Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

60D of 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 60D of 5D

    Beste mensen,

    Even een vraagje.
    Een paar jaren geleden heb ik mij de 500D aangeschaft en intussen wat glas.
    Intussen ben ik toe aan een update en zal ik de 500D als backup gebruiken.

    Ik zit dus verveeld tussen de 60D en de oudere 5D eos mark I, dus de oude 12,5 megapixel versie.

    De 60D heeft wel wat meer nieuwe snufjes en zo en werkt met de digic 4 processor en heeft goede ruiscontrole, maar zijn die nieuwe snufjes wel nodig vraag ik mij dan af. Plus 18 megapixels is natuurlijk wel leuk, vooral om te croppen, maar volgens mij is 12 toch ook wel genoeg. Toch lijkt het mij een leuke aanwinst, want het is en blijft een upgrade tov de 500D, betere ruiscontrole, betere beeldkwaliteit, alhoewel glas natuurlijk het echte verschil maakt. En een interne flash + in het toestel is er raw processing inbegrepen.

    De 5D gebruikt alleen maar EF lenzen, maar ik heb toch maar 1 EF-s lens, dus dit speelt op zich niet een rol. Zowiezo ben ik toch nog van plan een 18-200 aan te schaffen voor mijn 500D als compacte walk around setup.
    De 5D mark I schijnt echter supergoede beeldkwaliteit te hebben op hogere iso's, tot zelfs 3200 en werkt op de digic II processor. Nu vraag ik mij af of er veel verschil is tussen de 60D op hogere iso's en de 5D.
    Zowiezo is goed glas wel noodzakelijk voor dit toestel, maar ik denk dat dit op ieder toestel wel vanpas komt.

    Het leuke met een 5D is natuurlijk de Full Frame en dus grotere breedhoek. Dan zit ik niet met de cropfactor van 1,6x opgescheept zoals bij de 500D.
    De 500D kan ik dan nog altijd gebruiken als ik eens wil verder raken met mijn 70-200 als ik wat 'wildlife' wil fotograferen.

    Het zijn natuurlijk beide goede toestellen, maar welke is natuurlijk de beste of meest aangeraden voor mij volgens andere gebruikers hun ervaringen. Dit zou toch de doorslag geven, want niets is beter dan de raad van ervaringen met deze toestellen.

    Ik ga niet meteen kunnen antwoorden hierop, helaas is er iemand overleden deze week. Dus zal ik maar af en toe eens deze topic kunnen bekijken op het werk.

    Alvast bedankt voor jullie raad!

    mvg,

    Miguel
    "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

  • #2
    Re: 60D of 5D

    De ontwikkelingen gaan ontzettend snel, zowel wat betreft beeldsensor als wat betreft beeldverwerkingssoftware inde camera. Dat geheel zorgt bv voor weinig ruis.

    Op internet zullen wel allerlei getalletjes rondzweven over ruis e.d.. Ik weet bijna zeker dat de 5D het zal afleggen tegen een moderne APS-C camera.

    De 5D heeft nog meer nadelen. Een klein scherm bv en geen stofverwijdering van de sensor. Daarnaaswt zal het menu wat minder handig zijn.

    Ik zou niet snel een 5D meer kopen tenzij je wilt gaan spelen met scherptediepte. Dan gaat er niets boven een full frame!! Bij gelijke beeldhoek en diafragma wordt de achtergrond bij FF veel mooier dan bij APS-C.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: 60D of 5D

      zonder twijfel de 5D... veel betere IQ, blijft goed gaan in hogere ISO's, full-frame, beter gebouwd, ...
      voor mij persoonlijk zou dit geen dilemma zijn.

      Het enige wat ik wel zie zijn je huidige lenzen...

      De 50 1.8, 100 2.8 macro & 70-200L zullen het uitstekend doen op de 5D maar dan heb je geen standaardlens... Je zal daar dus iets 24-70 of 24-105 achtigs moeten bijkopen om als standaardzoom te gebruiken... Ik denk dat je die anders gaat missen...

      5D blijft nog steeds een heel goede camera net zoals hij dat was toen hij uitkwam.
      Moest je tussen 5D en 7D twijfelen, was het een iets andere zaak denk ik.

      Canon Eos 500d: canon 18-55 kitlens, tamron 55-200, canon 50 mm 1.8 II, 100 mm f2.8 usm macro 1:1, 70-200 f4L usm & een panasonic lumix TZ10 compactje
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: 60D of 5D

        Kies je voor een 5D dan zul je rekening moeten houden met de aanschaf van een andere groothoek/wandellens als vervanger van de 18-55 mm. Dit gaat je minimaal toch wel een 400 (tweedehands) tot 600 (nieuw) Euro kosten. Dit gevoegd bij de prijs van een tweedehands 5D (700-800 Euro) en een nieuwe 7D komt al snel in zicht ....

        Voordat je kiest zou ik even nagaan wat je het liefste fotografeert. Kort door de bocht: crop voor sport/wildlife en full frame voor portret/landschappen. Geen wet van Meden en Perzen maar als vuistregel helemaal niet verkeerd ..

        Comment


        • #5
          Re: 60D of 5D

          Ja, de ontwikkelingen gaan razendsnel. Zo snel dat je je haast dient te schamen met een
          toestel van de vorige generatie. Dat is eigenlijk geen toestel meer maar schroot. Dat er
          qua IQ nauwelijks verschil is, speelt daarbij geen rol. Als het maar nieuw is. Een tikkeltje
          sneller, een groter schermpje, een stofverweideraar die eventjes trilt en daarbij het zelfde
          effect sorteert als je bed opmaken en dan denken dat je de slaapkamer gepoetst hebt.
          Lang leve de vooruitgang.
          Wat maakt het uit dat die 5D een fijne machine is waar je nog altijd prachtige prentjes
          mee kan schieten?

