verschil met de canon EOS 600D is inderdaad zeer klein en het is de moeite niet om hierop te wachten.
    Eens je er mee weg bent is het een kwestie van blijven oefenen om de perfecte foto te trekken ;-).

    Probeer hem zeker eens te testen in de winkel en je kan daar ook eens andere modellen vastnemen.

    groetjes
    Githa
    Canon 60D + 18-135mm http://users.telenet.be/git/

    Comment


    • #3
      Re: Canon 550D

      Echt grote zoom lenzen X10 leveren niet echt de betere kwaliteit op ikzelf had voor canon voorzien om de 28 / 300 te nemen wat mij op dit forum indertijd is afgeraden.Ik heb dan ook 2 lenzen gekocht de 24/105 en de 100/400 het prijsverschil tussen beide combinaties is niet groot , en een dslr koop je om lenzen te kunnen wisselen . Ik tracht dit ook te vermijden maar lukt niet altijd .Dus ik heb geleerd liever 2 lenzen dan één.De body is trouwens niet zo belangrijk dan lenzen .de foto's die ik met L glas uit mijn 350D haal zijn heel goed .

      Comment


      • #4
        Re: Canon 550D

        Bedankt voor jullie reacties.

        Iemand nog vergelijkbare modeletjes aan te raden. Van Nikon of Sony bevoorbeeld.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 550D

          Ik ben een behoorlijk ervaren fotograaf en heb ook een 550d als tweede kamera aangeschaft. Zolang jij niet al te grote handen heb is het een prima kamera voor zowel de beginner die door willen grooien als voor en meer ervaren fotograaf. Beeld kwaliteit is gelijk aan een 7D. Voor landschap/portret/stills is die heel goed. Niet zo geschikt voor aktie fotografie. Ik ben zelf minder content met de hoge iso's, maar voor die geld is het heel veel kamera. Ik heb het samen met de 15-85mm en vind het een heerlijke combinatie voor stads reizen, wandelingen etc waar ik niet al te veel gewicht mee wil slepen.

          groeten,
          Helen
          vriendelijke groeten, Helen
          Updated WWW.HELENICA.NL
          ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

          Comment


          • #6
            Re: Canon 550D

            Mijn ervaring en raad (enfin... je doet daarmee wat je wil)
            Mijn voorgeschiedenis: ik kom uit het analoge tijdperk en ben naar het digitale overgestapt op mijn werk (was verantwoordelijk voor de afd fotografie)
            Zelf heb ik een Canon hybride aangeschaft waar ik tevreden over was, enkel bij weinig licht was dit minder. Enfin ik miste de reflex om allerlei redenen (nostalgie???)
            Het is bij mij de kostprijs geweest die bepaalt wat ik max zou uitgeven op langere termijn.
            In het begin had ik meer verwacht van die 550, nu ben ik echter tevreden.
            Wat mis ik vandaag? >> het draaibaar scherm (de 600 heeft dat wel). Dus indien de centen er zijn: de 600...
            Over wat ben ik minder tevreden? >> de kitlens van 18-55IS, zeer goedkoop, kwalitatief niet uitstekend (wel goed). Ik had liever een 17-85IS (ca 400€) of nog beter de 15-85is (ca 650€) gehad. Over de 55-250IS (kit) ben ik tevreden (de kostprijs is ook niet zo hoog).
            Ik heb er een goedkope vaste lens bijgenomen om bij weinig licht en bepaalde omstandigheden te kunnen werken. Ik had dat geld beter kunnen besteden om een van bovenstaande lenzen te nemen.
            De sensor kan je zonder problemen gebruiken tot 800ISO.
            Ik heb een vergelijk gemaakt met de 50 mm vaste lens en de kitlens en er is een duidelijk verschil (alhoewel die vaste lens maar 100€ kost)
            Mijn besluit: het is je geldbeugel die het uiteindelijk zal bepalen.
            Kan je de 600 nemen dan kan je eventueel opstarten met de 15-85.

