Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's maken uit een boek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's maken uit een boek

    In plaats van foto per foto te scannen uit een oud boek, zou ik deze liever fotograferen. Gaat sneller, want het zijn behoorlijk veel foto's. De vraag is hoe ik dit best oplos en / of met welke lens. Ik beschik over een D50 toestel + tamron 18-270 lens, waardoor ik onvoldoende dicht kan komen om het geheel scherp genoeg te krigjen. De foto's in boek meten ongeveer 10 op 10 cm. Bedankt!

  • #2
    Re: foto's maken uit een boek

    statief!
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: foto's maken uit een boek

      Gebruik van een statief is hierbij heel wenselijk.

      Wat betreft je licht moet je zorgen voor een heel egaal en schaduwloos licht.
      De klassieke opstelling voor reproductie is met 2 softboxen onder een hoek van 45° zijdelings naast je werktafel. Met een pen of potlood controleren of er geen slagschaduwen zijn en dan de opnames maken.
      Een alternatief is buiten werken bij daglicht en een licht bewolkte lucht.

      Wat betreft je lens, een waarbij je beeldvullend kan werken zo dat je niet te veel moet bijsnijden.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: foto's maken uit een boek

        Je 18-270 mm is niet het meest geschikte objectief. Wellicht tekent dat objectief zacht en ik ben bang dat je last zal hebben van beeldveldwelving.

        Ik zou een macrolens huren of lenen.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: foto's maken uit een boek

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Je 18-270 mm is niet het meest geschikte objectief. Wellicht tekent dat objectief zacht en ik ben bang dat je last zal hebben van beeldveldwelving.

          Ik zou een macrolens huren of lenen.
          ... of een 50mm f1.8 kopen.
          Kost niet veel en geeft haarscherpe resultaten zonder vertekening, zeker indien nog wat dichtgedraaid.

          [EDIT] Sorry, nu pas gezien dat beeldjes van 10x10 cm moeten gefotografeerd worden. Gaat uiteraard niet beeldvullend met 50mm lens... [/EDIT]
          Last edited by GeertB; 4 maart 2011, 12:13.
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

          Comment


          • #6
            Re: foto's maken uit een boek

            Een macrolens en een reprozuil en je bent vertrokken, belichten kan met daglicht als je bijvoorbeeld buiten of in een veranda kan werken, zodanig dat je beschikt over egaal licht.

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: foto's maken uit een boek

              En als je dan de foto's op een blad papier zet, dan kan je in PS de functie ' file-->automate-->crop and straigthen foto's' gebruiken, dan hoef je niet zelf de foto's uit te snijden.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: foto's maken uit een boek

                Ik doe veel repro werk en ik gebruik een oude kolom van een Durst vergroter,meestal met een Micro Nikkor 55 mm, gewoonlijk moet ik 9 X 12 cm opnamen reproduceren.
                Gewoonlijk gebruik ik diffuus daglicht (raam aan de noordkant)
                Verder Mirror UP,draadontspanner,Raw,vast diafragma van f8 sluitertijd aangepast aan dit diafragma.
                Mvg.
                Ferre

                Comment

                Working...
                X