Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleuren intensifiëren met filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kleuren intensifiëren met filter

    Soms zie je op TV of in tijdschriften reportages van bvb. wildsafari.
    Daarbij zijn de kleuren van zowel het wild als de omgeving intenser/warmer/voller.
    Ik weet dat dit voor een deel kan met fotobewerkingsprogramma's: verzadiging,levendigheid, contrast, enzovoort.
    Maar hoe kan ik dat bereiken met een filter op mijn lens? Of...kan dit niet?
    Ik probeerde het namelijk al met een polar, maar ik krijg niet het beoogde resultaat, en dat resultaat hangt ook af van andere factoren waar je niet altijd vat op hebt, zoals tijdstip, positie tov. de zon enzovoort.
    Trouwens, ik heb ook het gevoel dat mijn 100-400L minder goed presteert met een polar erop. scherpstellen gaat bijvoorbeeld moeilijker.
    Kan het ook dat het oplossend vermogen van mijn polarfilter (HAMA*****77mm (IV) te beperkt is voor mijn lens/sensor(7D)?

  • #2
    Re: kleuren intensifiëren met filter

    Een polarisatie filter is het meest geschikte stukje hardware om tijdens het fotograferen meer levendigheid in de kleuren te kunnen krijgen. Dit is zoals je al noemt wel afhankelijk van een aantal factoren.
    Voor het overgrote deel worden de meeste foto's in de nabewerking aangepast op kleur, contrast en dergelijke met diverse programma's of in de camera zelf door een een bepaalde beeld instelling te kiezen (zoals standaard, landschap, levendig, etc..).
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: kleuren intensifiëren met filter

      Je kan toch gewoon je beeldinstellingen in je camera op "levendig" of "vivid" zetten? M.a.w je saturatie en contrast al omhoog schroeven. Dan hoef je niets meer achteraf te veranderen.

      Werkt alleen als je geen RAW bestanden gebruikt natuurlijk.

      Comment


      • #4
        Re: kleuren intensifiëren met filter

        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        Je kan toch gewoon je beeldinstellingen in je camera op "levendig" of "vivid" zetten? M.a.w je saturatie en contrast al omhoog schroeven. Dan hoef je niets meer achteraf te veranderen.

        Werkt alleen als je geen RAW bestanden gebruikt natuurlijk.
        En...dat doe ik dus wél
        Anders had ik geen probleem hoor.

        Comment


        • #5
          Re: kleuren intensifiëren met filter

          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          En...dat doe ik dus wél
          Anders had ik geen probleem hoor.
          In dat geval gewoon een batchscript opzetten in je RAW converter, duurt ook niet lang en automatisch.

          Een filter die optisch kleuren en contrast zwaar versterkt, bestaat niet. Het omgekeerde wel.

          Comment

          Working...
          X