Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar full frame?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar full frame?

    Al enkele weken ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe DSLR en lenzen.
    Momenteel beschik ik over een Konica Minolta 7D met volgende lenzen:
    Sigma EX 17-35 f2.8-4
    Sony Carl Zeiss 16-80 f3.5-4.5
    Minolta 75-300 f4.5-5.6
    Tamron 28-300 f3.5-6.3
    Af en toe gebruik ik ook een Tokina 80-400 4.5-5.6, maar deze is niet van mij.

    Ik fotografeer voornamelijk stadszichten, landschappen en wilde dieren, dus voornamelijk buiten.
    De met mijn KM 7D gemaakte foto's hebben volgende verdeling:
    16-24mm: 42%
    25-35mm: 25%
    36-80mm: 16%
    81-200mm: 6%
    +200mm: 11%
    De meeste foto's worden enkel digitaal bewaard en getoond, met een occasionele afdruk op maximaal A3.

    Omdat het overgrote deel van mijn foto's zich eerder aan de breedhoek dan aan de tele kant bevindt overweeg ik de aankoop van een full frame model. Hierbij spreekt de Canon 5D Mark II mij het meeste aan, niet alleen vanwege het toestel, maar ook vanwege het aanbod aan lenzen voor Canon in vergelijking met een Sony Alpha 900 of 850.

    Rekening houdend met mijn budget en gebruik heb ik volgende setje op het oog:

    Canon 5D Mark II
    EF 24-70mm f/2.8L USM
    EF 70-200mm f/4L USM
    EF 300mm f/4L IS USM


    Op termijn zal deze set waarschijnlijk nog worden uitgebreid met:

    TS-E 17mm f/4L
    Extender EF 1.4x III


    Gezien het hier toch om een aanzienlijke investering gaat wou ik toch even polsen of dit een logische keuze is, of waar er eventueel een betere keuze gemaakt kan worden.

    Alvast bedankt voor de reacties.

  • #2
    Re: Overstap naar full frame?

    waarom overstappen naar canon?

    Je hebt een volledig arsenaal aan lenzen van minolta.
    Ik denk dan direct hierbij aan sony aangezien je dan enkel body en batterijen moet kopen als de lenzen dezelfde vatting hebben.

    Je krijgt dan nog een hele uitgebreide keuze:

    de alpha series
    met name 550-580, de 700 serie, wil je full-frame, de 900-serie
    ook kan je zelfs overstappen naar de SLT-variant bij sony, zoals A55
    de A77 is voorzien voor de zomer-periode dacht ik
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar full frame?

      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
      waarom overstappen naar canon?

      Je hebt een volledig arsenaal aan lenzen van minolta.
      Ik denk dan direct hierbij aan sony aangezien je dan enkel body en batterijen moet kopen als de lenzen dezelfde vatting hebben.
      Klop idd en ik heb de Sony Alpha 900 zeker in overweging genomen. Op zich is deze body een goed alternatief voor de 5D MkII, alleen lijkt het aanbod van Sony lenzen een stuk beperkter dan dit voor Canon. Bovendien is mijn betere lens (de Carl Zeiss) en crop lens, die dan weer een beperkt gebruik heeft op een full frame.

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar full frame?

        Een overstap is een grote stap.
        Als je dan toch naar Canon gaat is de 5DmkII nog steeds een superbetaalbare fullframe.
        De lenzen die je daar wil bij kopen zijn uiteraard allemaal "toplenzen".

        Deze week had ik als opdracht verschillende interieurs te gaan fotograferen.
        Vooral details van verlichting, domotica, verdeelborden, alarmsystemen, enz,..
        Wel voor dit soort opdrachten is de 5DmkII supergoed.

        Bepaalde dingen deed ik op statief om een f11 te kunnen aanhouden op iso 200-400.
        Maar er waren ook beelden nodig uit de losse hand van details, op iso 1600-2000.
        ik gebruikte vooral de 24-70 2.8, maar voor de losse hand is de 24-105 IS ook een zeer goede lens. (een lens die dikwijls ondergewaardeerd wordt)

        Succes
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

        Comment


        • #5
          Re: Overstap naar full frame?

