Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Storende lichtinval

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Storende lichtinval

    Wel, mijn eerste nachtfoto en al direct een probleemgeval...
    In de lens krijg ik een vreemde weerkaatsing van de maan. Naarmate de maan verder uit het center van de compositie gaat, licht er een staart op die even ver uit het center staat, maar recht tov het middelpunt. Hoe verder de afstand maan - center, hoe langer de staart.
    De foto werd gemaakt in absolute donker. Er kon dus geen licht via de zoeker binnenkomen.
    Met en zonder filter zelfde resultaat, alle sluitertijden, diafragma en ISO waarden geprobeerd die mogelijk waren.
    Kan best artistiek zijn, maar uiteindelijk niet de bedoeling.
    Wou gewoon een volle gave maan, zonder storingen.
    Wie weet er raad?
    Grts,
    Didier.

  • #2
    Re: Storende lichtinval

    Last edited by dsteenackers; 2 maart 2011, 23:12. Reden: Add picture

    Comment


    • #3
      Re: Storende lichtinval

      Best de foto uploaden naar het net. Bijvoorbeeld een photobucket, Flickr, Tinypic,... en van daaruit de image-link in de post plaatsen. (Afbeelding invoegen)
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

      Comment


      • #4
        Re: Storende lichtinval

        VinnyDizzy,
        Heb de foto na wat zoeken toch op het forum gekregen.
        Heb jij zicht op wat er fout zit, en nog leuker, wat ik ertegen kan doen?
        Overdreven ruis is het gevolg van te grote ISO waarde.
        Heb het anderzijds ook al geprobeerd met alle mogelijke en onmogelijke combinaties van ISO, diafragma en sluitertijd.
        Grtz.

        Comment


        • #5
          Re: Storende lichtinval

          Dat is lensflare, als je een filter hebt voor je lens die eraf halen. Anders met een andere lens proberen.

          PS/ afbeeldingen voor internet sla je best op in .jpg en .gif, dat is niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van foto's.

          Comment


          • #6
            Re: Storende lichtinval

            smijt die achterlijke UV filter es weg

            Comment


            • #7
              Re: Storende lichtinval

              Dat is ongetwijfeld lensflare.
              Dit kan ontstaan als een sterke lichtbron op je frontlens schijnt.
              Het gebruik van een voorzet filter kan dit effect nog versterken.
              Hoe meer lenselementen je lens bevat hoe meer kans je hebt op flare.

              Dit is iets waar al vele topics zijn over volgeschreven.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #8
                Re: Storende lichtinval

                Oorspronkelijk geplaatst door dsteenackers Bekijk bericht
                Met en zonder filter zelfde resultaat, alle sluitertijden, diafragma en ISO waarden geprobeerd die mogelijk waren.
                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                smijt die achterlijke UV filter es weg


                Ik vrees ervoor dat deze flare veroorzaakt wordt door je lens zelf.
                Probeer een andere lens (soms kan wat meer inzoomen al helpen)
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Storende lichtinval

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                  smijt die achterlijke UV filter es weg
                  Hey Xafke,
                  Even ter informatie, ik was op het moment nog net even helder (vrij laat) genoeg om het ook eens zonder die achterlijke filter te proberen, maar ik kan hieruit enkel oordelen dat de filter hiermee niks te maken heeft, omdat het verschil tussen met en zonder niet te zien is.
                  Bijkomend zal ik de filter wel eens weg smijten als ik op een moment de camera op de lens valt.
                  Zonder die achterlijke filter kan ik dan wel de lens weggooien. Of zie ik het verkeerd?
                  Wees eens origineel en vind eens niet alles belachelijk of achterlijk wat niet in jouw denkbeeld past.
                  Mijn oprechte excuses, maar ik vind dit nu net de twee woorden die weinig getuigen van respect en wijsheid.
                  Goed geprobeerd om alleswetend over te komen, alleen spijtig dat je de bal nu mis sloeg, want dat is niet de oorzaak.
                  Ik heb meer geloof in de andere reacties, lens flare enz...
                  En nee, ik voel me niet beledigd, verre van, maar ik denk te weten dat met dergelijke commentaar niemand een streep verder komt.
                  Als we hier iets posten, is dat om iemand verder te helpen, of om raad te vragen.
                  Ik vermoed dat niemand iets heeft gehad aan jouw opmerking, noch de manier waarop. Laat ons de waarde van dit forum niet onderuit halen door dergelijke troep als je wil.
                  Er zijn fora genoeg op internet waar dergelijke opmerkingen als "cool" worden ervaren.
                  Misschien kan je daar wat meer applaus verwachten.
                  Ik ben beginneling, amateur, of lomp, zoals je wil, maar ik kan toegeven dat ik iets niet weet, ben niet te beroerd om dat te laten zien.
                  Ik vind veel informatie op dit forum, maar op stoere uitlatingen zat ik nu net niet te wachten.

