Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 550D

    Goeiedag,

    Ik heb een vraagje,
    en ja ik heb zo ver mogelijk gezocht maar heb toch geen antwoord kunnen vinden op de volgende vraag.

    Ik kwam er namelijk achter dat als ik fotos maak door liveview dat deze vaak sneller een foto maakt dan door de viewfinder.

    bijvoorbeeld gister probeerde ik een foto te maken bij weinig licht op iso 400 (de rest van de instelling weet ik niet meer) maar via de viewfinder duurde het toch 1,5 seconden tot de foto genomen was.
    Terwijl via de liveview modus de foto in 0,5 seconden of sneller gemaakt was.

    Heeft iemand hier problemen mee of is dit een voorkomend probleem?

    met vriendelijke groet,

    Kash

  • #2
    Re: Canon 550D

    Een en ander kan volgens mij alleen maar te maken hebben met de belichting: (eventueel automatische) keuze van diafragma en sluitertijd afhankelijk van het punt/gebied waar je camera het aanwezige licht meet). Heb je de exif waarden van de twee foto's vergeleken. In welke modus werk je (Av, Tv...)?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 550D

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Een en ander kan volgens mij alleen maar te maken hebben met de belichting: (eventueel automatische) keuze van diafragma en sluitertijd afhankelijk van het punt/gebied waar je camera het aanwezige licht meet). Heb je de exif waarden van de twee foto's vergeleken. In welke modus werk je (Av, Tv...)?
      hmmm ik ben op het moment op werk maar ik zal dat zeker even doen als ik thuis ben.
      Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij stond de modus op P.

      Het enige dat ik weet is dat ik de camera stil hield op een hetzelfde punt en daar een foto van maakte door de viewfinder op iso 400 en daarna over schakelde naar liveview en merkte dat die veel sneller was.

      zal thuis even kijken naar de exif.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 550D

        Het zal me inderdaad benieuwen. Als die LV foto merkelijk sneller was dan door de viewfinder, moet er een kortere sluitertijd gekozen zijn door het P programma.
        Nu is het wel zo dat vanaf een bepaalde sluitertijd er (meer?) ruisreductie wordt toegepast (tenminste als dat zo staat ingesteld - check je handleiding). Vorige week bij avondfotografie, gaf mijn 7D regelmatig "busy" aan: de ruisreductie duurt nl. even lang als de tijd dat de sluiter open staat, en dat was toch verschillende keren 20-30 seconden (weliswaar van statief).
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Canon 550D

          Bij weinig licht kan het scherpstellen wat langer duren. (viewfinder)
          Als je over gaat op live-view functie stelt het toestel voor zover ik weet niet automatisch scherp bij het induwen van de ontspanknop. dit moet met een andere knop gebeuren. Als je het scherpstellen in duistere omstandigheden dus wegdenkt zou dit misschien kunnen verklaren waarom het op liveview sneller ging.
          Canon 50D // Canon EOS 1000D /// 18-55 kitlens + 28-135 1:3.5-5.6 IS USM + 100mm macro 2.8 USM + 70-200mm F4 L + 17-40mm F4 L

          Comment


          • #6
            Re: Canon 550D

            Goeiedag,

            Ik heb nog niet veel tijd gehad om dit uitgebreid uit te proberen
            maar het lijkt erop dat jullie gelijk hebben, al lijkt liveview toch wat sneller in sommige gevallen en ook wat scherper maar dat kan ook aan mij liggen.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 550D

              In live view staat de spiegel omhoog geklapt - dus minder voorbereidings tijd voor de kamera.


              grieten,
              Helen
              vriendelijke groeten, Helen
              Updated WWW.HELENICA.NL
              ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

              Comment


              • #8
                Re: Canon 550D

                Hallo,

                ik kan alvast zeggen dat op mijn 60D de autofocus in live view vééééél trager (iets in de regio 0.3s versus 3s) is dan met de OVF. Dit is volgens mij omdat de spiegel omhoog staat en de AF sensor dus geen licht meer krijgt. Bijgevolg moet het toestel de hoofdsensor gebruiken om te gaan focussen.

                AF gebeurt voor zover ik kan begrijpen in functie van constrastverschillen,veel contrastverschil op een AF punt betekent dat dit scherp is, maar daar waar de AF sensor een contrastuitgang heeft voor ieder AF punt, heeft de hoofdsensor uiteraard niks, enkel zijn gevangen beeld. Hier zit er dus niks anders op dan softwarematig de scherpte van het live view beeld te gaan onderzoeken. Waarschijnlijk een veel minder optimale en performante manier van werken. Merk ook op dat je bij live view geen scherpstelpunten heb maar een "vierkant" dat zowat 1/3 van het middenste van het scherm vult. Het is dus ook veel moeilijker de camera wijs te maken wat je nu precies scherp wilt.

                Zoals je dus al kon raden gebruik ik altijd de OVF.

                Wat ik echter nog niet uitgeprobeerd heb is zoals jij aanhaalt: is de LV focus performanter dan de OVF focus (dus met de AF sensor) bij lichtzwakke situaties? Ik heb inderdaad situaties waar door weinig licht (feestjes en zo) de AF heel wat moeite heeft. Dit lijkt me een heel interessante vraag, daar moet ik eens een experimentje aan opstellen.

                Dieter
                Last edited by Dieter Verbauwhede; 10 maart 2011, 17:10.
                Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

                Comment

                Working...
                X