Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K-R ervaringen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K-R ervaringen?

    Voor m'n verjaardag heb ik een NX10 cadeau gekrgen maar vond deze te klein en heb deze teruggestuurd. Nu rest me alleen nog een nieuw type te kiezen.

    Ik ben naar de winkel geweest en heb daar een D3100 en D90 vastgehad, maar ook een Pentax K-r. Deze laatste beviel me super (compact, niet te zwaar, niet te licht, stevige body, felle 6fps!, etc).
    Nu lees ik enkele mindere zaken zoals een front focus probleem bij low light situaties, vrij lage batterijduur, geen oplaadmogelijkheden van de accu in het buitenland (deze zou altijd 220V nodig hebben?).

    Ik kom van een compactcamera, en ben maar een amateur die leuke plaatjes wil schieten van kinderen, huisdieren, vakanties, maar ook wat macrofotografie wil doen. Experimenteren met DOF is ook wel leuk. Mijn budget is max 800€.

    Zijn er mensen die de K-r bezitten of eigenhandig hebben getest en me hun ervaringen kunnen meedelen? Ik heb tal van reviews gelezen maar ben er nog niet uit.

    Heeft iemand nog tips over de lens die ik erbij zou kunnen kopen? Ik denk bijvoorbeeld de 18-55mm gewoon bij te kopen (voor 30€ meerprijs is dit geen slechte deal) en dan nog een goedkope sigma of tamron lens van 18-200mm of 20-250mm voor vakantiefoto's bij te kopen. Helaas vind ik hiervoor geen lenzen in de KAF2 mount die de K-r gebruikt.

    Alvast bedankt voor enige feedback!

  • #2
    Re: Pentax K-R ervaringen?

    ivm de lens, elke lens gemaakt voor pentax dslr's past op elke body van pentax

    ivm de oplaadmogelijkheden, werkt de k-r (zoals de k-x) niet met AA-batterijen ?
    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K-R ervaringen?

      Oorspronkelijk geplaatst door insom Bekijk bericht
      Ik ben naar de winkel geweest en heb daar een D3100 en D90 vastgehad, maar ook een Pentax K-r. Deze laatste beviel me super (compact, niet te zwaar, niet te licht, stevige body, felle 6fps!, etc).
      Nu lees ik enkele mindere zaken zoals een front focus probleem bij low light situaties, vrij lage batterijduur, geen oplaadmogelijkheden van de accu in het buitenland (deze zou altijd 220V nodig hebben?).

      Ik kom van een compactcamera, en ben maar een amateur die leuke plaatjes wil schieten van kinderen, huisdieren, vakanties, maar ook wat macrofotografie wil doen. Experimenteren met DOF is ook wel leuk. Mijn budget is max 800€.

      Zijn er mensen die de K-r bezitten of eigenhandig hebben getest en me hun ervaringen kunnen meedelen? Ik heb tal van reviews gelezen maar ben er nog niet uit.

      Heeft iemand nog tips over de lens die ik erbij zou kunnen kopen? Ik denk bijvoorbeeld de 18-55mm gewoon bij te kopen (voor 30€ meerprijs is dit geen slechte deal) en dan nog een goedkope sigma of tamron lens van 18-200mm of 20-250mm voor vakantiefoto's bij te kopen. Helaas vind ik hiervoor geen lenzen in de KAF2 mount die de K-r gebruikt.
      Wat lenzen betreft, kan je idd. alle Pentaxlenzen en lenzen met Pentaxbajonet (o.a. van Sigma, Samyang en Tamron) gebruiken. Een mooie aanvulling op de 18-55 is de 55-300.

      Zelf heb ik een K-5 die ook last zou moeten hebben van frontfocus, maar ik heb er wel nog niets van gemerkt - zelfs niet bij zeer zwakke verlichting (ik gebruik wel nooit het m.i. overbodige AF-hulplicht). Wellicht komt er weldra een firmware update die het probleem zou moeten verhelpen.
      I.p.v. de K-r kan je (zo lang die nog te koop is) eventueel een K-x (volgens mij minstens evengoed als de K-r) aanschaffen.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K-R ervaringen?

        Bedankt voor jullie reactie.

        Voordelen die me het meest aanspreken bij de K-r zijn de lithium batterij, groter en beter scherm, grotere buffer voor opslag jpeg en raw én de verbeterde AF.

        Jazzer, wat zou de K-x evenwaardig maken aan de K-r behalve betere prijs?

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K-R ervaringen?

          Oorspronkelijk geplaatst door insom Bekijk bericht
          Bedankt voor jullie reactie.

          Voordelen die me het meest aanspreken bij de K-r zijn de lithium batterij, groter en beter scherm, grotere buffer voor opslag jpeg en raw én de verbeterde AF.

          Jazzer, wat zou de K-x evenwaardig maken aan de K-r behalve betere prijs?
          't Heeft te maken met wat je (minder) belangrijk vindt. Geef mij maar NiMH-batterijen en de best mogelijke prestaties op hoge iso-waardes. Aan meer fps en een grotere monitor hecht ik minder belang.
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K-R ervaringen?