            Neem je tijd, vergelijk en beslis... en veel plezier nog ermee.
            mvg Guido
            Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

            Comment


            • #7
              Re: Canon 550D

              Hallo,

              ik heb zelf de ervaring met de Tamron 18-200, en ik moet zeggen, een waardeloze lens.
              Ik heb deze een aantal keren gebruikt, maar hij absoluut niet te vergelijken met bijv. de kitlens, dit is een 18-55 IS, die super is vergeleken met de Tamron 18-200.
              De kitlens is een goede leerlens, daar heb ik leuke shot mee gemaakt.
              Nu ga ik binnenkort als opvolger de ef-s 15-85 van Canon kopen. Een lens die goed scherp is, en een leuk bereik heeft als walkaround-lens. Deze kan ik je aanraden.
              Of begin met de kitlens, de 18-55 IS.
              Met vr. groet
              Paul

              Comment


              • #8
                Re: Canon 550D

                Ik heb zelf ook de 550D, recent aangekocht als vervanging voor de 450D.
                Met welk toestel is die te vergelijken.
                Qua beeldkwaliteit met de 7D, de 60D en en 600D (allemaal zelfde sensor, evenveel pixels.
                Lenzen (zoveel mogelijk waar voor je geld):
                - géén superzooms (die zijn de facto minder van kwaliteit over het gehele bereik dan enkele aansluitende lenzen.
                - Tamron 17-50: retescherp en bijna gratis;
                of
                - Tamron 28-75: idem dito, deze heb ik zelf, waanzinnig goede lens voor zijn prijs. Voor sommigen is het bereik wat ongelukkig (onvoldoende groothoek, zeker bij crop)
                Groothoek: tokina 11-16 of 12-24
                Telezoom: moeilijker, ik zou denken een Canon 70-200 (f4, als het kan f2.8): duurder, maar hun geld zeker waard. Hier laten de budget Tamrons, Sigmas en Tokinas het wat afweten.

                Just my 2 cents.

                groet,

                Rob
                Canon 550D; TokTok, TamTam

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 550D

                  Jens,
                  Kan je aangeven welke kwaliteitseisen jij stelt aan je camera + objectief?

                  De al genoemde canon 15-85 is optisch gezien beter dan de standaard kitlens. Maar, welke kwaliteit verlang jij?
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 550D

                    Ik heb zelf geen ervaring met dslr's dus denk dat de kit lens een goedde start zal zijn voor mij. Over kwaliteit van lenzen kan ik me dus nog niet uispreken. Bedoeling van een 2de lens zou puur zijn om meer zoom berijk te hebben van redelijke kwaliteit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 550D

                      Ik ben ook begonnen met de 18-55 kitlens en heb er nog geen spijt van gehad.
                      Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 550D

                        zou de sony a55 eens bekijken als ik jou was, is toch een heel ander toestel dat volgens mij veel meer te bieden heeft dan de 550d, 600d welke op zich wel heel goede toestellen zijn.

                        a55 is veel sneller dan 550d en valt op dat punt te vergelijken met de canon 7d

                        de a55 biedt volwaardige autofocus zowel in live-view mode als in video mode

                        vb video:
                        refer to http://www.focus-numerique.com/sony-alpha-33-55-deja-prise-mains-news-2091.html



                        550d kan licht niet continu bijstellen, zie hoe het licht in schokken verandert
                        550d kan ook niet continu focussen
                        zelfs bij deze vrij eenvoudige opname die je moeilijk al onder actie kunt catalogeren is de 550d onbruikbaar, tenminste als je min of meer deftig video beeld wil.

                        deze video toont hoe de A55 AF werkt bij actie, deze opname is onmogelijk met eender welke DSLR
                        Sony a55 α55 auto focus test 自動對焦測試 af tracking demo α55



                        AF systeem werkt uitzonderlijk goed zelfs bij 10fps, is snel en vrij nauwkeurig.
                        AF focus systeem wordt niet telkens onderbroken door opklappende spiegel zoals bij klassieke DSLR.

                        zelfde geldt voor lichtmeting, a55 gebruikt meer dan 1000 meetzones bij DSLR is dat tussen de 30 en de 60, dit komt omdat de a55 de beeldsensor gebruikt voor lichtmeting waardoor je een meer nauwkeurige belichting verkrijgt

                        trillen van spiegel veroorzaakt bij lage sluitersnelheden 1/10s - 1/100s voor minder scherpe beelden, bij de a55 heb je dit fenomeen niet.

