Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85mm 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 85mm 1.8

    Hallo,
    Ik ben aan't uitkijken voor een Nikon 85mm 1.8 objectief.
    Ik dacht aan die lens omdat ik graag closeups neem en ook liefst de flash wat meer achterwege wil laten.
    Is dit een goeie keuze ? Ik dacht eerst aan 50mm... maar als je 85mm neemt, kan je wat afstand nemen.
    Voor welk type foto's gebruiken jullie deze lens ?
    Wat zijn de voordelen/nadelen ?
    Nikonian

  • #2
    Re: Nikon 85mm 1.8

    Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechts Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik ben aan't uitkijken voor een Nikon 85mm 1.8 objectief.
    Ik dacht aan die lens omdat ik graag closeups neem en ook liefst de flash wat meer achterwege wil laten.
    Is dit een goeie keuze ? Ik dacht eerst aan 50mm... maar als je 85mm neemt, kan je wat afstand nemen.
    Voor welk type foto's gebruiken jullie deze lens ?
    Wat zijn de voordelen/nadelen ?
    wat bedoel je met close-ups? portretten?
    dan, ja, dit is een goede lens, beter als de 50mm want zal de gezichten minder vervormen... De 85mm staat ook bekend als portret lens...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 85mm 1.8

      portretten / headshots / closeup / ...
      Nikonian

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 85mm 1.8

        voor headshot's verkies ik m'n 70/200, anders sta ik er nog te dicht op vind ik....

        mvg Jozef
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 85mm 1.8

          70-200... ja maar ik heb daar een 18-200 voor
          nu zou ik eventueel de 85mm willen voor lichtsterkte als aanvulling... binnen budget.
          Nikonian

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 85mm 1.8

            Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechts Bekijk bericht
            70-200... ja maar ik heb daar een 18-200 voor
            nu zou ik eventueel de 85mm willen voor lichtsterkte als aanvulling... binnen budget.
            de reden waarom een 85mm F1.8 een portretlens wordt genoemd is vooral z'n mooie bokeh (nog mooier bij de f1.4), ook daarom dat een 18-200mm geen goede portretlens is, en de 70-200mm al heel wat beter...
            op een crop camera is de 85mm een fijne portretlens
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 85mm 1.8

              ik heb de 70-200 F2.8 eens mogen testen... WOW wat een lens/wat een kanon (niet Canon ;-) ) van een lens.
              Maar aangezien ik maar amateur ben, zonder inkomsten uit fotografie vond ik het nogal een dure aangelegenheid en heb ik gekozen voor de veel-meer-budgetvriendelijk 18-200 waarvan ik zeer tevreden ben, maar met zijn vele minpuntjes tov die 70-200 toplens.

              Als ik mocht kiezen... dan was het Nikon 24-70 2.8, 70-200 2.8, 80-400 en dan een paar primes.... maar die uitgaves zouden niet echt geapprecieerd worden door mijn wederhelft ;-))

              Daarom dat ik nu voor wat portraitwerk en lichtsterkte en bokeh tot graag een prime zou willen, al twijfel ik nu tussen de 50mm 1.8 of de 85mm 1.8... daarom mijn vraag.
              Nikonian

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 85mm 1.8

                Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechts Bekijk bericht
                heb ik gekozen voor de veel-meer-budgetvriendelijk 18-200 waarvan ik zeer tevreden ben, maar met zijn vele minpuntjes tov die 70-200 toplens.
                voor de prijs van de 18-200 had je een 2de hands 80-200 f/2.8 kunnen kopen, de voorloper van de 70-200 f2.8. Ik val nog regelmatig achterover van de kwaliteit die lens en soms voorover van het gewicht.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 85mm 1.8

                  80-200... het ontbreken van de VR heeft me tegengehouden.
                  Anyway... .what about 85mm 1.8... andere succesverhalen ?
                  Nikonian

