Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

    Hallo,

    ik overweeg, welliswaar niet direct, de overstap van mijn 1D Mark II naar een Mark III.
    Maar ik weet niet of die de meerprijs volledig waard is en ik dus misschien beter wat door spaar voor de Mark IV.

    Mijn concrete vraag is: is het verschil in kwaliteit in de hogere ISO-waarden (800-1.600 en hoger) groot tussen die 2 body's? Of is de kwaliteit gewoon beter, maar niet zo heel erg groot?

    Voor de megapixels hoef ik het niet te doen vind ik, want het verschil tussen 8 en 10 megapixels is niet zo enorm veronderstel ik...

    greetz,
    Bart


    PS: ik stel de vraag omdat ik in de wintermaanden vooral gebonden ben aan indoor evenementen, waar een flash niet aangeraden is of zelfs helemaal geen effect heeft. En zodra ik met die Mark II in de "hogere" ISO's ga, dan transformeert hij naar een onverbetelijke ruisbak
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

  • #2
    Re: EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

    Gezien je PS zou ik de mkIII niet doen maar gelijk voor de mkIV gaan. Die heeft duidelijk betere ISO prestaties als de mkIII. Het verschil tussen mkII en mkIV is erg groot qua ISO en megapixelprestaties. Ook de AF van de mkIV is beduidend beter als de mkIII.

    Comment


    • #3
      Re: EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

      Voor zover ik weet is de 1DIII ongeveer 1 stop beter, dus 3200ISO geeft vergelijkbare resultaten als de 1DII. Maar om daarvoor over te stappen op de 1DIII Wetende dat de 1DIV nog een stop beter is en 16Mpix heeft....hmmm

      Onderstaande website geeft nuttige info (vind ik):
      http://www.the-digital-picture.com/R...ra-Review.aspx

      Verder heeft de 1DIII een veel betere batterij, nu kan je 1000 foto's maken met één batterij, maar ik veronderstel dat je voldoende batterijen hebt voor je 1DII.
      Te veel lenzen en te weinig tijd.
      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Als ik het goed begrijp presteert de Mark III niet echt beter (lees: de ruis is niet noemenswaardig lager) in hogere ISO dan een Mark II?
        Toch niet om mijn body tegen 500€ te verkopen en dan nog eens 1.300€ bij te leggen voor een Mark III...

        In dat geval wordt het dus een serieus eind door sparen voor ik van body verander...
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Als ik het goed begrijp presteert de Mark III niet echt beter (lees: de ruis is niet noemenswaardig lager) in hogere ISO dan een Mark II?
          Toch niet om mijn body tegen 500€ te verkopen en dan nog eens 1.300€ bij te leggen voor een Mark III...

          In dat geval wordt het dus een serieus eind door sparen voor ik van body verander...
          De Mark II heb ik zelf nooit gehad, maar wel de III en IV. De III is qua hoge ISO-prestaties toch een stuk beter- zeg een stop- dan de II. Mijn III zet ik zonder twijfel in op 3200 ISO, en zelfs 6400 ISO is met wat ruisreductie een optie.

          Kort gezegd (type-bruikbare ISO-prijs (nieuw voor de Mark IV, tweedehands voor de II/III)):

          Mark II - 1600 ISO - 500 Euro
          Mark III - 3200 ISO - 1500 Euro
          Mark IV - 5000/6400 ISO - 3800 Euro

          Zo bezien is de Mark III een qua/prijs kwaliteit helemaal geen gekke keuze, komend vanaf de Mark II.

          Comment


          • #6
            Re: EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

            Hou rekening met de verschillen in AF...

            Comment


            • #7
              Re: EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

              Toen ik de 1D MKIII kocht was dat een duidelijke verbetering op hoge iso ten opzichte van de 40D. Maar ondertussen heb ik ook nog een 5D MKII, en die doet het op hoge iso nog heel wat beter dan de 1D MKIII.

              Als het is voor actiefotografie, dan zal de 1D beter presteren (de AF is beter), voor alle andere foto's is de 5D MKII een betere keuze als je indoor foto's wil maken zonder flits.

              Maar de 1D MKIV is zeker zo goed als de 5D MKII op hoge iso (volgens de tests, ik heb er zelf nog niet mee gewerkt), en die heeft ook het meest uitgebreide AF-systeem.
              Maar dan moet je wel veel meer geld uitgeven.

              Heb je al geprobeerd om de hoge-iso foto's van je 1D MKII te bewerken met een goed programma om ruis weg te werken? Ik ben heel tevreden over Topaz Denoise, maar er zijn nog andere programma's die even goed of misschien zelfs nog beter werken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als het is voor actiefotografie, dan zal de 1D beter presteren (de AF is beter)...

                Ik vraag mij af of de AF van de mkIII beter is als de AF van de mkII...

                Comment


                • #9
                  Re: EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  PS: ik stel de vraag omdat ik in de wintermaanden vooral gebonden ben aan indoor evenementen, waar een flash niet aangeraden is of zelfs helemaal geen effect heeft. En zodra ik met die Mark II in de "hogere" ISO's ga, dan transformeert hij naar een onverbetelijke ruisbak
                  Een andere oplossing kan liggen in het gebruik van primes .... Voor handbal in de zaal bijvoorbeeld gebruik ik het liefst een 85 mm F/1.8. Ten opzichte van een 2.8 zoom win je daarmee mooi een stop en dat kan net het verschil betekenen tussen een mooie (ruisarme) en een niet zo mooie (ruisrijke) sportfoto.

                  Verder zou je, zoals Black Bandit terecht suggereert, de mogelijkheden van "ontruisingsprogramma's" kunnen nagaan. Lightroom heeft goede mogelijkheden op dit gebied, maar er zijn vast wel meer mogelijkheden. Van vrijwel alle software is wel een trialversie te downloaden om een en ander uit te proberen ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III


                    De low light RAW ISO grenswaarde wordt bepaald bij 18 bit kleurdiepte en 9 stops dynamiek.

                    Comment


                    • #11
                      Re: EOS 1D Mark II vs. 1D Mark III

                      Ik heb dankzij een forumlid de 1D MIII kunnen kopen.

                      Of hij goed is op hoge Iso zal ik ms volgende week bij Selah Sue testen, maar mijn 5D MII pak ik ook wel mee.

                      De 1D MIII is natuurlijk veel sneller als de 5D MII en de autofocus is wel beter denk ik.

                      Enkel is het ms een beetje een verouderd toestel en het lcd-schermpje is niet zo geweldig als dat van de 5D MII.

                      Maar t is wel een geweldig toestel. Dat je bv naar 2 geheugenkaarten kan schrijven is ook wel tof.

                      De 1D MIV is natuurlijk het beste op alle vlak (snelheid, prestaties op hoge Iso), maar dat zie je ook wel aan de prijs (2.5 a 3x zoveel als een 2e hands 1D MIII). De 1D MIV is nog te nieuw om tweedehands te vinden.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment

                      Working...
                      X