Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek voor Nikon D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek voor Nikon D90

    Hey,

    Ik ben op zoek naar een groothoeklens voor mijn Nikon D90 (crop). Het is niet noodzakelijk dat deze lens geschikt is voor full-frame camera's, aangezien dit in de nabije toekomst niet op mijn lijstje staat. Mijn budget ligt op maximaal 600 euro (eventueel tweedehands).

    Volgende lenzen zouden eventueel in aanmerking komen:


    Bedankt!
    Last edited by Cosmo; 7 maart 2011, 10:33. Reden: Tokina fisheye weggelaten
    flickr - personal website

  • #2
    Re: Groothoek voor Nikon D90

    Ik gebruik zelf de Sigma 10-20 mm/f4-5.6 op een D90, en deze bevalt uitstekend. Een compact objectief wat niet meer de deur uitgaat...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek voor Nikon D90

      Niet dat ik je in een bepaalde richting wil duwen, maar zouden de 11-16 f/2.8 of 12-24 f/4 van Tokina geen overweging waard zijn?
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek voor Nikon D90

        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Niet dat ik je in een bepaalde richting wil duwen, maar zouden de 11-16 f/2.8 of 12-24 f/4 van Tokina geen overweging waard zijn?
        Alle suggesties zijn welkom! Zelf heb ik geen ervaring met groothoekobjecten, vandaar dat ik hier om raad kom vragen.
        flickr - personal website

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek voor Nikon D90

          Van de Sigma's weet ik dat de 10-20 erg populair is. Zou kwalitatief goed zijn, maar er zijn exemplaren waarvan sommige lens-elementen niet goed gecentreerd zijn waardoor onscherpe plekken kunnen voorkomen op bepaalde plaatsen in de foto. Dit is ec

          De Tokina 11-16 f/2.8 wordt hier ook dikwijls bejubeld om z'n optische kwaliteiten voor een relatief lage prijs.

          Zelf heb ik de Tokina 12-24, optisch ook goed te noemen, zou makkelijker last hebben van chromatische aberratie dan de Sigma. Is natuurlijk makkelijk weg te werken in nabewerking. Ik vind het wel fijn om wat meer bereik te hebben aan de lange kant omdat ik tussen 24 en 70mm geen zoomlens heb (enkel een 35mm en 60mm prime).
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek voor Nikon D90

            Toen ik nog een crop amera had werkte ik veel met de Tokina 12-24/4.0. De oude versie, had flink veel last van overstraling maar dat zou inmiddels verholpen zijn.
            verder een fijn objectiefje met weinig vertekening.

            Twee maal is de mijne teruggegaan naar deimporteur. Iets met een chipje. Werd ik niet vrolijk van. het schijnt een bekend probleem te zijn.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek voor Nikon D90

              Ga voor de Tokina 11-16mm2.8f en je zal geen spijt hebben...deze heb ik getrokken met de Tokina....







              Ze is goed scherp tot in de hoeken..;een beetje vervorming maar dat is snel te corrigeren...

              Grtz

              Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment

              Working...
              X