Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkel body met aftermarket lens of een kit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkel body met aftermarket lens of een kit

    Vorige week mijn eerste post/vtaag hier gesteld ivm de keuze voor een DSLR-camera.
    Nu ben ik er voor 99% zeker uit, het wordt een Nikon D3100, tenzij iemand met sterke argumenten afkomt...
    Nu ben ik aan het twijfelen gegaan. Koop ik de body met de originele lens 18-55mm, deze komt op 479euro. Of koop ik de body met een bv Sigma lens 18-200mm. Deze combinatie kost +-60euro meer en je hebt zo toch al wat meer zoommogelijkheden.
    Enkele vragen ; is de fotokwaliteit zichtbaar minder met zo'n lens ? Is er inderdaad reeël gevaar voor stofjes bij het veelvuldig wisselen van lens ? Of zeggen jullie niet doen, de originele lens en bv een Tamron 100-300mm voor erbij en die stofjes kunnen geen kwaad ?
    Ik woon in het Brugse, kan iemand mij een winkel aanraden waar ik eens langs moet ?

  • #2
    Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

    Hoe groter het zoombereik, hoe meer compromissen er gesloten moeten worden.

    Een 18-200, van welk merk dan ook, levert niet de hoogste scherpte, van welk merk dan ook. Je hoeft dan geen lenzen meer te wisselen. Tevens is de lichtsterkte beperkt.

    Het gaat er dus om welke kwaliteit jij wilt bereiken. Een printje van 10 x 15 cm of een A2 poste aan de muur?

    kan je dat aangeven?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

      Dat van die compromissen dacht ik al. Dus beter de standaard lens en een 100-300mm voor erbij van een after-market merk.
      Het is inderdaad niet de bedoeling van grote posters te maken, vooral voor gezinsverband met de kinderen, vakanties, ...

      Comment


      • #4
        Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

        Ben ook van het Brugse, en kan u Art & Craft ten zeerste aanraden! Wel in Mariakerke, maar de rit meer dan waard als je hun prijzen bekijkt!

        Comment


        • #5
          Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

          Als je de routine om lenzen te wisselen éénmaal een beetje onder de knie hebt, houdt dat echt niets meer in. Het is natuurlijk wel zo dat het toch interessant is voor bv op reis, of gewoon dagdagelijks om een all-round lens te hebben. Dit betekent daarom nog niet een superzoom. Als ik op reis ga, kom ik al een heel eind met mijn 16-85mm.
          Mijn dochter gebruikt de D3100 met een 18-105mm en is daar heel tevreden van. Als je een beetje googled zul je algauw lezen dat deze 18-105 een prima lens is voor een zacht prijsje. Dan heb je meer bereik dan met de 18-55, terwijl je nog niet de nadelen hebt van een superzoom.
          Zo heb je een goede basiskit, en kun je afhankelijk van je eigen interesses na verloop van tijd je eigen assortiment uitbouwen.
          Nikon Df

          Comment


          • #6
            Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

            Voor iedereen die zegt dat zo'n superzoom niks is, vind je ook wel iemand die zegt dat
            dit een fijne vakantie en allround lens is. Dat is eigen, zowel aan die lens, als aan het
            forum, en dus des mensen.
            In de school zitten lui met zo'n megazoom. Die begrijpen echt niet hoe iemand het in
            zijn hoofd haalt om meer lenzen te kopen, daarmee te sleuren, en nog te verwisselen
            ook.
            Kortom, ze zijn tevreden.
            En gaat het daar niet om, om tevreden te zijn?

            Anderen moeten hier dan weer totaal niet van weten. Je doet je toestel te kort. Je kunt
            net zo goed een bridge camera kopen. Te veel vervorming bij zowel 18 als 200 mm en
            qua scherpte kan het ook een stukje beter. Die kopen dan twee, drie en misschien nog
            wel meer lezen. Ze hebben het gevoel een DSLR te gebruiken waarvoor hij gemaakt is.
            Die zijn ook tevreden.
            En gaat het daar niet om, om tevreden te zijn?

            Dus eigenlijk alles wat je dien te weten is waar JIJ tevreden mee bent. En daar, mijn
            beste, kan niemand je mee helpen.
            Maar met een klein beetje zelfkennis moet het je beslist wel lukken.

            Comment


            • #7
              Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

              lees je eigen zin nog eens terug.

              Destijds de easyshare gekocht voor de sterke zoomfunctie, maar die gebruik je toch zelden, terwijl ik vaker de groothoek gemist heb.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

                Kortom, gewoon beginnen met een 18-105 mm. Kwalitatief geen topper maar ook zeker niet slecht. Na verloop van tijd maar je foto's eens goed gaan bekijken met de vraag hoe je de foto's mooier kan krijgen. (om nog tevredener te worden) Misschien blijkt dan dat je een sterkere groothoek nodig hebt of juist een sterkere telelens. Of misschien had je tijdens het fotograferen gewoon een stapje naar voren of naar achteren moeten maken. Dan kan je alsnog beslissen welke lens je erbij moet kopen.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

                  Dus toch beter de standaard lens en voor erbij eventueel een 100-300mm. Ben eruit aan het raken denk ik ...
                  Nog een vraagje, in een winkel vertelde de verkoper me dat een Canon 500 een veel hogere iso waarde heeft dan de Nikon D3100, terwijl als ik ze vergelijk ze dezelfde waardes hebben. Had de verkoper het mis ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

                    Oorspronkelijk geplaatst door vince! Bekijk bericht
                    ...
                    Nog een vraagje, in een winkel vertelde de verkoper me dat een Canon 500 een veel hogere iso waarde heeft dan de Nikon D3100, terwijl als ik ze vergelijk ze dezelfde waardes hebben. Had de verkoper het mis ?
                    heb wat meer vertrouwen in U zelf.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Enkel body met aftermarket lens of een kit

                      Nikon is goed, Cannon is goed, Sony is goed, Pentax is goed, ......
                      Tegenwoordig worden geen slechte camera's meer gemaakt. Kies gewoon een model dat jou het beste ligt: bediening, handgreep...
                      Nikon Df

                      Comment

                      Working...
                      X