          Oorspronkelijk geplaatst door TwinTraveller Bekijk bericht
          Klop idd en ik heb de Sony Alpha 900 zeker in overweging genomen. Op zich is deze body een goed alternatief voor de 5D MkII, alleen lijkt het aanbod van Sony lenzen een stuk beperkter dan dit voor Canon. Bovendien is mijn betere lens (de Carl Zeiss) en crop lens, die dan weer een beperkt gebruik heeft op een full frame.
          Het aanbod zal mss beperkter zijn, dit zal je mij zeker niet horen ontkennen.
          Met die carl zeiss lens zit je dan idd met een mogelijks probleem.

          Is het nodig om over een full frame te beschikken of niet moet je je dan de vraag stellen?
          Heb je nood aan de non-crop factor?
          Of is er dan geen mogelijkheid om te kijken voor een breedhoek-lens voor de crop-body?

          Ik zou het toch allemaal in overweging nemen langs een zijde omdat je al gewoon bent aan je huidige lenzen en je volgens mij toch een serieus stuk gaat uitsparen.
          Ook zal je wel een mooi aanbod vinden aan lenzen op de 2de hands markt lijkt me van minolta die op de sony-body gaan werken
          je kan ook eens geertvandenbroeck aanspreken, hij heeft de overstap gemaakt naar een sony body net om de reden dat hij ook een serieus aantal minolta lenzen had
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar full frame?

            Oorspronkelijk geplaatst door TwinTraveller Bekijk bericht
            Al enkele weken ben ik aan het uitkijken naar een nieuwe DSLR en lenzen.
            Momenteel beschik ik over een Konica Minolta 7D met volgende lenzen:
            Sigma EX 17-35 f2.8-4
            Sony Carl Zeiss 16-80 f3.5-4.5
            Minolta 75-300 f4.5-5.6
            Tamron 28-300 f3.5-6.3
            Af en toe gebruik ik ook een Tokina 80-400 4.5-5.6, maar deze is niet van mij.

            Omdat het overgrote deel van mijn foto's zich eerder aan de breedhoek dan aan de tele kant bevindt overweeg ik de aankoop van een full frame model. Hierbij spreekt de Canon 5D Mark II mij het meeste aan, niet alleen vanwege het toestel, maar ook vanwege het aanbod aan lenzen voor Canon in vergelijking met een Sony Alpha 900 of 850.

            Rekening houdend met mijn budget en gebruik heb ik volgende setje op het oog:

            Canon 5D Mark II
            EF 24-70mm f/2.8L USM
            EF 70-200mm f/4L USM
            EF 300mm f/4L IS USM
            Een goeie vriend van me werk met heel veel plezier met een 5DII, en met de set die je op het oog hebt, zal je zeker heel wat mooie dingen kunnen doen. Goeie body en goeie lenzen.

            De lenzen die je momenteel van Sony/Minolta hebt, zijn inderdaad ook niet van die kwaliteit dat je ervoor bij Sony hoeft te blijven, behalve de CZ misschien die voor mij de voornaamste reden is waarom ik een nog een a700 heb.

            Anderzijds: hou er rekening mee dat op al je lenzen beeldstabilisatie gewoon bent. Een Canon 24-70 heeft dat niet.

            Als alternatief zou je inderdaad het volgende kunnen overwegen :
            - a900
            - jouw 17-35 die het best wel goed zou kunnen doen als je ze niet volopen gebruikt (wat normaal ook niet hoeft voor landschap...)
            - CZ24-70
            - Sony 70-200/2.8G, of Sony 70-400/4-5.6 (aangezien je blijkbaar geen f/2.8 nodig hebt, en die 70-400 is echt wel een toplens, op 70mm zelfs beter dan een aantal primes, en op elke brandpuntsafstand volopen nog scherp), of een 70-300G...

            Maar als je bv. echt een 300/4 wil: die is er bij Sony (nog) niet, tenzij je naar een tweedehands Minolta 300/4G wil uitkijken, of Minolta 200/2.8G + 1.4 TC wat ook een topper is.

