Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

    Hallo,

    Ik ben in het bezit van een 10 jaar oude Nikkor 300mm f/2.8 AF-S ED (mk.I). Ik heb deze enkele jaren geleden van iemand kunnen overnemen voor de helft van wat dit brandpuntafstand tegenwoordig nieuw moet kosten.

    Ik fotografeer er al die jaren met veel plezier mee ondanks dat de lens inwendig redelijk wat stofdeeltjes bevat. Deze deeltjes zijn niet te zien op de foto's en beinvloeden (tot nu toe..) de beeldkwaliteit op geen enkele wijze. Verder heb ik in het geheel geen problemen met de lens (irt scherpstellen e.a.). Omdat ik zuinig ben op mijn spullen (en wellicht ten gunste van een evt. latere doorverkoop) heb ik het plan opgevat deze lens onder voorbehoud van een prijsopgaaf aan te bieden bij het Nederlandse Servicepoint van Nikon te Beverwijk.

    Onlangs verkreeg ik een opgave. Deze is maar liefst EUR 550!!! In de opgave staat dat de lens geheel gereinigd dient te worden, de M/F ring eveneens gesmeerd dient te worden en dat de lens verdere inwendig verder gecontroleerd dient te worden. Ik wordt verzocht een keuze te maken, zodat zij óf aan de werkzaamheden kunnen beginnen (met de vermelding dat zij niet garrant kunnen staan voor de opgaaf en dat evt. meerkosten alsnog doorgerekend kunnen worden...), óf de lens ongekuist laten retourneren óf geheel (zonder verdere kosten...) afstand doen van mijn lens.

    Ik vind de kosten buiten proportioneel en hoor graag van anderen wat hun ervaringen met Nikon zijn. Ik vind fotograferen leuk, maar er zijn grenzen...Zijn er evt. bedrijven die gelijk als Nikon zelf de lenzen van dit merk tegen (aanzienlijk) minder kosten (maar uiteraard met dezelfde 'kwaliteit/ betrouwbaarheid' ) inwendig kunnen reinigen??? Ik neig er nu voor 99% naar om de boel maar de boel te laten, aangezien de fotokwaliteit er nu nog niet door beinvloed wordt...

  • #2
    Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

    STOFJES in een lens zijn NOOIT zichtbaar of optisch relevant ... op het frontelement normaliter ook niet ... dus totaal overbodig U daar zorgen over te maken ... nog minder daar geld aan uit te geven ... indien geld teveel, doe er iets nuttigs mee en stort het naar een goed doel

    ps: de Japanse cameraindustrie verscheept jaarlijks een aardig aantal kilo's stof gratis en voor niks mee in hun nieuwe lenzen !
    Last edited by Silver Roller; 7 maart 2011, 16:37.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

      Als je de lens met diafragma vol open tegen het licht houd zie je een hele berg stof zitten, maar de stofdeeltjes beinvloeden tot nu toe niet de beeldkwaliteit. Ik ben er in deze vanuit gegaan dat nagelang de tijd, een teveel aan stof wel degelijk de optische kwaliteit beinvloed. Ik zal het hier mis hebben (?). Daarnaast (echter niet door mij opgemerkt) zijn dergelijke lenzen gevoelig voor schimmel. Woekerende schimmel kan wel schadelijk zijn voor de lens, in de zin dat vrijkomende zuren de coating kunnen aantasten.

      Aangezien ik toch onderzoekskosten dien te betalen ala EUR 50 (ik neem mijn lensje echt wel mee terug...) wil ik voor dit geld eerst ook antwoord van Nikon op de volgende vragen:

      - Aard van de verontreiniging (evt. schimmel?)?
      - Noodzaak smeren M/F ring (en evt. risico bij niet laten smeren)?

      Ik hoop dat Nikon antwoord op deze vragen kan (wil) geven...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

        Neem eens kontakt op met Rofarepair.nl.Ik heb een vriend zijn 400mf 3.5 er binnengedaan omdat die ook vol stof zat.Kostprijs was geen 100€ lens gekuist en volledig nagezien

        Comment


        • #5
          Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
          Neem eens kontakt op met Rofarepair.nl.Ik heb een vriend zijn 400mf 3.5 er binnengedaan omdat die ook vol stof zat.Kostprijs was geen 100€ lens gekuist en volledig nagezien
          Bedankt voor de tip, echter op de site staat enkel Canon, Panasonic en Sony vermeld..

          Comment


          • #6
            Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

            Het is een vaste brandpunt met inwendige scherpstelling ... daar beweegt dus niks aan ... alleen een draaibeweging van de scherpstelring ...en daarenboven uit de top van de pro-klasse, dus goed gesealed ... hoe kan daar nu veel stof in zijn BIJGEKOMEN ... het meeste stof dat je ziet is dus logischerwijze MADE IN JAPAN.
            Stof is normaal dof,grijs, onregelmatig van vorm en dus optisch niet-actief ... dus dit stof zorgt alleen maar voor een verwaarloosbaar lichtverlies ... bereken eens eens hoeveel lichtverlies een (zwarte) post-it ter grootte van een erwt veroorzaakt, aangebracht op het frontelement ... en probeer het eens te fotograferen ...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

              Ik krijg nu de stellige indruk dat ik me zorgen maak om helemaal niets...(?)

