Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Star trails

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Star trails

    Dag

    Ik weet niet of het hier goed past, maar ik ben op zoek naar plaatsen in België (Ardennen of ergens anders), waar je goede star trails kan maken.
    Het moet dus een volledig donkere plaats zijn, maar met liefst nog een mooi uitzicht (voor de compositie).

    Groetjes Victor
    Website[/CENTER]

  • #2
    Re: Star trails

    Oorspronkelijk geplaatst door photographyfreak Bekijk bericht
    Dag

    Ik weet niet of het hier goed past, maar ik ben op zoek naar plaatsen in België (Ardennen of ergens anders), waar je goede star trails kan maken.
    Het moet dus een volledig donkere plaats zijn, maar met liefst nog een mooi uitzicht (voor de compositie).

    Groetjes Victor
    1 ding weet ik zeker: die plaats bestaat niet in België, je zal altijd last van de lichtvervuiling hebben...
    Facebook
    Flickr
    500px

    Comment


    • #3
      Re: Star trails

      Heb je ook geen plaatsen waar het zo goed als helemaal donker is en waar er weinig lichtpolutie is?
      Website[/CENTER]

      Comment


      • #4
        Neen, ik vrees van niet.
        Zoek eens op via google wat de condities zijn om een star trail te kunnen maken.
        Moet je al diep in de woestijn trekken, of 10-talle miles van de dichtstbij zijnde stad zijn.
        In België niet te doen.
        Er zijn er die er met veel moeite en veel processing power in slagen (zoek Ivo Verbruggen eens op op Flickr).
        Zelf heb ik het ook eens geprobeerd, dat ging helemaal niet (kon net zo goed een zonsondergang gaan trekken (straatverlichting), of nog: de haag in mijn tuin zag er nog nooit zo groen uit -- hilarisch). In geen van beide gevallen kon ik licht zien en betrof het dus strooilicht. Het volstaat je sluiter lang genoeg open te zetten...
        Maar laat dit alles je niet ontmoedigen: probeer het eens, en laat vooral de resultaten eens zien.
        Hint: richt je lens op het noorden, zodat je de poolster mee hebt, dat geeft het mooiste effect (vind ik).
        Groeten,
        ShaoLynx

        Comment


        • #5
          Re: Star trails

          Mss nog het best je kans wagen diep in de ardennen maar zou ook ni direct weten waar
          http://www.flickr.com/photos/86823466@N02/

          Comment


          • #6
            Re: Star trails

            Tja, lastig om in België nog een eenzaam plekske te vinden hé maar waarom inderdaad niet Ardennen, langs E411 eens voorbij afrit 24 wordt het toch wat minder bewoond. Bossen rond St Hubert bvb. Is da niks?

            Djienbe

            Comment


            • #7
              Re: Star trails

              Ik snap niet goed wat het probleem is. Je kan zelfs startrail op je sensor registreren bij volle maan. Een beetje oefenen en zoeken op de verhouding ISO en sluitertijd en het zal wel lukken.
              http://forum.belgiumdigital.com/f86/...em-353151.html
              Deze is genomen met veel strooilicht op de achtergrond en rechts van mij stond er volle maan......en nee er is niet zwaar aan gesleuteld.

              Grtz
              Piet
              Piet Cosaert
              http://kepsfotografie.wordpress.com

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Keps
                Ik snap niet goed wat het probleem is. Je kan zelfs startrail op je sensor registreren bij volle maan. Een beetje oefenen en zoeken op de verhouding ISO en sluitertijd en het zal wel lukken.
                http://forum.belgiumdigital.com/f86/...em-353151.html
                Deze is genomen met veel strooilicht op de achtergrond en rechts van mij stond er volle maan......en nee er is niet zwaar aan gesleuteld.

                Grtz
                Piet
                Piet,

                Dat ziet er zeer goed en veel belovend uit.
                Zou je eens zo vriendelijk willen zijn en even precies uitleggen hoe jouw workflow voor dit soort beelden eruit ziet?
                Vooral het samenstellen van beelden interesseert me (heb ik geen ervaring mee in PS).

                Alvast bedankt.
                Groeten,
                ShaoLynx

                Comment


                • #9
                  Re: Star trails

                  Zoals reeds aangegeven, omgevingslicht is niet altijd storend.
                  Wat wel absoluut noodzakelijk is dat is een wolkenloze nacht.

                  Hoe ga je best te werk:
                  • Uiteraard werk je op statief
                  • Maak eerst de opnames voor je omgeving (eventueel HDR)
                  • dan maak je de opnames voor je sterrenhemel (sluitertijd 15-30sec, of afhankelijk van wat jou toestel aankan ivm ruis)
                  • hierbij zet je de camera natuurlijk manueel
                  • je gaat continu opnames maken - ontspanknop van een afstandsbediening blokkeren
                  • zo maak je gedurende de gewenste tijd opnames direct na elkaar.
                  • achteraf monteer je alles met Photoshop in lagen (toch wel even werk en je krijgt een heel grote file)


                  Dat als je digitaal werkt.
                  Werk je met film, dan is omgevingslicht wel storend (tenzij je weer een opname maakt voor omgeving en een 2e voor de sterrenhemel). Voor de hemel laat je dan de sluiter gewoon gedurende uren open staan.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Star trails

                    Voor de verwerking van de beelden gebruik ik de gratis applicatie. Eenvoudiger kan niet.

                    http://www.startrails.de/html/software.html

                    mvg
                    Piet
                    Piet Cosaert
                    http://kepsfotografie.wordpress.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Star trails

                      [QUOTE=ShaoLynx;3038464
                      Moet je al diep in de woestijn trekken, of 10-talle miles van de dichtstbij zijnde stad zijn.[/QUOTE]

                      in een woestijn zie je zo danig veel sterren dat je lichtvervuilingen van de sterren hebt...

                      hier voorbeeldje uit de sahara:

                      Camera Nikon D700
                      Exposure 215 sec
                      Aperture f/5.0
                      Focal Length 66 mm
                      ISO Speed 800
                      Last edited by d_oracle; 12 maart 2011, 16:52.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment

                      Working...
                      X