Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

    Hallo Pentax gebruikers

    Ik was eigenlijk van plan om een DA* 55mm f/ 1.4 aan te schaffen.
    Nu net voor de aankoop raadt iemand mij aan om eerst de DPReveiw test te bekijken.
    Mijn koopgoesting is al veel verminderd sindsdien.
    Toch de vraag: wat doet deze lens IRL (de praktijk)

    De WR en snelheid is al ferm mee genomen.

    Graag een antwoordje, svp.

    Gooby

  • #2
    Re: DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

    Je moet deze als vervanger van de oude FA*85/1.4 bekijken. Dat was een superobjectief op kleinbeeld dat vooral voor portret geschikt was, hoewel het er mss net ietsje te scherp voor was... Ik had dat oudje een tijdje in m'n bezit, en was erg te spreken over de resultaten, hoewel ik 'm na een tijdje weer verkocht. Ik gebruikte 'm nl haast niet omdat de beeldhoek me te strikt was op APS-C.

    De DA*55/1.4 zit in dezelfde richting. Ik heb tot nu enkel met een pre-prod versie mogen spelen kort na de initiële aankondiging, maar ik vond de resultaten vergelijkbaar, zij het met de meer praktische beeldhoek op APS-C.

    De review op DPR zit in dezelfde lijn. Je mag deze niet vergelijken met de klassieke goedkopere "eenvoudige" 50/1.4 objectieven die je bij de meeste merken vindt. Als je enkel een "snelle" 50mm zoekt, ga dan voor de FA50/1.4, die kan je nog voor een heel pak minder vinden. Nee hoor, deze is echt bedoeld voor studioportret. Ondanks z'n weerbestendigheid is 't niet echt een objectief dat ik op straat mee zou nemen...

    Betreffende de AF problemen die DPR ondervond mag je niet uit het oog verliezen dat ze de tests op de K20D uitvoerden. Ze geven zelf toe dat de K-7 al heel wat minder problematisch is. Op de K-5 verwacht ik nog minder problemen. Maar dat wil niet zeggen dat je dit glas kritisch moet testen en onmiddellijk terug naar afzender sturen in geval van de minste twijfel ter vervanging of voor een juistere calibratie.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Je moet deze als vervanger van de oude FA*85/1.4 bekijken. Dat was een superobjectief op kleinbeeld dat vooral voor portret geschikt was, hoewel het er mss net ietsje te scherp voor was... Ik had dat oudje een tijdje in m'n bezit, en was erg te spreken over de resultaten, hoewel ik 'm na een tijdje weer verkocht. Ik gebruikte 'm nl haast niet omdat de beeldhoek me te strikt was op APS-C.

      De DA*55/1.4 zit in dezelfde richting. Ik heb tot nu enkel met een pre-prod versie mogen spelen kort na de initiële aankondiging, maar ik vond de resultaten vergelijkbaar, zij het met de meer praktische beeldhoek op APS-C.

      De review op DPR zit in dezelfde lijn. Je mag deze niet vergelijken met de klassieke goedkopere "eenvoudige" 50/1.4 objectieven die je bij de meeste merken vindt. Als je enkel een "snelle" 50mm zoekt, ga dan voor de FA50/1.4, die kan je nog voor een heel pak minder vinden. Nee hoor, deze is echt bedoeld voor studioportret. Ondanks z'n weerbestendigheid is 't niet echt een objectief dat ik op straat mee zou nemen...

      Betreffende de AF problemen die DPR ondervond mag je niet uit het oog verliezen dat ze de tests op de K20D uitvoerden. Ze geven zelf toe dat de K-7 al heel wat minder problematisch is. Op de K-5 verwacht ik nog minder problemen. Maar dat wil niet zeggen dat je dit glas kritisch moet testen en onmiddellijk terug naar afzender sturen in geval van de minste twijfel ter vervanging of voor een juistere calibratie.

      Wim
      Dank u wim,; dan blijf ik er met mijn pollekes toch maar af en ga dan voor de Limited 35mm Macro gaan.
      Deze zou trouwens: vol open, niet te overtreffen zijn qua scherpte en contrast. (topper heb ik van horen zeggen)
      Op een crop camera word dat dan een brandpunt van ongeveer 52mm!

      Ik las juist dat je K-5 (eindelijk) retour is, wat goed nieuws is.
      Uiteindelijk heeft dat weinig met de K-5's uitstekende prestaties en afwerking te maken.
      Zelfs de eindcontrole valt niets te verwijten daar het maar merkbaar word na LV of movie gebruik. (door de warmte)

      Voila alles is weer in orde hoop ik.

      Gooby
      Last edited by Gooby; 4 maart 2011, 19:49.

      Comment


      • #4
        Re: DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

        De Da*55/1.4 is een topper! Maar geen standaard lens! Je mag 'm zeker niet vergelijken met de F/FA50'ers hoor. Zoals Wim al zei, eerder een portretlens dan een standaard lichtsterke lens.