          Comment


          • #6
            Re: 60D of 5D

            Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
            Voordat je kiest zou ik even nagaan wat je het liefste fotografeert. Kort door de bocht: crop voor sport/wildlife en full frame voor portret/landschappen. Geen wet van Meden en Perzen maar als vuistregel helemaal niet verkeerd ..
            Het probleem is dat ik vanalles evengraag fotografeer, zowel landschappen als wildlife.
            Daarom hou ik zowiezo mijn 500D als backup toestel, ook omdat ik soms bijverdien hiermee, en een tweede toestel is echt welkom.
            "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

            Comment


            • #7
              Re: 60D of 5D

              De vraag is eigenlijk wat de reden is dat je je 500D wilt updaten (image quality, cherpte/diepte, gebruiksgemak, formaat/stevigheid van de camera, iets anders?). Aan de hand daarvan kun je beter bepalen of de 60D of 5D voor jou de beste keus is.
              http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

              http://rouwkema.smugmug.com/

              Comment


              • #8
                Re: 60D of 5D

                Deze zijn toch wel het belangrijkst voor mij:
                - image quality
                - scherpte/diepte
                - stevigheid

                Deze geven toch wel voorrang op gebruiksgemak, een hele zware voorrang zelfs.
                "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                Comment


                • #9
                  Re: 60D of 5D

                  Oorspronkelijk geplaatst door micn Bekijk bericht
                  Deze zijn toch wel het belangrijkst voor mij:
                  - image quality
                  - scherpte/diepte
                  - stevigheid

                  Deze geven toch wel voorrang op gebruiksgemak, een hele zware voorrang zelfs.
                  5D dus
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: 60D of 5D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    5D dus
                    +1. Ik sluit me bij Hans aan.
                    Zelf heb ik sinds begin vorig jaar de 5D en ik ben er zo tevreden van dat ik er nog graag eentje wil (als backup en omdat ik soms te lui ben om lenzen te wisselen). Helaas ben ik al 4 weken op zoek naar een tweedehands exemplaar.

                    Bekijk ook eens de beelden die door andere gebruikers met de 5D gemaakt zijn:


                    Overtuigd?
                    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: 60D of 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
                      +1. Ik sluit me bij Hans aan.
                      Zelf heb ik sinds begin vorig jaar de 5D en ik ben er zo tevreden van dat ik er nog graag eentje wil (als backup en omdat ik soms te lui ben om lenzen te wisselen). Helaas ben ik al 4 weken op zoek naar een tweedehands exemplaar.

                      Bekijk ook eens de beelden die door andere gebruikers met de 5D gemaakt zijn:


                      Overtuigd?
                      Dat zijn inderdaad prachtige foto's. Zonder twijfel! Ik ben voor een groot deel zeker overtuigd. Het enige waar ik nog over twijfel, die mijn beslissing definitief kan maken is fotograferen op hoge iso's.
                      Ik wilde op dpreview eens kijken naar de vergelijking tussen 60d & de 5d, maar die keuze had ik echter niet, zowiezo is de 60d wel een pak beter dan mijn 500d op hoge iso's, ik ben er zelfs al van geschrokken dat op zo'n korte tijd dit zo heftig verbeterd is.
                      Nu zou ik graag weten of jullie ervaringen hebben met de 5D op hoge iso, zoals 1600 / 3200.

                      groeten
                      "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                      Comment


                      • #12
                        Re: 60D of 5D

                        --------------------------------------------------------------------------------



                        De low-light RAW ISO grenswaarde wordt bepaald bij 18 bit kleurdiepte en 9 stops dynamiek.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 60D of 5D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                          --------------------------------------------------------------------------------



                          De low-light RAW ISO grenswaarde wordt bepaald bij 18 bit kleurdiepte en 9 stops dynamiek.
                          Als ik het zo bekijk is de 5D de absolute winnaar terwijl deze toch ongeveer vijf jaar ouder is. Wat me ook opviel is dat de 1Ds mark II nog altijd een supertoestel is. Rond welke prijs zouden deze gaan in tweedehands?
                          "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                          Comment


                          • #14
                            Re: 60D of 5D

                            Oorspronkelijk geplaatst door micn Bekijk bericht
                            Als ik het zo bekijk is de 5D de absolute winnaar terwijl deze toch ongeveer vijf jaar ouder is. Wat me ook opviel is dat de 1Ds mark II nog altijd een supertoestel is. Rond welke prijs zouden deze gaan in tweedehands?
                            +- 1200 - 1300 denk ik... als je daar mee toekomt...
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: 60D of 5D

                              Oorspronkelijk geplaatst door micn Bekijk bericht
                              Als ik het zo bekijk is de 5D de absolute winnaar terwijl deze toch ongeveer vijf jaar ouder is. Wat me ook opviel is dat de 1Ds mark II nog altijd een supertoestel is. Rond welke prijs zouden deze gaan in tweedehands?
                              Die gaan tegenwoordig weg voor 1000 EUR. Probleem is dat dit een high-end (pro) model is en dus ook in bijna alle gevallen serieus afgesleten worden (beroeps). Dan zit je toch al gauw met een model dat >200.000 kliks heeft hoor.
                              Een gewone mens gaat geen 1Ds kopen van 6000 EUR (of meer) om enkele kliekjes te maken.

                              Comment

                              Working...
                              X