Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

    Ik ben op zoek naar een camera met een goede kwaliteits/prijsverhouding voor het trekken van nachtfoto's. Ik heb al eens gekeken naar de Nikon D-7000 maar die camera kost 1600€ en dan heb je nog niet eens een deftige lens. Beetje té duur voor mij. Ik heb maar maximaal 500€ te spenderen. Ik ben géén prof hé!

    Liefst eentje die ook zonder statief, nog steeds vrij deftige foto's kan trekken tijdens de nacht. Want waar we foto's trekken staat soms 1000 man te kijken, dus dan lukt een statief niet. Het moeten géén superfoto's zijn. Maar het mogen nu ook weer niet pikzwarte foto's zijn waar je niks op ziet hé?

    Ik heb nu ééntje van de Nikon Coolpix S-serie. Maar dat toestel lijkt niet echt geschikt voor nachtfoto's???? Echt, wat ik ook probeer, 99 foto's op 100 zijn PIKZWART en vierkant mislukt! Trekt echt op niks .. Ben ik nu zo'n slechte amateur of is dit type camera gewoon een ramp voor nachtfoto's ???

  • #2
    Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

    Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    .. Ben ik nu zo'n slechte amateur of is dit type camera gewoon een ramp voor nachtfoto's ???

    Ja...en Ja..

    Een compactje is niet echt geschikt voor nachtfoto's maar het kan wel.
    Meestal staat er ook een nachtfunctie op maar dat is om te fotograferen zonder flits (vanop statief) met langdurige belichting.

    Om je een duidelijk antwoord te geven moeten we wel wat meer info krijgen hoor.
    Wat wil je juist fotograferen.

    Een nachtlandschap? (zou eventueel nog kunnen met jou toestel)
    Bewegende onderwerpen? (dan ga je veel moeten investeren)
    Met of zonder flits?
    ....
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

      'T ja ik heb ook een stom mobieltje. (Nokia 5230) Ah wel, daar lukken nachtfoto's 1000x beter op dan op mijn Nikon Camera! Ik vind dat zéér vreemd? Sinds wanneer trekt een mobieltje betere foto's dan een camera ??

      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      Een nachtlandschap? (zou eventueel nog kunnen met jou toestel)
      Ja. En neen ook dat lukt niet met m'n toestel.
      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      Bewegende onderwerpen? (dan ga je veel moeten investeren)
      Ja. Ik wil onder andere de Eurodisney parades (een stoet tijdens de avond/nacht), kunnen trekken op camera.
      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      Met of zonder flits?
      Ik heb gehoord dat zonder flits beter is, maar eigenlijk heb ik géén voorkeur.

      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      Meestal staat er ook een nachtfunctie ....
      Neen die functie bestaat niet op dit toestel.
      Last edited by makila; 2 maart 2011, 08:50.

      Comment


      • #4
        Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

        Ik heb me vergist. Ik heb even goed gekeken en de camera die ik heb is een Nokia Coolpix L3 en die is dus van de L-serie, niet de S-serie. Ik veronderstel dat die camera niet echt de beste op de markt is?

        Comment


        • #5
          Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

          Beste materieel voor nachtopnames is en blijft statief.
          Dan kun je met quasi ieder fototoestel goed nachtopnames maken (moet wel een statiefaansluiting hebben) op laagste ISO waarde.

          Zelfs met een oude 20D lukt dit nog aardig:
          http://jalbum.net/browse/user/album/894031/
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

          Comment


          • #6
            Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

            Volgens mij voldoet een Pentax K-x aan jouw wensen.
            Als je daar nog een tweedehands lichtsterk manueel objectief (50/1.7 vind je vaak voor 40€) bijkoopt, moet het al zeer donker zijn om niet te kunnen fotograferen.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

            Comment


            • #7
              Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

              Je zal je camera op hoge ISO moeten zetten
              Ook met een betaalbare body moet dat kunnen als je voldoende aandacht besteedt aan nabewerking

              Daarbij een lichtsterke lens

              Voor jouw budget nieuw ben je aangewezen op een instapmodel (bv Canon 1000D) en een EF50 1.8 lens

              Maar als je wat snuistert op tweedehands vind je wel een 20D, 30D, 400D ed en een EF 50 1.4 of Sigma 30 1.4 voor je geld

              Geen idee van Nikon

              Comment


              • #8
                Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

                Een monopod is ook nog te overzien, neemt zeer weinig plaats in beslag en zal toch helpen bij je nachtfoto's.

                Comment


                • #9
                  Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Voor jouw budget nieuw ben je aangewezen op een instapmodel (bv Canon 1000D) en een EF50 1.8 lens
                  Je kan een model kopen waar reeds een 18/55 DC lens bij inbegrepen is. Maar ik snap het niet goed. Wat is het verschil tussen een 18/55 DC lens en een EF50 1.8 lens? Ik zie géén enkele compabiliteit tussen deze 2 lenzen.

