Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM" <-> "Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM" <-> "Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II"

    Hallo,

    Ik overweeg om eens een stevige en goeie zoomlens aan te schaffen van Canon maar ik twijfel tussen:
    - Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM
    - Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

    Tussen die lenzen zit ongeveer een 1000€ verschil in aankoopprijs en ik vroeg me af wat de grote verschillen zijn tussen die USM en die USM II en of die stabilisatie die extra 1000€ wel waard is. Ik begrijp dat die IS theoretisch ongeveer 1 stop verschil kan uitmaken maar wou toch eens polsen naar jullie ervaringen.

    Bedankt voor jullie feedback.

  • #2
    Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

    Oorspronkelijk geplaatst door Kuju Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik overweeg om eens een stevige en goeie zoomlens aan te schaffen van Canon maar ik twijfel tussen:
    - Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM
    - Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

    Tussen die lenzen zit ongeveer een 1000€ verschil in aankoopprijs en ik vroeg me af wat de grote verschillen zijn tussen die USM en die USM II en of die stabilisatie die extra 1000€ wel waard is. Ik begrijp dat die IS theoretisch ongeveer 1 stop verschil kan uitmaken maar wou toch eens polsen naar jullie ervaringen.

    Bedankt voor jullie feedback.
    • Ik dacht 4 stops verschil (correct me if I am wrong)
    • USMII is sneller en stiller dan USM
    • 1.2m scherpstelafstand
    • grotere focus ring


    kijk eens op Dpreview, het verschil tussen beide lenzen is de IS... wat toch wel handig is... ook is de versie II recenter en dus iets beter. Is het 1000€ waard? Mss niet, mss wel, er zullen voor en tegenstanders zijn... maar ik heb hem toch gekocht.
    Last edited by exeter; 28 februari 2011, 12:52.
    5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

    Comment


    • #3
      Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

      Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
      • Ik dacht 4 stops verschil (correct me if I am wrong)
      • USMII is sneller en stiller dan USM
      • 1.2m scherpstelafstand
      • grotere focus ring


      :
      Klopt volledig

      Er nog bij vertellen dat het een fenomenale scherpe lens is, maar ook heeeeeel zwaar om te dragen.
      Wat mij betreft komt deze lens heel dicht in de buurt van enkele primes (op f2.8 wel te verstaan)
      Een kleine 2000€ is een behoorlijke hap uit het budget! (zelfde prijs als een 85L 1.2) maar toch beter inzetbaar door de zoom.

      Als het zijn prijs waard is? tja , ik kan alleen maar voor mezelf spreken JA
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

      Comment


      • #4
        Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

        De 70-200 f2,8 L IS II is scherp met het diafragma volledig open, de AF is supersnel en accuraat, de beeldstabilisatie werkt heel goed, en ze is spatwaterdicht. Ik heb ze zaterdag heel de namiddag in de regen gebruikt, en dat gaf geen enkel probleem (de foto's staan op mijn website, het was soms zelfs hevig aan het regenen).

        De niet gestabiliseerde 70-200 f2,8 is softer met het diafragma volledig open, ze heeft ook wat meer last van tegenlicht (flare en minder contrast bij tegenlicht), ze mist de beeldstabilisatie, en ze is niet spatwaterdicht.


        De 70-200 f2,8 L IS II is inderdaad heel wat duurder, maar gezien de voordelen ten opzichte van de niet-gestabiliseerde versie is ze dat wel waard voor mij.

        Als je alleen maar foto's wil maken in perfecte omstandigheden (voldoende licht zodat je geen beeldstabilisatie nodig hebt, niet teveel tegenlicht, het diafragma niet volledig open, geen regen...) dan is de niet-gestabiliseerde versie voor jou even goed als de "IS versie II", en dan spaar je nog wat geld uit ook. Als je geen f2,8 nodig hebt dan kan je zelfs beter de 70-200 f2,8 f4 L IS kopen dan de 70-200 f2,8 zonder IS.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

          Al eens gedacht aan de 70-200 2.8 zonder IS én een degelijk statief? Is naar mijn mening ook de moeite waard en statief wordt vaak onderschat.
          De 2.8 wordt tegenwoordig ook erg veel 2-de hands aangeboden aan toch wel lage prijzen voor een dijk van een lens.
          Mvg, Tin_tin
          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

            Bedankt allemaal. Zeer duidelijke uitleg!

