Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze compact camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze compact camera

    Hoi,

    Een vriend van me vroeg om voor hem eens uit te zoeken welke de betere compact camera is. Volgende sprongen hierbij in het oog:

    --> Canon G12
    --> Leica Lux20
    --> Lumix LX5
    --> Sony HX5

    De toestellen zien er allen heel geschikt uit, maar ik hoop met deze vraag reacties te krijgen van mensen die eventueel ervaring hebben met een van deze toestellen: pro's/cons.

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
    Momenteel in opleiding dus erg bedankt voor uw kritiek!
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Sony A700 met enkele glaasjes, reportageflits, statief, Elinchrome 4Dlite set

  • #2
    Re: keuze compact camera

    Olympus XZ-1 hoort nu ook in dat rijtje http://www.dpreview.com/reviews/olympusxz1/
    Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
    Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

    Comment


    • #3
      Re: keuze compact camera

      Ik ken er zeer weinig van maar stond een paar weken geleden ook voor de keuze.

      Ten eerste wil zeggen dat u de nieuwe Olympus XZ-1 bent vergeten te vermelden dewelke een zeer goede lens heeft:


      Ten tweede ben ik uiteindelijk gevallen voor een eindereeks Olympus PEN E-P1. Koste me niet meer dan een LX5. De M43 types van Panasonic en Olympus hebben een veel grotere sensor dan een compact camera en zijn wat mij betreft "echte" camera's in zakformaat. Ik koos voor de 17mm Pancake "straat"-lens maar ben nu al aan het uitkijken naar een ultra-wide om een interieur op statief te kunnen fotograferen. De supersnelle Nokton lens moet nog wat wachten omwille van het prijskaartje.

      Er zijn trouwens nog goede camera's die er compact uitzien, maar een grote sensor hebben vergelijkbaar met een DSLR. Topper is de Leica M9 als u er €10K wil tegenaangooien. Dat is een fullframe.

      Comment


      • #4
        Re: keuze compact camera

        De nieuwe Nikon Coolpix 300 hoort ook bij het rijtje(geen RAW) maar wel een lichtsterke lens en c-mos sensor.

        Grtz

        Templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: keuze compact camera

          Indien je geen DSLR hebt, zou ik voor een PEN of dergelijks gaan, indien het aanvullend op een DSLR zou zijn, zeker de LX5. Ik stond voor diezelfde keuze eenhalf jaar geleden en kon niet kiezen uit enkele compacts, maar koos uiteindelijk voor de LX5 na vele overwegingen (die kan je lezen op m'n blog).
          Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
          Focaldesign

          Comment


          • #6
            Re: keuze compact camera

            Ik heb de LX5... maar ook een DSLR. Maar ook zonder die DSLR zou ik voor de LX5 gaan.
            Geen gedoe met lenzen. Een mooi bereik. Klein genoeg om mee te nemen in een jaszak.
            Heel goede beeldkwaliteit. Mooie macrofoto's. Leuk om filmpjes mee te maken.
            Nadelen: stelt niet zo vlug scherp indien het licht het laat afweten. En een tikje te traag
            bij spelende kinderen, of sportende medemensen.

            Comment


            • #7
              Re: keuze compact camera

              Bedankt voor de reacties! Tot zo ver lijkt mij ook de LX5 meest in het oog op te springen. Ik heb hem zelf ook al eens even kunnen gebruiken en vind hem wel geschikt voor de persoon voor wie ik hem zoek.
              Nu vraag ik mij toch af welke compact camera dan dat tikkeltje 'traagheid' van de LX5 overtreft, en ten koste van wat..?
              Momenteel in opleiding dus erg bedankt voor uw kritiek!
              ---------------------------------------------------------------------------------------
              Sony A700 met enkele glaasjes, reportageflits, statief, Elinchrome 4Dlite set

              Comment


              • #8
                Re: keuze compact camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Focus007 Bekijk bericht
                Bedankt voor de reacties! Tot zo ver lijkt mij ook de LX5 meest in het oog op te springen. Ik heb hem zelf ook al eens even kunnen gebruiken en vind hem wel geschikt voor de persoon voor wie ik hem zoek.
                Nu vraag ik mij toch af welke compact camera dan dat tikkeltje 'traagheid' van de LX5 overtreft, en ten koste van wat..?
                Ik denk dat je het dan misschien meer bij die 4/3 toestellen moet gaan zoeken. De top
                compact camera's van merken als Canon, Nikon, Panasonic zijn ongeveer vergelijkbaar
                qua snelheid.
                Had alleen die Panasonic gekozen omdat hij net wat eleganter (en kleiner) was dan de
                andere toestellen. Niet dat het heel traag is, maar er zit toch wat afdrukvertraging op
                zodat ze minder geschikt zijn voor sport, maar ook voor spelende kinderen en zo. Ik
                vergelijk het wel met een DSLR, (Canon 50D met 17-55 2.8..

                Comment

                Working...
                X