            Wat ikzelf een superleuke combinatie vindt (en waarom ik mijn a700 nog heb als lichtgewicht-pakket naast het a900-spul) :
            - a700 (geen grip meer)
            - Sigma 8-16
            - CZ 16-80
            - Sony 70-400
            - Minolta 50/1.4
            De 8-16 is minstens even breed als wat je aan zooms voor FF vindt, en de kwaliteit van een CZ16-80 is niet zo gemakkelijk te vervangen in FF. Een Canon 24-105 is iets of wat vergelijkbaar, maar niet qua gewicht/omvang...

            In elk geval: wat je ook doet, naar een 5DII gaan, of naar een Nikon D700 (met lagere resolutie maar andere voordelen), of naar een oplossing gaan met Sony FF of aps-c, veel plezier beleef je altijd wel .

            Succes met je keuze !
            Last edited by K-2; 1 maart 2011, 23:50.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Overstap naar full frame?

              Weet niet wat je bedoelt met wilde dieren fotograferen, maar voor landschap en stadsgezichten zou ik voorkeur geven aan de a850/a900.
              Heb gisteren nog op vraag beelden bewerkt van de 5dmkii, en ik moet zeggen dat de a900 beelden toch van andere kwaliteit zijn als je de beelden een beetje gaat puschen. (spelen met kleurtinten en contrasten, optrekken DR etc) Als je binnen de grenzen blijft zag ik weinig verschil met uitzondering van kleur, maar daar zijn de lenzen mee voor verantwoordelijk.
              grootste nadeel a900, geen LV. Vermits je binnen a3 blijft denk ik dat de nikon d700 ook geen slechte keuze is, zou daar persoonlijk toch eerder voorkeur aangeven dan 5dmkii.

              de lenzen die je voorstelt vind je voor sony ook

              maar waarom wacht je niet op de op komst zijnde a77 (aps), gaat veel betere AF hebben dan een 5dmkii of a850/a900, beeldkwaliteit gaat evengoed of beter zijn en je gaat veel meer mogelijkheden aangeboden krijgen.
              Met geld dat je uitspaart kun je hoge kwaliteits objectief kopen, en geloof me dit geeft meer verschil dan FF toz van APS.
              Last edited by puerte; 2 maart 2011, 08:51.

              Comment


              • #8
                Re: Overstap naar full frame?

                Oorspronkelijk geplaatst door TwinTraveller Bekijk bericht
                Rekening houdend met mijn budget en gebruik heb ik volgende setje op het oog:

                Canon 5D Mark II
                EF 24-70mm f/2.8L USM
                EF 70-200mm f/4L USM
                EF 300mm f/4L IS USM


                Op termijn zal deze set waarschijnlijk nog worden uitgebreid met:

                TS-E 17mm f/4L
                Extender EF 1.4x III
                Het verschil tussen 200 en 300mm is niet zo groot. Dat kun je makkelijk uitsnijden. Ipv 24-70/2.8 zou ik 16-35/2.8 of 17-40/4 nemen.

                Hoeveel landschappen trek jij op f/2.8? Voor wat jij noemt, lijkt het mij beter 24-105/4 IS te kopen en dan eventueel 100-400 IS.
                Last edited by Hocus Focus; 3 maart 2011, 13:13.

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap naar full frame?

                  Ik werk nu al pakweg 1 1/2 jaar met de Canon 5D MK2. De kwaliteit van de beeldchip blijft mij elke keer verrassen. Een A3+ vergroting met 6400 ISo is geen probleem. Dat redt je met de huidige Sony FF niet.

                  Ik zou de 16-35mm/2.8 overwegen. Ik ben daar zelf tevreden over. Om optimale hoeken te krijgen moet je wel bij 5.6 werken.

                  De Canon 70-200/2.8 MK2 heeft in dat zoomgebied min of meer de norm gezet. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik je die van harte aanbevelen
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap naar full frame?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                    Het verschil tussen 200 en 300mm is niet zo groot. Dat kun je makkelijk uitsnijden. Ipv 24-70/2.8 zou ik 16-35/2.8 of 17-40/4 nemen.

