Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

    Hallo,

    Na dit forum en het internet afgespeurd te hebben ben ik eerlijk gezegd toch nog toe aan wat ruggespraak over de Nikon TC-20E III. Even een korte intro:

    Ik fotografeer thans met de Nikkor AF-S 300mm f/2.8D IF-ED (mk.1) een prachtlens, maar kom daarmee (mn. voor vogelfotografie) frequent te kort. Ook met de Nikon TC-17E II die ik in mijn bezit heb (maakt een 510mm f/4.8). Ik had mijn oog laten vallen op een 400mm 2.8, maar gezien het prijskaartje én het gewicht (ben graag mobiel) is een dergelijke lens voor nu even geparkeerd...(dat geldt overigens ook voor de 500 en 600mm...)

    De algehele tendens is dat een 2.0x TC - gezien het verlies aan licht, contrast en scherpte - in de regel niet hoog staan aangeschreven. Alle aandacht rondom de TC-20E III heeft mij echter aan het twijfelen gebracht...ik lees hier gemengde berichten over (% meer positieve dan negatieve). Het zou in mijn geval een 600mm f/5.6 opleveren.

    Mijn vraag is nu - gezien het feit dat ik ook al een TC-17E II in mijn bezit heb - of die extra 90mm (tegen > €5/mm...) écht de moeite lonen en of de kwaliteit van de TC-20E III die van de TC-17E II overstijgt? Zo nee, dan zal ik het moeten blijven doen met mijn huidige setup (en mijn frustraties wegslikken... )

  • #2
    Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

    tc-20e III is inderdaad redelijk fantastisch veel beter da versie II - dus ja, het is echt de moeite waard!
    Last edited by bemba; 1 maart 2011, 15:53.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

      Ik heb ook de Nikkor AF-S 300mm f/2.8D IF-ED (mk.1) en hij doet het beter op deze lens dan den TC1.7 de TC-20E III hunt minder dan de TC 1.7
      Nikon body's plus wat Nikkor glas.
      Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

      Comment


      • #4
        Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

        Oorspronkelijk geplaatst door marcelv Bekijk bericht
        Ik heb ook de Nikkor AF-S 300mm f/2.8D IF-ED (mk.1) en hij doet het beter op deze lens dan den TC1.7 de TC-20E III hunt minder dan de TC 1.7
        Interessant. Je hebt met beide TC's ervaring op deze lens begrijp ik, levert de TC-20E III significant scherpere beelden op? Ik ben uiterst terughoudend, vind de 1.7 al teveel resulteren in te softe beelden...

        Kun je niet eens wat beelden posten met deze combo? Mijn dank is groot!!!

        Comment


        • #5
          Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

          Deze zijn genomen met de 2.8 300mm AFS II die optisch goed valt te vergelijken met de VR1. Deze met de TC-E II, dus kan alleen nog beter wordsen met de III.

          serie (full size): http://robspanjaart.smugmug.com/Lens.../9723373_efHqM





          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

            Dank Rob voor je post. Mooie foto's. Ik zie wel dat je je ISO aardig omhoog geschroeft hebt met je D700 en de betreffende lenzencombo (plaatselijk 3200 ISO)....Het zal nodig zijn gezien het diafragma en de gewenste sluitertijd maar resulteert daarmee wel in de onoverkomenlijke ruis...Om aan een beetje scherpte te bekomen zit je natuurlijk toch al snel aan de f/8 met deze combo.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

              Om de twijfel nog wat groter te maken:
              http://www.the-digital-picture.com/R...mp=3&APIComp=2
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Om de twijfel nog wat groter te maken:
                http://www.the-digital-picture.com/R...mp=3&APIComp=2
                Yep, na de 1.4 gaat het de mist in...Weliswaar met een D3x en 300/2.8 VR maar toch...
                1.7 en 2.0 geven pas redelijk beeld naar 2 stops extra dichtknijpen (respectievelijk f/8 en f/11). De 2.0 III is op f/11 redelijk wat softer vergeleken met de 1.7 II op f/8. Dat had ik ook wel verwacht.

                Overigens zeer handige site, dank!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

                  Is er verschil om met deze teleconverter te werken met een DX camera of een FX camera?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                    Is er verschil om met deze teleconverter te werken met een DX camera of een FX camera?
                    Lijkt mij in het geheel niets uit te maken, met dien verstande dat je met een FX format in theorie minder mm bekomt gezien de afwezigheid van de cropfactor.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
                      Lijkt mij in het geheel niets uit te maken, met dien verstande dat je met een FX format in theorie minder mm bekomt gezien de afwezigheid van de cropfactor.
                      Oh oké, ik dacht dat ik dat ergens gelezen had, dat hij op DX ietsje minder presteerde...
                      Maar ik was mis dan... bedankt!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                        Oh oké, ik dacht dat ik dat ergens gelezen had, dat hij op DX ietsje minder presteerde...
                        Maar ik was mis dan... bedankt!
                        De TC op een DX lens in combinatie met een FX camera zal wellicht minder presteren...ik ben echter geen kenner op dit gebied. Wellicht even bij Konijn binnenstappen (evt. uittesten)..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jellevanaalst Bekijk bericht
                          De TC op een DX lens in combinatie met een FX camera zal wellicht minder presteren...ik ben echter geen kenner op dit gebied. Wellicht even bij Konijn binnenstappen (evt. uittesten)..
                          Oké, bedankt!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                            Oh oké, ik dacht dat ik dat ergens gelezen had, dat hij op DX ietsje minder presteerde...
                            Maar ik was mis dan... bedankt!
                            Volgens dit artikel klopt het dat hij op DX minder presteert: http://www.fotografie.fr/fotoforum/v...php?f=54&t=638
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon TC-20E III écht de moeite waard?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                              Volgens dit artikel klopt het dat hij op DX minder presteert: http://www.fotografie.fr/fotoforum/v...php?f=54&t=638
                              Aha, dacht het wel...
                              Bedankt voor de link!

                              Comment

                              Working...
                              X