Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

contrast d60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • contrast d60

    Ik krijg regelmatig te horen dat er niet genoeg contrast zit in mijn foto's, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet oplossen. Ik was gisteren in een fotowinkel en die zei mij dat je dat bij een Nikon D60 niet kan instellen, maar enkel achteraf kan bewerken met een fotoprogramma.
    Kan er iemand mij bevestigen dat dat inderdaad zo is, of mij de tip geven hoe ik wel meer contrast kan geven.

    ]

  • #2
    Re: contrast d60

    Zelf schiet ik met Canon, maar ik heb online de (weliswaar engelstalige) manual van de D60 geconsulteerd. Op p.101 vind ik in het hoofdstukje 'Optimize Image', hoe je, door een andere instelling te kiezen (Normal/Softer/Vivid/More Vivid/Portrait/B&W/Custom) toch je contrast, scherpte... kunt instellen. Dus kijk 'ns in je handleiding, zou ik zeggen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: contrast d60

      In uw shooting menu (het fototoestel ikoontje) zou je "Optimize image of Bld. optimaliseren" moeten zien. Daar kan je het contrast aanpassen.

      Het één en het ander zou je ook in het boekje (dat blijkbaar niemand leest) kunnen terugvinden. Dus boekje lezen en van fotowinkel veranderen.

      Oeps, LesC had het antwoord al gegeven... Ik ga alvast een bril kopen.
      Last edited by aqw0; 6 maart 2011, 19:17.

      Comment


      • #4
        Re: contrast d60

        dank jullie wel

        Comment


        • #5
          Re: contrast d60

          Heb je het al geprobeerd? En helpt het?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: contrast d60

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Heb je het al geprobeerd? En helpt het?
            nog geen tijd gehad maar ik ga dat natuurlijk proberen

            Comment


            • #7
              Re: contrast d60

              ook de omstandigheden, je lens, je onderwerp en je licht maken hoeveel contrast er uiteindelijk in je beeld zit.

              Comment


              • #8
                Re: contrast d60

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                ook de omstandigheden, je lens, je onderwerp en je licht maken hoeveel contrast er uiteindelijk in je beeld zit.


                Ik weet het, heb net een nieuwe lens gekocht, dus moet ik veel oefenen, maar tijd hé!!
                en mijn onderwerp is heel vaak mijn sint bernardhond en die heeft geen makkelijke kleurverhouding

                Comment


                • #9
                  Re: contrast d60

                  Oorspronkelijk geplaatst door christelbalou Bekijk bericht
                  Ik was gisteren in een fotowinkel en die zei mij dat je dat bij een Nikon D60 niet kan instellen
                  Misschien dat de verkoper in die winkel eens wat meer boekjes moet lezen of de toestellen leren kennen
                  Nikon D90 - SIGMA - 70-200 2.8 EX APO II - Nikkor 55mm *** Vanguard AK-4 Tripod - Manfrotto M-Y Monopod 776YB *** Adobe PS CS5
                  The Sky is not the limit... the ground is..

                  Comment


                  • #10
                    Re: contrast d60

                    beste manier om mooi contrast te krijgen is foto's maken van scene's waarin veel contrast is. Als je eenijsbeer in de sneeuw fotografeert heb je minder contrast dan wanneer je panda op een zwart wit geblokte vloer laat lopen.

                    goede lenzen helpen ook en dan is er nog nabewerking. Ik heb eergisteren een vriend de basisbeginselen van fotobewerking uitgelegd. Die was in de wolken van zijn foto's na een beetje prutsen met levels, kleurbalans en verscherping.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment

                    Working...
                    X