                    Hoeveel landschappen trek jij op f/2.8? Voor wat jij noemt, lijkt het mij beter 24-105/4 IS te kopen en dan eventueel 100-400 IS.
                    ----------------

                    overstappen of niet , dat moet je zelf beslissen he

                    ik heb een Canon 5D Mk II in combinatie met een 24-105/4 L IS USM , een 70-300/4-5,6 L IS USM. ( en ook nog een 100/2.8 L Macro en een 50/1.4 )

                    ik ben zeer tevreden van die combinaties !!
                    als ik slechte foto's maak ligt het eerder aan de fotograaf (ikke dus) dan aan het materiaal

                    de 5 D Mk II :
                    1. als je er het maximum wil uithalen moet je ook kwalitatief hoogwaardige (L) lenzen kopen , de sensor ziet alles
                    2. een FF is iets moeilijker dan den cropcamera ( moelijkere dieptescherpte maar daarentegen ook zeer goede kwalitiet )
                    ( NB. ik kom van een canon 50D met cropfactor 1.6 en toch wel eventjes wennen, maar toch zeer tevreden van de overstap )
                    3. een extender ( Canon x 1,4 II )heb ik gehad, maar terug verkocht ( niet praktisch, verlies van lichtsterkte )
                    4. de 5 D Mk II is geen snel toestel ( aantal frames / sec is lager dan bvb. de 50 D ).
                    ( als je die snelheid nodig zou hebben - burst - dan is dit geen goede keuze )

                    de objectieven:

                    ik volg wat hierboven in de quote is gesteld.

                    alleen zou ik niet de 100-400 kopen ( dit objectief is zo'n tien jaar oud en gebruikt uitschuiven i.p.v. draaien - bovendien, als je de reviews leest zijn er blijkbaar ook een aantal minder goede exemplaren in omloop .

                    alternatieve keuzes zijn : de nieuwe 70-200/2,8 L USM IS II
                    of zoals ik heb gekozen de 70-300/4-5,6 L IS USM
                    ( die heel wat lichter en compacter is , maar wel minder lichtsterk dan de 70-200/2,8 L USM IS II )

                    opgelet de 70-300/4-5,6 L IS USM kan je niet combineren met de Canon extenders ( mocht je dit al overwegen )

                    ---
                    en als je canonrumors leest komt er mogelijks binnenkort een 5 D Mk III uit.
                    ( dit opent perspectieven naar de MK II aan een lagere prijs of de nieuwe Mk III )
                    maar niets is zeker op dit moment .... wordt verwacht , indien bevestigd tegen april 2011 ....

                    hopelijk heb ik je wat kunnen helpen bij het maken van je keuzes .
                    succes !

                    Dirk
                    Last edited by Guest6; 3 maart 2011, 16:17.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap naar full frame?

                      Alvast bedankt voor de talrijke reacties. Deze hebben mij weer wat stof tot nadenken gegeven...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                      Is het nodig om over een full frame te beschikken of niet moet je je dan de vraag stellen?
                      Heb je nood aan de non-crop factor?
                      Misschien is dit wel de voornaamste vraag die ik mijzelf moet stellen. Ik geloof er wel in dat FF de toekomst is, maar gezien ik in het verleden nooit de indruk heb gehad tekort te schieten met 16 op en 1.5 crop is de nood om over te stappen naar een FF misschien niet zo groot als ik eerst dacht.


                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Weet niet wat je bedoelt met wilde dieren fotograferen...
                      "Dieren in het wild" zou een betere uitdrukking zijn geweest. Het is mij duidelijk dat extra millimeters ik hiervoor welkom zijn, waardoor de crop sensor toch aantrekkelijk blijft.


                      Oorspronkelijk geplaatst door delta-d Bekijk bericht
                      en als je canonrumors leest komt er mogelijks binnenkort een 5 D Mk III uit.
                      Gezien de huidige FF toestellen (5D MK II, A900...) toch al een aantal jaren op de markt zijn zou het mij niet verrassen. Ik zou het dan ook jammer vinden om vrij snel met het (mogelijks onterechte) gevoel te zitten van een "verouderde" body te hebben.



