Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans zelf instellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • witbalans zelf instellen

    Hallo,

    Voor het instellen van een handmatige witbalans staat er in de handleiding van mijn Canon EOS 500D dat ik dmv een standaard belichting een wit onderwerp moet fotograferen om deze dan te gebruiken bij het instellen van de handmatige witbalans.
    Ik vroeg mij echter af wat ze hier juist bedoelen met een "standaard belichting"?
    Ik probeerde het al als ik mijn camera instel op "automatisch" en op "manueel". Maar in beide gevallen kan ik nog steeds een zweem zien op de foto's die ik achteraf maak.
    Bij automatisch krijg ik een gele zweem en bij manueel krijg ik een magenta-zweem...

    Het is de bedoeling dat de foto's onbewerkt een zo goed mogelijk resultaat geven, dus werken met een grijskaart om dan alle foto's achteraf aan te passen in photoshop is geen optie.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • #2
    Re: witbalans zelf instellen

    Zet je Nikon op manuele witbalans (zie handleiding)
    Neem een foto van een wit blad dat je een model laat vasthouden of tegen een onderwerp (vaas bvb) met het hoofdlicht aan (gewoon daglicht, TL, flits ofzo) en gebruik deze instellingen (normaal gewoon mag je gewoon jeWB laten staan en hij neemt deze meting en je gebruikt dus zo de manuele witbalans.

    Die standaard belichting is dan eigenlijk het hoofdlicht.

    Dat zowat in het kort.

    Kijk ook aans op youtube "white balans nikon 500d"
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

    Comment


    • #3
      Re: witbalans zelf instellen

      Oorspronkelijk geplaatst door gemotiveerde WN's Bekijk bericht
      Hallo,

      ..

      Het is de bedoeling dat de foto's onbewerkt een zo goed mogelijk resultaat geven, dus werken met een grijskaart om dan alle foto's achteraf aan te passen in photoshop is geen optie.

      Alvast bedankt voor jullie hulp!
      als dit een beperking is dan gewoon op AWB, geeft in de meeste gevallen nog het beste resultaat, anders zul je voor elke situatie opnieuw een meting en aanpassing moeten doen.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: witbalans zelf instellen

        Oorspronkelijk geplaatst door gemotiveerde WN's Bekijk bericht
        Hallo,

        Voor het instellen van een handmatige witbalans staat er in de handleiding van mijn Canon EOS 500D dat ik dmv een standaard belichting een wit onderwerp moet fotograferen om deze dan te gebruiken bij het instellen van de handmatige witbalans.
        Ik vroeg mij echter af wat ze hier juist bedoelen met een "standaard belichting"?
        Ik probeerde het al als ik mijn camera instel op "automatisch" en op "manueel". Maar in beide gevallen kan ik nog steeds een zweem zien op de foto's die ik achteraf maak.
        Bij automatisch krijg ik een gele zweem en bij manueel krijg ik een magenta-zweem...
        Custom WB instellen op een Canon DSLR:
        - maak een goed belichte foto van een wit of grijs voorwerp (bvb een A4-tje), WB seting van de camera maakt niks uit op dit moment
        - ga in het menu naar de optie Handmatige WB (Custom WB)
        - selecteer de foto die je juist gemaakt hebt en bevestig
        - zet nu de WB keuze van de camera op handmatige WB (Custom WB)
        - maak nu opnieuw dezelfde foto: de WB van de foto zou nu goed moeten zijn (geen geel/oranje/groen zweem meer) .

        Opmerking: de handmatige WB levert meestal nogal "koude" fotos op, maar dat kan je achteraf nog corrigeren, zeker in RAW
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: witbalans zelf instellen

          heb je het over studiowerk?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: witbalans zelf instellen

            Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
            Zet je Nikon op manuele witbalans (zie handleiding)
            Neem een foto van een wit blad dat je een model laat vasthouden of tegen een onderwerp (vaas bvb) met het hoofdlicht aan (gewoon daglicht, TL, flits ofzo) en gebruik deze instellingen (normaal gewoon mag je gewoon jeWB laten staan en hij neemt deze meting en je gebruikt dus zo de manuele witbalans.

            Die standaard belichting is dan eigenlijk het hoofdlicht.

            Dat zowat in het kort.