              Elders op het forum las ik de vergelijking met het servicen van auto's. Alhoewel de vergelijking natuurlijk niet geheel opgaat (lenzen hebben nagenoeg geen onderhoud nodig), zit hier m.i. toch wel een kern van waarheid in. Mn. ten aanzien van de wat oudere lenzen - zeker gezien mijn topsegment lens van 10 jaar oud die nog nooit enig (inwendig) onderhoud heeft gezien - zal op een zeker moment (prefentief) best een en ander nagekeken worden. Dit voorkomt wellicht echte problemen later. Noem me een pessimist...

              Zoals gezegd wil ik het maximale uit mijn lenzen kunnen halen. De prijs die Nikon vraagt is me te zot, over nut en noodzaak ben ik nog aan praktiseren...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
                Bedankt voor de tip, echter op de site staat enkel Canon, Panasonic en Sony vermeld..
                Stuur gerust een mailtje naar die mannen die doen Nikon ook

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                  Stuur gerust een mailtje naar die mannen die doen Nikon ook
                  Ik heb uit nieuwsgierigheid eens op het net gezocht naar Rofarepair. Ik moet zeggen dat ze erg goede recensies kennen. Ik heb ze inmiddels een e-mail gestuurd. Ben benieuwd naar het antwoord.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
                    Ik krijg nu de stellige indruk dat ik me zorgen maak om helemaal niets...(?)
                    INDEED ... woonde je korterbij mocht je even binnenspringen ... altijd leuk een dergelijke toeter eens van nabij te mogen zien ... vorig jaar een (helaas) verzopen AI-S 800 F5.6 IF-ED http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/ais80056.jpg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
                      Ik heb uit nieuwsgierigheid eens op het net gezocht naar Rofarepair. Ik moet zeggen dat ze erg goede recensies kennen. Ik heb ze inmiddels een e-mail gestuurd. Ben benieuwd naar het antwoord.
                      Update: antwoord van ROFA:

                      "Helaas, dit kunnen wij niet.
                      Wij hebben totaal geen NIKON IJK-middelen.
                      Dus zullen deze lens ook niet demonteren.

                      Je moet er mee naar het NIKON service point in Beverwijk".

                      @Rikketik, weet je zeker dat het een Nikkor-lens betrof die je hebt ingebracht om het stof te laten verwijderen? Hoe lang is dit geleden?
                      Heel toevallig kreeg ik zowel van ROFA als van Nikon op hetzelfde moment een e-mail (ik had Nikon ook enkele vragen gesteld irt de prijsopgave). Ik zou bijna geloven dat ze onderling prijsafspraken maken....

                      Overigens is door Nikon aangegeven dat de aard van de verontreiniging enkel stof betreft, geen sporen van schimmel. Ik laat mijn lens dus ongeserviced retourneren.

                      Allen dank voor de bijdragen!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

                        Mmmm..., zojuist Nikon verzocht mijn lens per post te retourneren (de te maken reiskosten staan in geen verhouding tot het laten versturen aangezien ik aan de andere kant van het land woon. Bovendien zijn ze enkel op ma t/m vr geopend zodat ik ook nog eens een dag(deel) moet vrijnemen).

                        Ze maken schijnbaar gebruik van GLS als koeriersbedrijf. Iemand ervaring mee? Op de site vann GLS staat dat ze pakketten met een waarde > EUR 2.275,- NIET verzenden Mijn lenske zal toch nog net iets meer waard zijn. Ik vraag me dan ook af hoe het met de verzekering geregeld is mocht er onverhoopt iets mis gaan...Is lees in de vluchtigheid ook dat de aansprakelijkheid van GLS niet verder reikt dan EUR 1000... Dien ik me zorgen te maken...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon (tele)lens intern laten reinigen: ervaringen gevraagd

                          Hallo mensen,

                          sorry dat ik zo aandring...maar iemand ervaring met het versturen van fotoapparatuur met postbedrijf GLS?

                          Heb net besloten Nikon Service Point Beverwijk de opdracht te geven mijn dure lens per post te retourneren, echter ben ik net tot de ontdekking gekomen dat zij daarvoor GLS gebruiken... GLS staat niet zo goed bekend (en dan druk ik me nog voorzichtig uit). Ik overweeg nu maar weer om ruim 4 uur te reizen en mijn lens zelf maar weer af te gaan halen....

                          Ik dien toch wel op korte termijn een reactie te geven richting Nikon, dus...iemand
                          Last edited by jellevanaalst; 8 maart 2011, 20:37.

                          Comment

                          Working...
                          X