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 85mm 1.8

                    Met een AF-D 85 1.8 kan je niet verkeerd gaan. Het is een ideaal objectief voor portretten.
                    Het is een compact en duurzaam objectief waarmee je schitterende resultaten kan halen, en dit alles aan een aanvaardbare prijs.
                    Natuurlijk zijn er snellere (en mss betere) bv de nieuwe AF-S 85 1.4 maar die kost 4 x meer.
                    De AF-D heeft niet de snelheid van de AF-S maar in de meeste gevallen (portretfotografie) heb je dit toch niet nodig.
                    Prijs / kwaliteitsverhouding vind ik het echt een koopje.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 85mm 1.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechts Bekijk bericht
                      80-200... het ontbreken van de VR heeft me tegengehouden.
                      ik heb mijn 18-200mm vlug verkocht na het aankopen van een tweedehands 80-200mm...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 85mm 1.8

                        Portretten maken is ook mijn favoriete bezigheid en ik heb zowel de 35mm 1.8, 50mm 1.8 als de 85mm 1.8. Zelf werk ik het meest met de 85mm merk ik.
                        De belangrijkste reden is omdat ik graag de nodige comfortabele afstand blijf houden van mijn model & ook om zoveel mogelijk spontaniteit te vangen. Vooral op feestjes, hoe minder de mensen het door hebben dat ze gefotografeerd worden, hoe beter de foto's. :-)
                        Qua kwaliteit/scherpte/snelheid zie ik niet zoveel verschil tussen de verschillende primes die ik heb. Tussen de 50mm en de 85mm zit wel nog een deftig prijsverschil natuurlijk.
                        Ik ben destijds begonnen met de 50mm lens als 1ste prime en dat was best een goede keuze. Mocht je wat foto's willen zien, mag je mij altijd contacteren.

                        (Ik heb trouwens 2 keer de 50mm lens & 1 hiervan verkoop ik 2dehands voor 80 euro)

                        Hopelijk ben je wat geholpen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 85mm 1.8

                          Even Offtopic als het mag:

                          Ik dacht dat het bij portretfotografie vooral gaat om weinig scherptediepte? Waarom is een 37-300 objectief dan bijvoorbeeld niet goed voor een portret? Komt het door te weinig licht? Is de f/1.8 van een 50mm lens dan zoveel beter dan de f/3.5 van een 37-300mm macro? (De macro lens heeft zowieso al minder scherptediepte door de lengte en door 'macro'?)

                          Of ben ik helemaal fout? Vergeef me voor de stomme vragen?

                          Groeten
                          Last edited by xJOMAx; 1 maart 2011, 23:12.
                          Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 85mm 1.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
                            Even Offtopic als het mag:

                            Ik dacht dat het bij portretfotografie vooral gaat om weinig scherptediepte? Waarom is een 37-300 objectief dan bijvoorbeeld niet goed voor een portret? Komt het door te weinig licht? Is de f/1.8 van een 50mm lens dan zoveel beter dan de f/3.5 van een 37-300mm macro? (De macro lens heeft zowieso al minder scherptediepte door de lengte en door 'macro'?)

                            Of ben ik helemaal fout? Vergeef me voor de stomme vragen?

                            Groeten
                            Misschien is het een idee om je minstens in te lezen alvorens een stortvloed aan vragen te stellen.
                            Samengevat: een 37-300 objectief is nog nooit gemaakt en als je bedoelt je 28-200 lens dan is die inderdaad minder geschikt vanwege de mindere bokeh en scherpte.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 85mm 1.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Misschien is het een idee om je minstens in te lezen alvorens een stortvloed aan vragen te stellen.
                              Samengevat: een 37-300 objectief is nog nooit gemaakt en als je bedoelt je 28-200 lens dan is die inderdaad minder geschikt vanwege de mindere bokeh en scherpte.
                              Uiteraard bedoel ik de gecropte 28-200mm. Toch bedankt voor het antwoord. Zelf dan ook maar eens op zoek gaan naar een 50mm/85mm
                              Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

                              Comment

                              Working...
                              X