            Kijk ook aans op youtube "white balans nikon 500d"

            Nikon
            TS heeft het wel over de Canon EOS 500D, hoor.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: witbalans zelf instellen

              Al bedankt voor de reacties.

              Het is idd voor een studio-opstelling met continu licht van Osram-lampen (deluxe daglicht).
              Ik weet hoe ik de witbalans moet maken en instellen op de camera, maar bij het fotograferen van het witte blad weet ik niet welke belichting de juiste is.
              Wanneer ik op manueel fotografeer bekom ik een andere WB als wanneer ik op automatisch fotografeer. Geen van beide is volledig wit. Er zit telkens nog een zweem in.

              De automatische WB geeft geen goed resultaat, ook de andere beschikbare WBen op de camera niet, vandaar dat ik er 1 handmatig wil maken...

              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: witbalans zelf instellen

                Ik gebruik een ExpoDisc Witbalans Filter ,geen geknoei met papier .Maar meestal fotografeer ik in Raw met Automatische Witbalans ,dan kan je achteraf de WB zelf aanpassen

                Groetjes
                Albert

                Comment


                • #9
                  Re: witbalans zelf instellen

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Nikon
                  TS heeft het wel over de Canon EOS 500D, hoor.
                  Oei, ja... MY BAD.
                  Ik heb beide dus ben zo geen partijkiezer.
                  Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                  BE-Wommelgem
                  .: 20D & D700 :.

                  Comment


                  • #10
                    Re: witbalans zelf instellen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Berten Bekijk bericht
                    Ik gebruik een ExpoDisc Witbalans Filter ,geen geknoei met papier .Maar meestal fotografeer ik in Raw met Automatische Witbalans ,dan kan je achteraf de WB zelf aanpassen

                    Groetjes
                    Albert
                    +1!


                    dan kan je achteraf nog bijstellen moest t resultaat niet zijn wat je er van verwachtte...
                    Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

                    Comment


                    • #11
                      Re: witbalans zelf instellen

                      Expodisk is beste voor algemene situaties omdat het alle licht zal mengen.
                      Richt gewoon je camera naar de algemene lichtbron aanwezig.

                      Vergeet wit blad papier want dat werkt niet goed.
                      Een geijkte grijskaart is dan beter keuze in een lichttent of puur studiowerk onder speciaal licht (voor flitsen ben je beter af met de preset).

                      Das de basis techniek.

                      De bijzondere of creative techniek is om WB te zien als een creative filter.
                      Het idee is dat je zelf de scene zal bepalen en inschatten of er meer blauw in moet of meer oranje. (koud versus warme sfeer)
                      Op de 550D kan je geen Kelvin instellen dacht ik dus daar moet je dan de ander presets gebuiken om dat effect te bekomen.
                      Alternatief kan je kleurcorrectie doen ergens in de menu.

                      En louter informatief, als je op RAW werkt maakt het eigenlijk niets uit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: witbalans zelf instellen

                        Als je een foto neemt van een wit blad, moet dat wit blad dan alleen op de foto staan of alleen een stuk in het midden. Maw als het model het wit blad vast heeft, beinvloed dat model dan niet de "witheid" van de ganse foto? Is mijn vraag duidelijk?

                        Comment


                        • #13
                          Re: witbalans zelf instellen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
                          Als je een foto neemt van een wit blad, moet dat wit blad dan alleen op de foto staan of alleen een stuk in het midden. Maw als het model het wit blad vast heeft, beinvloed dat model dan niet de "witheid" van de ganse foto? Is mijn vraag duidelijk?
                          Ik zou je aanraden om hier een Grijskaart te gebruiken in plaats van een wit blad papier zoals Xafke reeds aangaf .Je kunt inderdaad je model een gijskaart of een wit blad papier laten vasthouden en nadien in Photoshop of in uw beeldbewerkingsprogramma de witbalans aanpassen.In photoshop kun je dit door met het pippet op de grijskaart te klikken

                          Groetjes
                          Albert

                          Comment


                          • #14
                            Re: witbalans zelf instellen

                            Zeker eens de videotutorial van MadMax bekijken! De laatste link handelt specifiek over het gebruik van een grijskaart. Het filmpje is al enkele jaren oud, maar geldt nog steeds.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: witbalans zelf instellen

                              Mijn vraag is eigenlijk of dat witte blad of de grijskaart het hele beeld dient te vullen of alleen een klein stuk van het midden?

                              Comment

                              Working...
                              X