            Jullie hebben me overtuigd om toch voor de USMII met IS te gaan.
            Die mogelijke extra 4 stops en die absolute scherpte hebben me over de brug gehaald.

            Groeten

            Comment


            • #7
              Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

              Die extra stops van de beeldstabilisatie gelden wel alleen maar voor niet-bewegende onderwerpen, je zet daar geen beweging mee stil.
              Met andere woorden, in bepaalde omstandigheden heb kan je veel voordeel halen uit beeldstabilisatie, maar er zijn ook omstandigheden waarbij beeldstabilisatie veel minder nut heeft.

              Beeldstabilisatie is ook geen vervanging van een statief, bij langere sluitertijden heb je dus nog steeds een statief nodig.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

                Ik had met het eindejaar van mijn eindejaarspremie al een 1000 euro opzij gelegd voor de L USM, maar ik krijg het gewoonweg niet over mijn hart om het uit te geven. Ik kan me (misschien net als jou) niet van het gevoel ontdoen dat ik er spijt van zal hebben dat ik niet meteen voor de L IS USM II gegaan ben. Dat wordt dus nog 1000 euro doorsparen...
                Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

                Comment


                • #9
                  Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

                  Doorsparen, het is een crimineel scherpe lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

                    Ik heb er hard voor moeten sparen maar heb nog geen nano seconde spijt gehad van de aankoop.
                    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

                      Ik heb nog de oude versie van de 70-200 L USM F2,8, maar ik mot zeggen dat die lens me nog nooit teleurgesteld heeft, ik kocht ze destijds nieuw, maar als je door de komst van versie II met IS de oude kan kopen voor een 800 euro, dan doe je volgens mij de zaak van je leven !

                      MVG, Jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

                        Ik ben zelf bezig met oa concertfotografie dus de 70-200 met IS spreekt me wel hard aan.
                        EMBLEMATA.BE
                        http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                        Comment


                        • #13
                          Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Die extra stops van de beeldstabilisatie gelden wel alleen maar voor niet-bewegende onderwerpen, je zet daar geen beweging mee stil.
                          Met andere woorden, in bepaalde omstandigheden heb kan je veel voordeel halen uit beeldstabilisatie, maar er zijn ook omstandigheden waarbij beeldstabilisatie veel minder nut heeft.

                          Beeldstabilisatie is ook geen vervanging van een statief, bij langere sluitertijden heb je dus nog steeds een statief nodig.
                          bij de Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II heb je toch een selectieknop op de lens voor een statisch voorwerp (stand 1) of een bewegend voorwerp (stand 2) voor beeldstabilisatie. het staat ook vermeld in de handleiding dat je verticaal of horizontaal kan pannen. zelf heb ik er nog geen ervaring mee met de stabilisatie, de komende weken ga ik hiermee uitgebreid experimenteren.

                          mvg Wim

                          Comment


                          • #14
                            Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

                            Oorspronkelijk geplaatst door hostewim Bekijk bericht
                            bij de Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II heb je toch een selectieknop op de lens voor een statisch voorwerp (stand 1) of een bewegend voorwerp (stand 2) voor beeldstabilisatie. het staat ook vermeld in de handleiding dat je verticaal of horizontaal kan pannen. zelf heb ik er nog geen ervaring mee met de stabilisatie, de komende weken ga ik hiermee uitgebreid experimenteren.

                            mvg Wim
                            Met de stand 2 kan je ook geen bewegend onderwerp bevriezen, met die stand wordt de beeldstabilisatie aangepast voor horizontale panning-foto's. Als je dat doet in stand 1, dan heb je kans dat het beeld in de zoeker "verspringt" terwijl je het onderwerp volgt.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: &quot;Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM&quot; &lt;-&gt; &quot;Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II&quot;

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Met de stand 2 kan je ook geen bewegend onderwerp bevriezen, met die stand wordt de beeldstabilisatie aangepast voor horizontale panning-foto's. Als je dat doet in stand 1, dan heb je kans dat het beeld in de zoeker "verspringt" terwijl je het onderwerp volgt.
                              idd, we zitten op dezelfde lijn...!

                              Comment

                              Working...
                              X