Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help ! Mijn eerste DSLR.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help ! Mijn eerste DSLR.

    Hoi allemaal,

    Nieuw hier op t forum en al meteen een moeilijke vraag.
    Het ziet ernaar uit dat mijn digitale camera Kodak Easyshare (speelgoed zeker ?) het begeven heeft.
    Tijd voor een nieuwe, en de zoektocht is aan de gang, maar ik zie door de bomen het bos niet meer ...
    Destijds de easyshare gekocht voor de sterke zoomfunctie, maar die gebruik je toch zelden, terwijl ik vaker de groothoek gemist heb.
    Ik had gedacht aan ofwel (+-500 euro) ;
    - Sony DSLR A390
    - Canon Eos 500D
    - Nikon D3100
    Allen met een 18-55mm objectief.
    Hebben jullie als kenners tips, van deze wel/deze niet, ander merk, deze wordt binnenkort vervangen, ...
    Of kies ik bv van de sony beter een lager toestel uit een hogere reeks, of het hoogste toestel uit de laagste reeks en wat is het nut van het schermpje van de sony die los kan ?
    Een pre is als ik kan filmen met het toestel.
    Ik moet zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar de Nikon D3100 met 18-55mm objectief. Is het raadzaam om een aftermarket lens te kopen (bv 100-300mm, ben het merk kwijt, bij bv Media Markt) ?

  • #2
    Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

    De geneomde camera's zijn heel sterk aan elkaar gewaagd. En dat geldt ook voor de kitlensjes.

    Wel zit er een verschil in handligging. Omdat dat persoonlijk is adviseer ik je om naar de fotowinkel te gaan en met de 3 camera's te gaan spelen.

    Het voordeel van Canon en Nikon is het grotere aanbod van objectieven, zowel nieuw als gebruikt.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

      Oorspronkelijk geplaatst door vince! Bekijk bericht
      Destijds de easyshare gekocht voor de sterke zoomfunctie, maar die gebruik je toch zelden, terwijl ik vaker de groothoek gemist heb.

      Ik moet zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar de Nikon D3100 met 18-55mm objectief. Is het raadzaam om een aftermarket lens te kopen (bv 100-300mm, ben het merk kwijt, bij bv Media Markt) ?
      je zegt zelf dat je de zoom functie zelden gebruikt... start met een kitlens: 18-55mm of 18-105mm en pas geruime tijd later zal je duidelijk weten wat je eventueel nog nodig hebt... eerst de basis leren kennen!!
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

        tussen die drie is het echt ienemienemutte. je zou waarschijnlijk een objectief criterium willen, maar dat is er gewoon niet. De drie merken hebben een lange traditie in de fotografie (Sony=Minolta), en zullen je niet teleurstellen.

        neem wat je mooi vindt, liefst in je pollen houdt, waarbij je gemakkelijk aan de knopkes kan,...
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

          Het is een moeilijke vraag. Want niemand kan voor je besluiten wat je dient te kopen.
          Het is een gemakkelijke vraag. Want onderling zeer sterk aan elkaar gewaagd. Blijft er
          persoonlijke smaak over.
          En daarvoor dien je naar de winkel te gaan.
          Misschien bij je overweging rekening met bepaalde zaken houden. Trek je bijvoorbeeld
          graag portretten, dan wil je vroeg of laat daar een 50 1.8 voor, of nog beter een 85 1.8.
          Wat kosten die bij een bepaald merk? Verder wil je misschien graag een grip. Hoeveel
          gaat dat kosten? Kun je het ook gemakkelijk tweedehands vinden?
          Dit nog maar om te zwijgen over het feit dat je sowieso de 1 al wat liever in je handen
          hebt dan de ander. Menu en knopjes spelen mijn inziens minder rol. Daar ben je zo aan
          gewoon. Toch bij deze toestellen.
          Wat ik wil zeggen is dat je een systeem koopt. Nu alleen voor nu. Maar later, indien je
          wenst up te graden. Dan zit je al met bepaalde lenzen. De overstap naar een ander merk
          is dan erg duur. Enzovoort.

          Comment


          • #6
            Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

            Als uw budget 500€ is, zou ik de Nikon kiezen met 18-55mm lens. Bedenk wel dat het geen snelheidsmonster is, dus voor actie/sport/natuur fotografie niet echt geschikt.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

              Alvast dank voor de reacties, toch nog niet veel wijzer geworden.
              Wat bedoelt alex606 met 'geen snelheidsmonster'.
              En het is me opgevallen dat die aftermarket lenzen van bv Tamron relatief goedkoop zijn (150euro dacht ik voor 100mm -> 300mm), of is het 'brol'.
              Bij de sony kan de display los, wat is het nut daarvan ?

              Comment


              • #8
                Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

                "Brol" is relatief, he. Ik heb bijvoorbeeld al enkele jaren een Tamron 70-300. Kost weinig, werkt, maar geeft geen perfecte beelden. Bij meer dan 200 mm is die niet scherp en het contrast vermindert. Is dat slecht ? Ja en neen: het is niet goed, maar het is dan ook een goedkope lens. Als je in het totaal € 500 wil spenderen, moet je compromissen sluiten of een aankoop uitstellen tot je meer ter beschikking hebt. Zo is het.
                En die "afneembare " lcd is een kantelbaar scherm. Handig voor opnames onder ongewone hoeken (van boven je hoofd bijvoorbeeld of laag boven de grond). Zoals al gezegd: stap de deur uit, neem zo'n toestel in je handen en je merkt wel wat het doet. Vraag is of je dat nodig hebt en dat kan niemand voor jou beantwoorden.

                Comment


                • #9
                  Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

                  Als je een Sony overweegt zou ik kijken naar de A33, is toch een pak beter dan de A390 die nog een CCD sensor heeft en de snelheid is heel laag.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

                    Die Sony A33, springt er qua prijs toch een beetje bovenuit.
                    Mijn voorkeur neigt meer naar de Nikon D3100. Alhoewel deze minder pixels heeft dan de Canon, en de body minder stevig zou zijn de de Canon. Pre voor de Nikon is de scherpstelling van het object tijdens het filmen.
                    Waar koop ik het toestel, bij een bekende grootketen staat de Nikon voor 479euro met de 18-55mm lens of beter bij een kleinhandel voor de 'service' ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help ! Mijn eerste DSLR.

                      Oorspronkelijk geplaatst door vince! Bekijk bericht
                      Pre voor de Nikon is de scherpstelling van het object tijdens het filmen. Waar koop ik het toestel, bij een bekende grootketen staat de Nikon voor 479euro met de 18-55mm lens of beter bij een kleinhandel voor de 'service' ?
                      Vergeet die pro maar. Manueel scherpstellen is de boodschap bij gelijk welke conventionele DSLR als het op filmen aan komt .

                      Ga liever bij de gewone fotoboer zoals we hier zeggen in plaats van bij de ketens .

                      P.S.: ik weet nu niet hoeveel een NEX-3 of zo'n instapmodel Micro Four Thirds tegenwoordig kost met kitlens, maar zou je daar niet beter mee zijn als je toch zeker wil filmen ? Daar heb je tenminste autofocus...
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                      Comment

                      Working...
                      X