Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera in regenwoud

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera in regenwoud

    Misschien een rare vraag, maar heeft iemand ervaring met de Canon 550D in een tropisch regenwoud?
    Ik zou deze in Madagascar tijdens een exploratie willen gebruiken om vnl. paddenstoelen te fotograferen maar ik vraag mij af of deze camera behoorlijk blijft functioneren bij extreme temperaturen en (lucht)vochtigheid.

  • #2
    Re: Camera in regenwoud

    Ik heb geen ervaring met de 550D in regenwoud.
    Wel met de 5DMK2. Daarvan wordt gezegd dat die niet spat waterdicht is.
    In Bali en Suriname een paar keer flink nat geworden. Tevens hoge luchtvochtigheid.
    Nooit problemen gehad.
    Ik zou me niet druk maken!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Camera in regenwoud

      Met de 550D geen ervaring maar al wel veel met de 40D en 50D in het oerwoud gezeten.
      Thailand,Maleisie,Borneo enz... bij luchtvochtigheids waarden van soms 100%.
      Nog nooit problemen gehad.. gebruik wel uw gezond verstand, en zorg voor bescherming van uw camera bij stromende regen.

      groeten,


      Rudy

      www.vogelsvanbelgie.be
      Mvg,
      Rudy
      www.vogelsvanbelgie.be

      Comment


      • #4
        Re: Camera in regenwoud

        Geen ervaring met Canon wel met Nikon.
        Tijdens onze reis in Borneo 90% luchtvochtigheid 40 graden Celcius :
        D80 : problemen met batterij contact. Ook met de originele reserve batterijen hadden we dezelfde problemen. Na het nemen van een foto moesten we het toestel telkens af en aan zetten. In Belgie terug binnengebracht, contacten laten kuisen en alles terug ok.
        D300 in Borneo : externe rubbers onderaan het toestel zijn volledig losgekomen. Nieuwe rubber laten plaatsen in Belgie en terug ok.
        Wel moet ik zeggen dat beide toestellen reeds meerdere reizen hebben moeten functioneren in heel warme omstandigheden.
        Beide toestellen hebben 2 * Egypte, 2 * Tunesie, 2 * Turkije, Dominicaanse Republiek, Thailand, Aruba en Borneo doorstaan.
        D80 is een gewoon toestel. D300 is afgedicht tegen weers- en omgevingsinvloeden zoals nikon het omschrijft(bestand tegen waterdruppels).
        Het loskomen van de rubber van de D300 is waarschijnlijk te wijten aan de hoge temperaturen welke het toestel heeft doorstaan. De slechte contacten van de D80 kan onstaan zijn door het gebruik door de jaren heen.
        Ik denk dus niet dat je veel schrik moet hebben met je Canon. Deze toestellen kunnen wel wat aan.

        Comment


        • #5
          Re: Camera in regenwoud

          Oorspronkelijk geplaatst door Gerritverhellen Bekijk bericht
          Misschien een rare vraag, maar heeft iemand ervaring met de Canon 550D in een tropisch regenwoud?
          Ik zou deze in Madagascar tijdens een exploratie willen gebruiken om vnl. paddenstoelen te fotograferen maar ik vraag mij af of deze camera behoorlijk blijft functioneren bij extreme temperaturen en (lucht)vochtigheid.
          Als je een beetje doordacht met je camera omgaat, moet het (bijna) geen problemen opleveren. Zorg er in ieder geval altijd voor dat de camera van koud (hotelkamer) naar warm (buitenlucht) goed op temperatuur kan komen voordat je begint met fotograferen. En let op het gebruik van zoom objectieven; wanneer de camera aan de buitenkant op temperatuur is, kan de binnenkant (sensor, spiegel, etc.) nog koud zijn. Ga je nu met je objectief inzoomen, dan zuig je warme, vochtige lucht de koude camera in en kan er condensatie optreden op het binnenwerk.
          Hou je hier allemaal rekening mee, dan moet ook de Canon 550D tegen het tropisch regenwoud bestand zijn...
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Camera in regenwoud

            Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
            Zorg er in ieder geval altijd voor dat de camera van koud (hotelkamer) naar warm (buitenlucht) goed op temperatuur kan komen voordat je begint met fotograferen. En let op het gebruik van zoom objectieven; wanneer de camera aan de buitenkant op temperatuur is, kan de binnenkant (sensor, spiegel, etc.) nog koud zijn. Ga je nu met je objectief inzoomen, dan zuig je warme, vochtige lucht de koude camera in en kan er condensatie optreden op het binnenwerk.
            Moet je echt altijd doen. Wij slapen trouwens altijd zonder airco. Airco is bovendien een enorme verzamelbak van bacteriën en schimmels.

            Comment


            • #7
              Re: Camera in regenwoud

              Oorspronkelijk geplaatst door Lydia85
              [Mod] links verwijderd
              WTF???
              Last edited by Laurens; 2 maart 2011, 18:39.

              Comment


              • #8
                Re: Camera in regenwoud

                Iedereen bedankt voor de reakties.
                Naar ik begrepen heb zou ik dus geen problemen mogen hebben met de 550D.
                Ik heb nog nooit in een tropisch regenwoud vertoefd, laat staan dat ik er al zou foto's genomen hebben dus alle tips zijn welkom.
                Met mijn 400D heb ik hier in Europa wel al problemen gehad bij vochtig weer. Ik draag er uiteraard zorg voor dat de camera niet nat wordt maar bij hoge luchtvochtigheid laat de batterij het regelmatig afweten. Ligt dat dan aan de contactpunten en hoe kan je dit zelf oplossen?

                Comment


                • #9
                  Re: Camera in regenwoud

                  Hou er rekening mee dat je in een regenwoud altijd minder licht tot je beschikking hebt dan dat je in eerste instantie zou denken. Dus omhoog die ISO...eventueel in combinatie met lichtsterke objectieven.
                  Neem voor de zekerheid van die regenzakken mee voor je camera, bijv. OpTech rainsleeves (2 stuks voor 9 Euro). Kun je ook foto's nemen als het weer eens regent in het woud; wel zo handig als je een camera hebt die niet volledig weather sealed is....
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera in regenwoud

                    of simpeler (zo doe ik het toch) een doorzichtige plastic zak, gat snijden in 1 van hoeken. Gat voor de lens steken, elastiek rond lens en zak gedeeltelijk over hoofd. zeer goedkoop en werkt tot nu toe redelijk goed.
                    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                    hier vind je mijn foto's en hier ook

                    Comment

                    Working...
                    X