Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Communie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Communie

    Het is weer bijna zover, tijd van de communies.... Ik heb onlangs een cursus digitale forografie gevolgd en volg momenteel een cursus photoshop. Natuurlijk denkt nu indereen in mijn omgeving dat ik door die cursus een prof ben en werd er mij gevraagd om communiefoto's te nemen. Ik weet enkel dat de foto's buiten op locatie zullen genomen worden, meer nog niet. Kunnen jullie mij tips geven op wat ik zeker moet letten en hoe ik mijn camera het beste instel? Heb een Canon D60 en een flits van Metz, richtgetal 50, alvast bedankt voor de goede raad!

    Tigor

    PS: Als beloning voor jullie tips, zal ik mijn beste foto('s) op de site zetten
    Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

  • #2
    Re: Communie

    Een Canon D60? Die bestond/bestaat hoor, maar is toch al een oud beestje. Tenzij je het over de 60D hebt, natuurlijk...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Communie

      Oeps , inderdaad, de 60D, was al een beetje moe hé ,iemand tips?

      groetjes

      Tigor
      Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

      Comment


      • #4
        Re: Communie

        Daar zit ongeveer 10 jaar aan R&D tussen, denk ik.
        Alleszins, een uitstekende camera om mee aan de slag te gaan. Wat is je lenzenarsenaal?
        Buiten, overdag, zou ik de flitser eventueel gebruiken als invulflits (en dus in stand Av werken). In Av kun je trouwens, door het diafragma goed te kiezen, ervoor zorgen dat je onderwerp 'los' komt te staan van de achtergrond.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Communie

          Ok, dat was ook mijn idee, dus daar was ik al juist.... die invulflits... betekent dat je de flitsbelichtingscompensatie dan laag moet houden? Heb je anders geen overbelichting? Voorlopig heb ik de 18-200 lens van Canon er bij en nu moet ik sparen.....
          bedankt trouwens voor je reactie,

          Tigor
          Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

          Comment


          • #6
            Re: Communie

            Invulflits betekent gewoon dat je omgevingslicht de hoofd"leverancier" is van het licht, en dat je flits er enkel voor zorgt dat je die lelijke schaduwen (zeker als je wat zon hebt) voor een stuk kunt wegdrukken. Probeer maar 'ns binnen en 's avonds (waarschijnlijk met wat kunstlicht) en je externe flitser op je camera gemonteerd, te werken in Av. De eerste keer dat ik dat meemaakte, wist ik ook niet wat er gebeurde. Sindsdien zal ik onder dergelijke omstandigheden altijd in M werken. Maar buiten: Av.
            Buiten, in het daglicht, is de toestand immers compleet verschillend. Werk gewoon "(E)TTL" (als dat kan met een third-party flitser als Metz); het kan inderdaad dat je de belichting wat moet verminderen (d.i. flitscompensatie omlaag), maar je sluitertijden zullen tenminste "normaal" zijn.
            In ieder geval: oefen maar wat vóór het zover is. Ik zou niet graag in je schoenen staan (nl. fotograaf van dienst zijn bij een gelegenheid die voor de ouders en het kind zo belangrijk is).
            Alleszins succes!

            PS. Tja, wat lenzen betreft... ik heb nog nooit gewerkt met zo'n "superzoom" (of wat hier doorgaat als een "wandellens" of "reislens") als de 18-200. Voor portretten zou ik denken aan een 85mm f/1.8, voor andere opnames zou ik wellicht mijn 17-55 f/2.8 IS gebruiken, of uitzonderlijk de 70-200 (ook al IS en f/2.8).
            Last edited by LesC; 5 maart 2011, 19:58.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Communie

              Heel fel bedankt voor je advies. Het belangrijkste is op voorhand oefenen en bedankt om me wat gerust te stellen hé voor mijn "opdracht"!!

              groetjes,

              Tigor
              Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

              Comment

              Working...
              X