Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm e series

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50mm e series

    Beste,ik heb een d90.Heb een 50mm 1.8 e series op het toestel geplaatst. De lens past ik kan scherpstellen en ik kan afdrukken.Het probleem is dat ik geen beeld krijg op mijn scherm na de foto opname.Weet er iemand wat ik verkeerd doe?Alle info is welkom.Alvast bedankt en hopelijk kan er me iemand helpen. Had gelezen dat deze lens past op mijn toestel maar heel veel ken ik er nog niet van.Zit nog maar enkele maanden in de wereld v/d fotografie.Groeten Henk

  • #2
    Re: 50mm e series

    schermpje uitgeschakeld? Kijk eens in je menu
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: 50mm e series

      Je moet manueel werken, dus D90 op "M". Het diafragma moet je dan op de lens bedienen. Stel eens in bv diafragma 1.8 en sluitertijd 1/50 sec.

      Groet Hans.

      Comment


      • #4
        Re: 50mm e series

        Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
        Je moet manueel werken, dus D90 op "M". Het diafragma moet je dan op de lens bedienen. Stel eens in bv diafragma 1.8 en sluitertijd 1/50 sec.

        Groet Hans.
        Hallo,de camera stond op M maar kreeg toch een zwart vlak op mijn camera.Als ik mijn nieuwe lenzen op mijn camera plaats en op de M stand foto's neem dan zijn deze ook te donker maar kun je wel nog zien wat er op de foto staat.Het zou dus kunnen dat mijn instelling niet juist stond.Heb nog maar 1maand mijn camera en ben nog maar pas begonnen met lessen.Weet dus nog niet veel over manueel fotograferen.Heb de lens niet meegebracht omdat ik dacht dat ze niet werkte.Heb er natuurlijk al spijt van omdat het waarschijnlijk door mijn eigen fout was.Moest 25 euro betalen voor de lens en er waren geen gebruiksporen.Wat denk je?Er terug om gaan of toch maar laten zo?Indien je denkt erom gaan kun je dan eens mailen hoe ik best mijn camera instel.Alvast bedankt.Groeten Henk

        Comment


        • #5
          Re: 50mm e series

          Ik zou eerst proberen uit te vinden of de lens werkt. Niet onmogelijk dat het diafragma niet goed werkt of ontregeld is.

          Neem de losse lens, achterkant naar je toe, kijk door de lens heen. Draai aan de diafragmaring (met getallen 22-16-8-5.6-4 etc). Draai in klokrichting. Diafragma is nu klein, staat op 22 of 16. Is dit een klein gat? Draai weer open. Volgt het diafragma? Zie je geen diafragmabladen?

          Draai diafragma weer helemaal dicht. Aan de rechterzijde zit een klein palletje. Hieraan bedient de camera het diafragma. Licht voorzichtig met je vingernagel het palletje omhoog. Gaat het diafragma nu open? Gebeurt dit met heel weinig kracht? Komt het palletje wwer vanzelf terug?

          Zet de lens op de camera, keuzeknop op "M". Is het zoekerbeeld behoorlijk licht? Zou iets lichter moeten zijn dan je andere lens. Kijk in de voorlens. Is het diafragma volledig open?

          Stel het diafragma in op kleinste gat. Het display bovenop je camera toont een sluitertijd bv 20 (= 1/20 sec) en daarnaast "F--". Stel met het (duim)wiel de tijd in op een lange tijd, bv 2 sec. (= 2"). Kijk in de voorlens en maak een foto. Sluit het diafragma tot een klein gat? Kijk op de monitor. Zie je iets?

          De E-nikkor stamt uit een andere tijd. Als de lens technisch in orde is en geen gebruikssporen heeft, lijkt me 25 euro een hele nette prijs. Voor deze prijs zou ik 'm zelf niet laten liggen, maar met oudere lenzen is het veelal wat de gek ervoor geeft. De inzetbaarheid op digitale camera's kan wat tegenvallen.
          Is de lens defect zou ik even teruggaan naar de verkoper.

          Is je les op een bijeenkomst? Neem dan de lens even mee en vraag hoe of wat.

          Groet Hans.

          Comment


          • #6
            Re: 50mm e series

            Beetje vreemde symptomen. Zwart vlak = géén belichting.
            Denk niet dat een oude lens zó defect kan zijn, dat het de sluiter beïnvloedt van de camera?

            Als er iets zou schelen aan het diafragma, dan zou die hoogstens wat vast/kleverig zitten. Maar je zou wel nog beeld krijgen (te donker/te licht).

            Plaats de lens eens op maximaal diafragma van f1.8 en zet het op je camera in M-stand (niet de manuele focusstand, maar belichting M-stand) ook op f1.8.
            Al eens foto genomen, gericht naar felle lichtbron? Zie je dan nog steeds maar zwart vlak?

            Comment

            Working...
            X