                  En als je een model koopt waar al een 18/55 DC lens op zit, kan je die lens eraf halen en daar een EF50 1.8 lens opzetten? Of moet je dan een model kopen waar standaard géén lens op zit?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

                    een spiegelreflexcamera heeft de wondere eigenschap dat je de lens er af kan doen en er een andere op kan zetten. of je die nu op de body koopt of niet dat maakt niet uit.
                    nu moet je wel opletten dat je lenzen koopt die compatibel zijn met het merk van je body. zo vraag jij nu (als ik het juist lees) het verschil tussen een pentax lens en een canon lens. voor de ene zal je een pentax body moeten kopen, voor de andere een canon body. maar de merkenoorlog laten we even achterwege .
                    het verschil tussen die 18-55 en 50mm f/1.8 lens zit hem in:
                    18-55 kan zoomen van een brandpuntsafstand van 18mm naar een brandpuntsafstand van 55mm, de 50mm kan enkel aan 50mm schieten en is daarop afgestemd. hij is ook 'lichtsterker' dan de 18-55. hij heeft een groter maximaal diafragma en kan dus meer licht binnenlaten over eenzelfde tijdspanne.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

                      Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
                      nu moet je wel opletten dat je lenzen koopt die compatibel zijn met het merk van je body. zo vraag jij nu (als ik het juist lees) het verschil tussen een pentax lens en een canon lens.
                      Neen verkeerd gelezen Je hebt zowel een Canon 18-55 als een Canon 50mm f/1.8 lens. Maar ik snap het nu. 18-55 is een zoomlens. Je ken de lens dus verstellen. Terwijl een 50mm een vaste lens is. Thanks!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

                        Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
                        Ik heb al eens gekeken naar de Nikon D-7000 maar die camera kost 1600€
                        Ik zie toch echt prijzen rond 1000 euro ipv 1600 euro.

                        Nachtfotografie zonder statief is voor elke camera moeilijk. Hulpmiddelen zijn flits en VR en natuurlijk vooral lens met groot diafragma, zoals een 35mm f1.8 in jouw geval.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

                          Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
                          Je kan een model kopen waar reeds een 18/55 DC lens bij inbegrepen is. Maar ik snap het niet goed. Wat is het verschil tussen een 18/55 DC lens en een EF50 1.8 lens? Ik zie géén enkele compabiliteit tussen deze 2 lenzen.
                          Dit zal waarschijnlijk de EF 18-55mm F3.5-5.6 IS zijn. Canon heeft bij mijn weten geen DC lenzen
                          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                          hier vind je mijn foto's en hier ook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

                            Het gaat hier dus niet over nachtfoto's, maar over actiefotografie bij weinig licht, en dat is een héél andere zaak.
                            De gewone nachtfoto's, daarvoor gebruik je een statief en dat gaat met zowat elke camera en elke lens, als je maar de juiste instellingen gebruikt.

                            Wat jij wil komt overeen met concertfotografie, en daarvoor heb je een camera nodig die op hoge iso vrij goed presteert, plus een aantal lichtsterke lenzen.
                            Je wil dus de sfeer behouden, dan werk je zonder flitser, want met de flitser doe je alle gekleurde licht weg.
                            Hoge iso, en grote diafragma opening, nauwkeurig scherpstellen, want je hebt dan ook heel wenig scherptediepte.

                            De meeste recente DSLR's presteren goed genoeg op hoge iso, als je daar nog een lens met een bereik van ongeveer 17-55mm met een maximale diafragma-opening van f2,8 (over het hele zoombereik) bij neemt dan kan je al beginnen. Voor de close-ups heb je dan weer meer tele nodig en dan spreken we over een heel ander budget als je een 70-200 f2,8 wil...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nachtfoto's? Welke camera is geschikt?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Het gaat hier dus niet over nachtfoto's, maar over actiefotografie bij weinig licht, en dat is een héél andere zaak.
                              De gewone nachtfoto's, daarvoor gebruik je een statief en dat gaat met zowat elke camera en elke lens, als je maar de juiste instellingen gebruikt.

                              Wat jij wil komt overeen met concertfotografie, en daarvoor heb je een camera nodig die op hoge iso vrij goed presteert, plus een aantal lichtsterke lenzen.
                              Je wil dus de sfeer behouden, dan werk je zonder flitser, want met de flitser doe je alle gekleurde licht weg.
                              Hoge iso, en grote diafragma opening, nauwkeurig scherpstellen, want je hebt dan ook heel wenig scherptediepte.

                              De meeste recente DSLR's presteren goed genoeg op hoge iso, als je daar nog een lens met een bereik van ongeveer 17-55mm met een maximale diafragma-opening van f2,8 (over het hele zoombereik) bij neemt dan kan je al beginnen. Voor de close-ups heb je dan weer meer tele nodig en dan spreken we over een heel ander budget als je een 70-200 f2,8 wil...
                              Dat heb je goed gelezen,de andere hebben dit blijkbaar niet gelezen !!!
                              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                              Comment

                              Working...
                              X