Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma lenzen

    Beste collega's
    Ik beschik reeds een tijdje over een DSR camera Pentax K20D met Pentax zoomlenzen 50-135 en 100-300 mm en een Tamron lens 55mm. Ik wil mij in de toekomst meer toeleggen op landschapsfotografie en architectuur. Ik overweeg de aankoop van een groothoeklens. In de winkel raadde men mij de Sigma lens 10-20mm F3,5 EX DC HSM aan (kostprijs ca 650 euro) Ik heb geen ervaring met Sigma lenzen. Is er iemand van jullie die dergelijke lens reeds gebruikt? Is dit een goede keuze of blijf ik beter binnen het pentax of tamron gamma ?
    Dank bij voorbaat voor eventuele reacties.

  • #2
    Re: Sigma lenzen

    sigma is net zoals tamron een third-party lens, dus niet van de fabrikant van je body

    desalniettemin zijn deze merken / lenzen prijs / kwaliteit gezien veelal interessanter

    je betaalt pak minder maar de kwaliteit / afwerking kan je dan ook niet gaan vergelijken met de lenzen van de fabrikant van je body

    ik gebruik zelf een sigma lens op mijn canon en ik ben hier tot op heden meer dan tevreden over
    volgende aankoop zal vermoedelijk een tamron lens worden
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Sigma lenzen

      Op dpreview is er momenteel een topic op de eerste pagina van 't Pentax SLR forum over ultrawides.

      De volgende keuzes:
      - Tamron 10-24: grootste bereik uit de reeks, bovendien de goedkoopste, maar niet zo scherp tenzij rond f/8
      - Pentax 12-24: de enige Pentax zoom in dit bereik, beter dan de Tamron, maar niet echt heel breed.
      - Sigma 10-20: beeldkwaliteit gelijk aan de Pentax (tenzij mss een beetje minder contrastrijk), breder bereik. Maatje van mij had deze en ondervond wel problemen om 'm op een K20D goed te laten scherpstellen. Weet niet of dat aan zijn exemplaar lag of aan de 10-20 in 't algemeen.
      - Sigma 8-16: beste (en duurste) van de hoop, enige probleem is dat Pentax camera's geen brandpuntsafstanden kleiner dan 10mm registreren, waardoor automatische lens correcties achteraf (in Lightroom bvb) minder optimaal werken. In elk geval veel enthousiaste reviews...

      Persoonlijk houd ik het voorlopig op een DA15/4 limited en een DA10-17 fisheye, maar geen van beiden zijn echt 't zelfde natuurlijk.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Sigma lenzen

        Hallo, ik heb ook een k20,met een smc-da 4/16-45mmEDAL deze lens heeft in een test
        (color foto)75,5 de Tamron AF2,8/17-50mmDi II SPXRLD heeft 87,5 punten
        de Pentax DA 4/12-24mm 79 punten
        Sigma EX3,5/10-20mm 76,5 punten
        voor prijzen kunt ge best de dealers raadplegen. groeten van Martin

        Comment


        • #5
          Re: Sigma lenzen

          Zelf had ik bij mijn K-10 D destijds de Pentax DA 12-24 en de Tamron 28-75 besteld, en deze beide lenzen geven nog steeds prima resultaten op de K-5.
          Een ander lid hier op het forum (Peter K) gebruikt dan weer de Sigma 10-20 op zijn K-20D, en ook van hem zijn hier heel veel knappe foto's te zien, gemaakt met deze combinatie.
          Van de Sigma 8-16 hoor ik ook alleen maar positieve geluiden.
          Van alle hier genoemde lenzen denk ik dat de Tamron 10-24 iets minder goed presteert.
          Groetjes van tozumi

          Bezoek hier mijn webstek

          Comment


          • #6
            Re: Sigma lenzen

            Ik gebruik nu al een tijd de Sigma 10-20mm F4,vind dat een top lensje,ook de 30mm en 50-500mm ben ik tevreden over.Dat andere lenzen dan het eigen merk nu slechter zijn kan ik niet zeggen.
            Voor mij voldoen ze uitstekend ,Pentax lenzen zullen vooral in contrast beter zijn waardoor ze ook scherper lijken/zijn.
            Er is ook het prijsverschil natuurlijk.
            Met vriendelijke groeten.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma lenzen

              Beste collega's BD's
              Bedankt voor de tips en/of adviezen.
              Groetjes

              Comment

              Working...
              X