Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke handige maar krachtige camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke handige maar krachtige camera?

    Goeiedag!

    Reeds flink wat jaren ben ik in het bezit van een Canon Ixus 500. Een compactcamera die alledaags gebruiksgemak en compacte afmetingen wist te combineren met keurige prestaties in zijn tijd. Steeds tevreden geweest van deze camera, alleen maak ik buiten typische familie- en vakantiekiekjes ook foto's op auto-evenementen. En hierin schoot de Ixus soms wel wat te kort, de verwerkingstijd ligt vrij hoog (kan pas na 3-4s opnieuw een foto nemen), panning shots nemen (op circuit) is er moeilijk (1 op 20 is slechts een succes) en ook de beperkte zoom is hiervoor geen pluspunt. Tevens zou de kwaliteit bij portretten van stilstaande wagens nog iets hoger mogen liggen, soms zijn er toch nog wat pixels te zien. Nu heeft de Ixus 500 me onlangs in de steek gelaten, alle foto's die ik nu neem zijn verkleurd en zitten vol strepen. Ik ga dus op zoek naar een nieuwe camera en wil tegelijk een camera die compact is en makkelijk mee kan genomen worden voor huis-, tuin- en keukengebruik maar ook zijn mannetje kan staan op auto-evenementen zonder hierbij absolute topprestaties te bieden. Ik ben immers een liefhebber en geen topfotograaf.

    Heb de laatste tijd multimedia wat korter op de voet gevolgd en volgende toestellen leken me wel geschikt:
    Panasonic Lumix GF1 (of zelfs 2?)
    http://reviews.cnet.com/digital-came...-33770516.html
    Sony DSC-HX100V
    http://reviews.cnet.com/digital-came...ag=mncol;lst;1
    En een typische compactcamera: Casio Exilim-H30

    Hierbij een voorbeeld van foto's die ik neem op evenementen (http://s490.photobucket.com/albums/r...cpZZ1QQtppZZ20), dit wens ik in de toekomst dus nog verder te doen alleen beter natuurlijk! Welk fototoestel raden jullie aan (mag natuurlijk ook een ander buiten de bovenvermelde drie zijn)?

  • #2
    Re: Welke handige maar krachtige camera?

    Aangezien je de GF-1 of GF-2 overweegt, denk ik dat je de NEX-3 of -5 ook misschien iets is om in je overweging op te nemen ?
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #3
      Re: Welke handige maar krachtige camera?

      Snelle autofocus en een hoog aantal frames per seconde, goede hoge of medium ISO prestaties zijn de punten die het verschil in camera keuze kunnen maken dan. Een nex 5 kan voor dat soort fotografie al best goed genoeg zijn. Een instap reflex is misschien ook een optie? Het hoge aantal pixels in hun sensoren levert betere prestaties bij hogere ISO's dan bij de compact en systeemcamera's. (Omdat de prijzen van die systeem toestellen en instap DSLRs al aardig dicht bijeen liggen, minder compact dan wel.)

      Mvg,
      Last edited by Galileo; 6 maart 2011, 20:45.
      "Why fake it, when you can create it"

      Comment


      • #4
        Re: Welke handige maar krachtige camera?

        Hoy,

        zelf ben ik zeer enthousiast van de GF-1 : toestel uitstekend afgewerkt, kwalitatief, goede fotos tot 400 asa, prachtige lay-out ( op diafragmavoorkeuze zelfde knop om diafragma te regelen en na induwen voor belichtingscorrectie ), geeft met z'n 14-45 lensje een practisch bereik ( zoals je indertijd hoopte ooit te bekomen met een leica'tje en 2 lensjes ) : perfect als compacte ' serieuze' camera , heb er direct de 45-150 zoom bijgekocht voor meer telebereik en te kunnen gebruiken voor beperkte scherptediepte.

        Maar ik moet eerlijk toegeven dat voor foto"s van rijdende auto's, spelende kinderen ed de camera mijns inziens toch tekort schiet en zelfs een basis SLR ( in mijn geval een Nikon D60) toch beter scoort. Ook voor landschapfotografie is het soms moeilijk wegens invallend licht op het scherm om comfortabel te kadreren. Filmfunctie is wel goed, vlot en leuk.

        Ik was van plan om de GF-1 als basis van een compacte systeemcamera te gebruiken ( met supergroothoek en goede 50mm F2 of lichtsterker ) ; maar ben toch nog niet overtuigd (alhoewel, als je ziet hoe groot die huidige lenzen zijn in vgl met pre-digitale ("full frames" )...).

        Maar voor "casual' , op feestjes, statische auto's ed : perfect want weinig opvallend en leuk in de hand liggend.

        Ja, maar... dus.
        hopelijk heb je hier iets aan,
        groeten, Geert.

        Comment


        • #5
          Re: Welke handige maar krachtige camera?

          Vriendelijk bedankt voor de tips!

          Is de NEX-5 zoveel beter dan een GF-1 of 2 (want zoals Geert ook aangeeft was ook ik op het eerste zicht gewonnen voor de GF)? En zoja, ik vind vele packs met de NEX-5 te koop met diverse lenzen, met welke lenzen zou ik deze het beste aanschaffen voor mijn gebruik (zowel familiekiekjes als simplistische panningshots op circuit (met soms wel een vrij behoorlijke afstand die overbrugt dient te worden)).

          Ik hoor hier niets over de Sony DSC-HX100V (die ook kan filmen in full HD)? Nochtans zou deze dankzij zijn krachtige zoom, diverse lenzen (voor de amateur) overbodig maken. Deze is wel iets minder compact...

          Nogmaals bedankt en een prettige avond!

          Comment

          Working...
          X