                      Conclusie voor mijzelf:
                      Wat het merk betreft zal ik vermoedelijk toch de stap zetten van Sony naar Canon. Het ruimere lenzen aanbod van Canon (een Tilt & Shift staat nog steeds op de verlanglijst) is hierbij doorslag gevend.
                      Voorlopig toch even bij een crop blijven maar alvast in degelijke FF lezen investeren, dan kan ik binnen enkele jaren alnog de stap naar FF zetten.

                      Waarschijnlijk ga ik dan van de ene 7D naar de andere , en binnen het budget passen dan de EF 16-35 f/2.8L II USM en de EF 70-200 f/2.8L IS II USM, waarmee ik toch het zelfde bereik haal als mijn oorspronkelijk idee, met toch een tikkeltje extra aan de tele kant...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap naar full frame?

                        Oorspronkelijk geplaatst door TwinTraveller Bekijk bericht
                        Alvast bedankt voor de talrijke reacties. Deze hebben mij weer wat stof tot nadenken gegeven...



                        Misschien is dit wel de voornaamste vraag die ik mijzelf moet stellen. Ik geloof er wel in dat FF de toekomst is, maar gezien ik in het verleden nooit de indruk heb gehad tekort te schieten met 16 op en 1.5 crop is de nood om over te stappen naar een FF misschien niet zo groot als ik eerst dacht.




                        "Dieren in het wild" zou een betere uitdrukking zijn geweest. Het is mij duidelijk dat extra millimeters ik hiervoor welkom zijn, waardoor de crop sensor toch aantrekkelijk blijft.




                        Gezien de huidige FF toestellen (5D MK II, A900...) toch al een aantal jaren op de markt zijn zou het mij niet verrassen. Ik zou het dan ook jammer vinden om vrij snel met het (mogelijks onterechte) gevoel te zitten van een "verouderde" body te hebben.



                        Conclusie voor mijzelf:
                        Wat het merk betreft zal ik vermoedelijk toch de stap zetten van Sony naar Canon. Het ruimere lenzen aanbod van Canon (een Tilt & Shift staat nog steeds op de verlanglijst) is hierbij doorslag gevend.
                        Voorlopig toch even bij een crop blijven maar alvast in degelijke FF lezen investeren, dan kan ik binnen enkele jaren alnog de stap naar FF zetten.

                        Waarschijnlijk ga ik dan van de ene 7D naar de andere , en binnen het budget passen dan de EF 16-35 f/2.8L II USM en de EF 70-200 f/2.8L IS II USM, waarmee ik toch het zelfde bereik haal als mijn oorspronkelijk idee, met toch een tikkeltje extra aan de tele kant...
                        is het dan mss niet interessanter aangezien je nog geen ervaring hebt met canon, mss eerder te opteren voor een 2de hands 40/50d met dan de bijhorende lenzen die je wenst
                        voor de winst / uitsparing kan je dan een tss-lens aanschaffen (bvb 24-105 f4 L IS) en met wat gelukt vind je ook de 70-200 versie I in occassie
                        in dit gamma heb je trouwens ook de sigma-variant waar je de 1ste 2 cijfertjes ongeveer mag omdraaien in aankoopprijs
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap naar full frame?

                          wellicht een idee om het nog een paar maanden met de huidige set te doen.
                          Er komt de komende maanden nog veel nieuws van Sony.

                          Financieel is het volgens mij ook beter om te wachten. verstappen is erg duur, en het vraagt ook weer een paar maanden gewenning.

                          Wat betreft het lenzen aanbod.
                          ik denk dat het aanbod kwaliteitslenzen bij sony over een aantal maanden gelijk is aan Canon.
                          Sony Alpha 99 + grip, Sony Alpha 77 + grip, Minolta 7D; Minolta 17 - 35; Sony CZ 16-35 2.8; Sony CZ 24 - 70; Sony CZ 135; Minolta 50 mm 1.7; Sony 70 - 200; 50 mm macro, Sony flitser hvl 58 FM etc.

                          Comment

                          Working...
                          X