        Toch is kortweg melden dat de DA*55/1.4 vergelijkbaar is met de FA*85/1.4 nogal kort door de bocht (heb ze allebei). Bokeh en scherpte overgang zijn duidelijk anders. De scherpteovergang van de DA*55/1.5 is voor mij het sterkste pluspunt. Sterkste minpunt is het SDM-only gegeven (tricky? SDM blijkt niet de stevigste technologie; op bepaalde DSLR's niet in AF bruikbaar).

        De FA*85/1.4 is volgens mij ook niet té scherp (). De FA77/1.8Ltd is duidelijk scherpter dan de 85mm's van Pentax. (voor wie het interesseert: hier een uitgebreide vergelijking van de DA70, FA77lt, FA*85 & DA*50 van mijn hand: http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,8698.0.html en http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,10647.0.html).

        Een voorbeeldje van da DA*55/1.5: (bij hoge uitzondering vraag ik het forumbeheer een afwijking op de beeldgrootte-normen, bij een kleinere afbeelding gaat een stukje van wat ik wil illustreren verloren).

        Last edited by frederik9111; 7 maart 2011, 13:45.
        Pentaxian in hart en nieren...

        Comment


        • #5
          Re: DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

          Oorspronkelijk geplaatst door frederik9111 Bekijk bericht
          De Da*55/1.4 is een topper! Maar geen standaard lens! Je mag 'm zeker niet vergelijken met de F/FA50'ers hoor. Zoals Wim al zei, eerder een portretlens dan een standaard lichtsterke lens.

          Toch is kortweg melden dat de DA*55/1.4 vergelijkbaar is met de FA*85/1.4 nogal kort door de bocht (heb ze allebei). Bokeh en scherpte overgang zijn duidelijk anders. De scherpteovergang van de DA*55/1.5 is voor mij het sterkste pluspunt. Sterkste minpunt is het SDM-only gegeven (tricky? SDM blijkt niet de stevigste technologie; op bepaalde DSLR's niet in AF bruikbaar).

          De FA*85/1.4 is volgens mij ook niet té scherp (). De FA77/1.8Ltd is duidelijk scherpter dan de 85mm's van Pentax. (voor wie het interesseert: hier een uitgebreide vergelijking van de DA70, FA77lt, FA*85 & DA*50 van mijn hand: http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,8698.0.html en http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,10647.0.html).

          Een voorbeeldje van da DA*55/1.5: (bij hoge uitzondering vraag ik het forumbeheer een afwijking op de beeldgrootte-normen, bij een kleinere afbeelding gaat een stukje van wat ik wil illustreren verloren).
          Bedankt heb ondertussen al de Limited 35mm macro besteld, nu nog een body

          Gooby

          Comment


          • #6
            FA31mm 1.8 Limited.

            Ik ga dat even hier vragen.

            Ik lag zo wat te dromen en te vergelijken tussen de Limited lenzen.
            Toen viel mij op dat de FA31mm f:1.8 Limited; zowat de duurste Limited lens is van Pentax.
            Bekijk hier het overzicht van onze Pentax Macro objectieven; bij Cameranu altijd scherp geprijsd en snel geleverd!

            Nu is mijn vraag wat daar zo speciaal aan is en of er hier ook mensen zitten die zoiets bezitten en gebruiken

            Gooby

            Comment


            • #7
              Re: DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

              Ik heb 'm, maar stel voor om er een aparte draad van te maken. Ik post vanavond met plezier enkele voorbeeldfoto's.

              (maar geef je graag al mee, dat de FA31/1.8ltd wat mij betreft dé allerbeste lens van Pentax uit het integrale aanbod is).
              Pentaxian in hart en nieren...

              Comment


              • #8
                Re: DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

                Oorspronkelijk geplaatst door frederik9111 Bekijk bericht
                Ik heb 'm, maar stel voor om er een aparte draad van te maken. Ik post vanavond met plezier enkele voorbeeldfoto's.

                (maar geef je graag al mee, dat de FA31/1.8ltd wat mij betreft dé allerbeste lens van Pentax uit het integrale aanbod is).
                New thread is open .... maar nog geen foto's van frederik9111?
                Gooby

                Comment


                • #9
                  Re: DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                  New thread is open .... maar nog geen foto's van frederik9111?
                  Gooby
                  Excuses, druk druk druk op 't werk.
                  Is bij deze gebeurd aldaar!
                  Pentaxian in hart en nieren...

                  Comment


                  • #10
                    Re: DA* 55mm HSM, WR. goede keus in real-life?

                    Oorspronkelijk geplaatst door frederik9111 Bekijk bericht
                    Excuses, druk druk druk op 't werk.
                    Is bij deze gebeurd aldaar!
                    Ik zal eens gaan kijken sie.

                    Gooby

                    Comment

                    Working...
                    X