            De K-r kan zowel met de bijgeleverde lithium batterij werken als met AA batterijen.
            De batterijhouder voor die AA's is echter wel een optie.

            Van die FF bij kunstlicht heb ik ook eerlijk gezegd nog niets ondervonden bij mijn k-5.
            Groetjes van tozumi

            Bezoek hier mijn webstek

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K-R ervaringen?

              Ben dan toch na véél twijfelen voor de K-r gegaan en deze komt morgen binnen.
              Heb hem gekocht met de kitlens en heb al tweedehands wat oudere lenzen op het oog.
              Voor mijn doel is dit normaal gezien wel voldoende. Als ik ooit een 55-300mm zie langskomen neem ik die dan ook wel mee.

              Had trouwens verwacht dat er meer mensen waren die dit beestje hadden gekocht/getest en zouden reageren.
              Na stevig wat nagelezen te hebben oversteigt deze K-r toch de capaciteiten van de Canon en Nikon's instapmodellen voor praktisch hetzelfde geld?

              Of is Pentax echt ondergewaardeerd of te weinig marketing gericht?

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K-R ervaringen?

                Oorspronkelijk geplaatst door insom Bekijk bericht
                Ben dan toch na véél twijfelen voor de K-r gegaan en deze komt morgen binnen.

                Na stevig wat nagelezen te hebben oversteigt deze K-r toch de capaciteiten van de Canon en Nikon's instapmodellen voor praktisch hetzelfde geld?

                Of is Pentax echt ondergewaardeerd of te weinig marketing gericht?
                Proficiat en welkom in de Pentax-club.

                Hier nog een recente review.

                Niet ondergewaardeerd - eerder onbekend (en dus onbemind) - zwakke marketing.
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K-R ervaringen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door insom Bekijk bericht
                  Ben dan toch na véél twijfelen voor de K-r gegaan en deze komt morgen binnen.
                  Waarschijnlijk geen slechte keuze. Proficiat met je aankoop.
                  Oorspronkelijk geplaatst door insom Bekijk bericht
                  Had trouwens verwacht dat er meer mensen waren die dit beestje hadden gekocht/getest en zouden reageren.
                  Nog wel even geduld hebben he, niet iedereen zit hier de klok rond te lezen en antwoorden te geven op vragen die denk ik toch al wel eens aan bod gekomen zijn.
                  Oorspronkelijk geplaatst door insom Bekijk bericht
                  Na stevig wat nagelezen te hebben oversteigt deze K-r toch de capaciteiten van de Canon en Nikon's instapmodellen voor praktisch hetzelfde geld?

                  Of is Pentax echt ondergewaardeerd of te weinig marketing gericht?
                  Laat ons het zo stellen, er zijn niet echt slechte toestellen, er zijn meer slechte fotografen dan slechte toestellen.
                  Wat de specs vertellen in de boekskes is mooi, maar heb je dat allemaal nodig? 't Is maar wat je er mee doet.
                  Je kan er gerust van op aan dat, zoals met veel dingen, de keuze in merk fototoestel voor een groot deel een stuk met emotie te maken heeft.
                  Heel dikwijls zal een C gebruiker zeggen dat C beter is dan N en omgekeerd hetzelfde waarbij beide zeggen dat P minderwaardig is.
                  Wel, ik durf gerust stellen dat binnen een prijsklasse er heel wijnig verschil is.
                  Er is inderdaad een deel marketing, en een deel is historische merkbekendheid.

                  De keer dat ik eens met een Pentax SLR gewerkt heb, was ik toch aardig verrast over het gebruiksgemak en het beeldresultaat.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K-R ervaringen?

                    Pentax is hier op dit forum ietwat ondervertegenwoordigd, dat klopt.

                    Breng zeker es een bezoekje aan www.pentaxian.be (.nl werkt ook overigens). Barstensvol lensinfo-, ervaringen, documentatie,... en natuurlijk fotootjes!

                    Het publieke gedeelte is meer dan prima, maar als je alles wil zien (zéker doen) registreer je best even (en jezelf even kort voorstellen). Een walhalla aan Pentax-info opent zich dan voor jou
                    Pentaxian in hart en nieren...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K-R ervaringen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                      Proficiat en welkom in de Pentax-club.

                      Hier nog een recente review.

                      Niet ondergewaardeerd - eerder onbekend (en dus onbemind) - zwakke marketing.
                      Dank je wel!

                      Had je deze ook gezien? Staat er sinds gisteren op.
                      http://www.trustedreviews.com/digita.../Pentax-K-r/p1

                      @Raf, u heeft volledige gelijk en het is inderdaad zo dat ik alle features niet nodig heb. Maar ik ga er van uit dat ik enkele jaren met deze dslr kan doen. Ik moet er niet aan denken dat ik over een jaar plots tot de conclusie kom dat m'n camera niet adequaat is voor hetgeen ik wil doen.

                      @Frederik, dank je voor de tip, ga ik zeker eens een kijkje in nemen. Had nog niet in de "closed" sections gekeken.

                      Comment

                      Working...
                      X