                  Mvg,
                  Last edited by dsteenackers; 6 maart 2011, 23:44.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Storende lichtinval

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht


                    Ik vrees ervoor dat deze flare veroorzaakt wordt door je lens zelf.
                    Probeer een andere lens (soms kan wat meer inzoomen al helpen)
                    Zunoel,
                    Ik volg jou en Raf qua uitleg.
                    Waar moet ik dan best op letten mocht ik toch een andere lens overwegen?
                    Voor mij is dit dus allemaal nieuw en boeiend...
                    Spreek je dan over breedhoek, tele, of eerder een merk of iets voor mij nog onbekend?
                    Mvg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Storende lichtinval

                      Ik ga es even iets heel stoms voorstellen, maar je weet maar nooit...
                      Heb je je lens (voorzijde en achterzijde), spiegel en sensor al eens gereinigd?
                      I know, misschien stom... maar beter even dit controleren, dan een andere lens kopen (die je 's nachts niet kunt testen) en vaststellen dat je probleem er nog steeds is.
                      www.brunodyserinck.be
                      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                      Comment


                      • #12
                        Re: Storende lichtinval

                        Oorspronkelijk geplaatst door dsteenackers Bekijk bericht
                        Hey Xafke,
                        Even ter informatie...
                        Naarg, ik bedoelde het niet zo slecht hoor. En ik heb zeker niet de waarheid in pacht hoor LOL.
                        Dat het een flare is, is nogal redelijk duidelijk. En 99,99999999 op de 100 is het door die achterlijke UV filters.

                        Waarom ik ze achterlijk noem is al zeeeeeeeer uitgebreid aan bod gekomen op dit en andere forums.
                        Ze worden verkocht als pseudo bescherming voor je lens maar in werkelijkheid maken ze wel veel fotos kappot.

                        Nu geef je zelf aan dat je GEEN UV filter er op had, en dat vind ik wel vreemd.
                        Dan is mijn vraag, met welke body / lens combo heb je deze foto gemaakt?

                        (er zit nog een mogelijkheid in mijn hoofd te spelen maar ik durf ze niet publiek te posten daarom stuur ik dat deel van mijn mening in PM)

                        Kuisen van je optics is ook geen slecht idee trouwens alhoewel ik dan eerder andere effecten zou verwachten in de foto.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Storende lichtinval

                          Oorspronkelijk geplaatst door dsteenackers Bekijk bericht
                          Waar moet ik dan best op letten mocht ik toch een andere lens overwegen?
                          Spreek je dan over breedhoek, tele, of eerder een merk of iets voor mij nog onbekend?
                          Eerst je 2e vraag: Een breedhoek lens zal hiervan sneller last hebben als een tele gewoon door het feit dat er meer kans is dat er een lichtbron in beeld (of net er buiten) is.
                          1e: Een lens met zo weinig mogelijk lenselementen (dit wordt aangegeven in de brochure van de fabrikant), zoomlenzen hebben altijd enkele elementen meer dan prime's.
                          Een lichtsterke lens zal altijd optisch beter gecorrigeerd zijn en minder fouten vertonen, maar is helaas wel duurder.

                          Als het kan, dan kan je altijd ook eens proberen om je diafragma wat toe te draaien (groot f getal), dat zorgt er dikwijls voor dat lensfouten minder zichtbaar worden.
                          Vriendelijke groeten,Raf

                          www.rafvandenbogaert.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Storende lichtinval

                            soms help het innemen van een ander camerastand ook wel.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Storende lichtinval

                              Oorspronkelijk geplaatst door dsteenackers Bekijk bericht
                              Zunoel,
                              Ik volg jou en Raf qua uitleg.
                              Waar moet ik dan best op letten mocht ik toch een andere lens overwegen?
                              Voor mij is dit dus allemaal nieuw en boeiend...
                              Spreek je dan over breedhoek, tele, of eerder een merk of iets voor mij nog onbekend?
                              Mvg
                              Duurdere lenzen hebben een speciale coating om dit soort zaken tegen te gaan.
                              Bij kitlenzen ga je iets meer kans hebben op flare dan bij de duurdere segment van lenzen.
                              Volledig uitsluiten kun je flare nooit.

                              Flare is de weerkaatsing van een lichtbron binnen in je lens.

                              Voor de bescherming van je lens kun je beter een gecoate NC filter gebruiken dan een goedkope UV filter (een Nikon NC heeft dezelfde coating als je lens).
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X