Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitbreiding lenzenarsenaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitbreiding lenzenarsenaal

    Beste,

    Op dit moment heb ik voor mijn Canon EOS 350D de kitlens 18-55mm en de Canon L 70-200mm ter beschikking.
    Nu had ik graag nog een lens gehad waarmee ik mooie foto's van landschappen kan maken. Met de kitlens lukte dit al redelijk goed maar ik kreeg de laatste tijd de indruk dat dit nog beter kon met een nieuwe lens. De keuze voor zo'n lens is jammer genoeg niet zo makkelijk. Er zijn zoveel mogelijkheden dat ik het bos door de bomen niet meer zie. Wat zijn de lenzen die op een Canon 350 D als een meerwaarde gezien worden om landschappen te fotograferen? Mijn budget ligt rond de 400-500 euro, tweedehandslenzen zijn ook mogelijk.

    Alvast bedankt.
    Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
    You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

  • #2
    Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

    Ef 17-40l?
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

    Comment


    • #3
      Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

      Misschien eens denken aan een 17-55mm f2.8? Ik heb dit objectief een paar maand geleden aangekocht om een betere en lichtsterkere versie van m'n kitlens te hebben... en ik moet zeggen: super! Ik ben zeer tevreden van deze aankoop! (Minder ruis, minder vervorming, meer scherpte).

      Of kun je eventueel nog opteren voor een 10-20mm. Als je er dicht op staat en je toch een wijdse blik wil behouden.

      Of eventueel eens opteren voor een prime 35mm? Heb je nog beter glaswerk in je handen.

      Ikzelf heb de twee eerste en ben er zeer tevreden van. Het zijn twee objectieven die ik steeds bij heb als ik een landschap in trek. Ik gebruik de 10-20mm als ik er met m'n neus op zit en eerder de 17-50mm als ik er verder van af zit. Lijkt een tegenstelling te zijn, maar is het niet (in mijn optiek dan). Ik vind als je er verder af zit, dat het geen zin heeft om heel breed te gaan, want je wil er dan meestal meer op zetten dan werkelijk nodig is.
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

      Comment


      • #4
        Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

        Ikzelf heb de Tokina 11-16mm2.8f en ben daar zeer tevreden van.
        Heel geschikt voor landschappen.

        Grtz

        Templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

          Misschien de 10/22 van tokina , zijn tevreden gebruikers van .

          Comment


          • #6
            Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

            Allemaal zeer goede suggesties

            Ik zou alvast beginnen je 18-55 kitlens zonder IS te vervangen door de versie met IS
            Omruil via tweedehands kost je zo'n 50 EUR, en de beeldkwaliteit is veel beter.
            Lichtsterkte is niet nodig voor landschap, je diafragmeert toch voor scherptediepte.

            Kan je daarna zien of je een UWA echt hebt - de mijne ligt dikwijls in de kast - en er staat zoals Vinnydizzy zegt dikwijls teveel op

            Comment


            • #7
              Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

              Inderdaad de kitlens zonder IS is niet zo goed als die met IS dat is alom bekent.

              Grtz

              Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

                Je zou eenss dit artikel kunnen lezen. Dat kan je helpen welk objectief bij jouw past. Bij 'jou' bedoel ik jouw stijl van fotografie.

                Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn


                Succes met je keuze!
                Anno
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

                  Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                  Ef 17-40l?
                  mee eens.

                  je kan nog wel breder gaan maar dat is zo,n gedoe achteraf.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

                    Alvast al bedankt voor de vele reacties, hier kan ik echt wel al iets mee! Nu maar hopen dat het vannacht wat rustig is op mijn werk, zodat ik alle voorgestelde lenzen es kan bekijken op internet en dan een beslissing maken.

                    Grtz
                    Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
                    You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

                      Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                      ! (Minder ruis, minder vervorming, meer scherpte).

                      .
                      Een lens die minder ruis geeft, waar kan ik die kopen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                        Een lens die minder ruis geeft, waar kan ik die kopen?
                        bij mijn weten is een lens niet verantwoordelijk voor ruis (ligt aan sensor)
                        Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                        hier vind je mijn foto's en hier ook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Een lens die minder ruis geeft, waar kan ik die kopen?
                          Dan zal ik u eens testfoto's geven met het verschil tussen een 17-55 en een 18-55, ok?

                          Oh ja, en voor je begint te neuten: met dezelfde instellingen!
                          www.brunodyserinck.be
                          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                            Dan zal ik u eens testfoto's geven met het verschil tussen een 17-55 en een 18-55, ok?

                            Oh ja, en voor je begint te neuten: met dezelfde instellingen!
                            Ruis wordt nimmer veroorzaakt door een lens, maar komt uit den elektriek vriend...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uitbreiding lenzenarsenaal

                              De volgende opmerkingen zijn gebaseerd op de aannames dat de lens hoofdzakelijk voor landschapsfotografie wordt gebruikt, je fotografeert vanaf statief en de meeste foto's met een diafragma van F5.6 of kleiner neemt.

                              Mijn suggestie is om de 17-40L niet te kopen voor een 350D. Ik bezit zelf deze lens en ben er erg tevreden mee, maar naar mijn mening is dit een betere landschapslens op een full-frame camera dan op je 350D. Er zijn genoeg tevreden 17-40L bezitters met crop camera's (om uiteenlopende redenen zoals de betere bouwkwaliteit), maar je moet rekening houden met het feit dat deze lens is ontworpen als ultragroothoek en op een crop camera geeft deze (in mijn ervaring) een beeldkwaliteit gelijkwaardig aan de 18-55 IS. De extra prijs m.i. dus niet waard voor jou.

                              Ik denk dat je met de 18-55 IS inderdaad een zeer capabele landschapslens in huis hebt voor een kleine prijs.

                              De 17-55 F2.8 IS is inderdaad een uitstekende lens. Hierbij betaal je echter veel voor het grote diafragma en de beeldstabilisatie, en beide zul je met landschapsfotografie waarschijnlijk niet nodig hebben. Voor een all-round lens zeker een aanrader, maar voor slechts landschappen toch wel overkill denk ik.

                              De 15-85 F3.5-5.6 IS biedt vergelijkbare beeldkwaliteit en een beetje extra groothoek.

                              De Canon 10-22 F3.5-4.5 is een prima en waarschijnlijk meest populaire landschapslens voor crop camera bezitters.

                              Ik zou zelf voor de Tokina 12-24 F4 gaan in jouw geval. Dit is een van de goedkoopste opties die tegelijkertijd een uitstekende beeldkwaliteit bieden (gelijkwaardig aan de Canon 10-22)

                              De Tokina 11-16 F2.8 is duurder, heeft minder zoombereik en die extra stop zal weinig uitmaken voor landschappen. Een iets scherpere lens, maar je betaalt er wel extra voor. Je hebt ook de Sigma en Tamron alternatieven, die zou ik links laten liggen.

                              Comment

                              Working...
                              X