                        volgens testen van photozone is in praktijk de resolutie van de a33 beter dan van de canon 7d (RAW)

                        verwacht dat de resolutie van de a55 nog iets hoger is dan van de a33

                        wat beeldkwaliteit (fotokwaliteit) betreft is de a55 op hoge ISO te vergelijken met de canon 7d misschien net iets beter. Zit ongeveer een 1/2 stopje lager dan beste toestellen op dit gebied, met name de pentax-k5 de sony a580 en de nikon d7000, deze toestellen gebruiken immers dezelfde sony sensor als de a55.

                        Volgens deze fotograaf (national geographic) is kleur en contrast weergave van de a55 beter dan van zijn canon 5dmkii, ook mede door beschikbare objectief.

                        I took my 5D Mark II just in case I didn’t get what I was looking for with the Sony. As it turns out, I hardly shot with it at all. The Zeiss lenses have such great contrast and color that I found myself preferring to shoot with the Sony A55.


                        daarbij kun je gemakkelijk scherptediepte controleren met a55 met klassieke aps DSLR is dit uitgesloten.
                        kunt nauwkeurig manueel focussen
                        10 beelden/seconde
                        minder lawaai
                        100% beeld in zoeker
                        ingebouwde HDR-functie voor hoog contrast opname
                        twilight zone voor weinig licht opname's
                        ingebouwde panorama etc.

                        eerste deel van volgende voorbeeld is een video opname gevolgd door een hele reeks foto opnames gemaakt aan 10 beelden/seconde. JPEG's recht uit de camera (16mp).
                        laatste 4 opnames of zoiets zijn crops van 10fps jpegs.

                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 550D

                          puerte jij bent wel erg onder de indruk van de a55 niet? ( niet onterecht trouwens )

                          Ik heb 550d pas aangeschaft en weinig toe te voegen aan wat de ervaren leden al hebben geadviseerd.
                          Enige waar ik tegenaan ben gelopen is dat je de betere sd kaart moet hebben om video te kunnen opnemen op 550d. ( tenminste ik lees op de internet dat dat mijn probleem moet zijn )
                          Ik stond zelf voor de keuze d90.sony slt a33/a55 en canon550. Ik denk niet dat je spijt krijgt van het aanschaf voor een van deze camera's. Ik ben in iedere geval boven verwachting tevreden. Nu nog keuzes maken voor lenzen. Alvast 50mm 1.8 besteld.
                          Als je minder wil uitgeven kun je hele goede sony camera's 2de hands kopen ( a330,a350) nikon d5000 is ook een goeie. Als je voor een mooie prijs canon 500d kan krijgen heb je ook niet veel ingeleverd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 550D

                            Mag ik even dit topic gebruiken in mijn eigen zoektocht.
                            Heb zelfde plannen als Jens, eerste dslr (kom van hybride).
                            Alleen koop ik hem in functie van reis naar Zuid Afrika. 3 weken met Drifters
                            Aangezien we walvissen gaan bekijken en safari is een goede zoom functie belangrijk.
                            Welke lenzen raden jullie aan. Op zo een safari wil ik nu wel niet te veel extra kilo's meesleuren. Budget is 1000 euro om te beginnen maar dat kan overschreden worden bij echte meerwaarde!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 550D

                              Goede zoom en niet teveel extra kilo's spreken mekaar wat tegen. Voor een safari zou ik b.v. aan de EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM denken. Misschien tweedehands wel onder de €1000 te vinden, maar een serieus gewicht, dat wel.
                              Een lichtere tele (waar mijn vrouw mee werkt), maar die niet kan tippen aan de EF tele-objectieven, is de EF-s 55-250 IS. Prijs/kwaliteit zeker een goede koop, maar zoals gezegd, in een andere klasse.
                              De EF 70-200 reeks is ook aan te bevelen, maar "slechts" 200 mm. De f/4 is nog draagbaar, de f/2.8 is zwaar.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X