Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D of Canon xxD?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D of Canon xxD?

    Diegenen die ChitChat af en toe lezen zullen het wel al weten: Ik heb recent de 'kans' gekregen (noodgewongen) m'n hele repertorium aan camera/lenzen te her-evalueren.

    Uitgaande van een situatie van iemand zonder énige camera-gear (wat ook realiteit is), en vooral die vooral foto's neemt op reizen: landschappen, reportage/portretten, ... geen sport, concert, studio of huwelijk ofzo. Vroeger wel macro gedaan, maar ik vrees dat deze interesse even in de koelkast zal gestopt worden (om budgettaire redenen).

    Ik was gewoon met een 400D en onderstaande combinatie te werken (cfr signatuur). Had nog maar pas een 2ehands 40D als 'logische' upgrade. Maar nu overweeg ik effe drastisch voor FF te gaan. Waarom immers niet? Ik ben dus even gaan snuisteren in de archieven en de steeds weerkerende feedback is dat de 5D beter is voor wide-angle, hoge ISO omstandigheden, maar vooral nadeel ondervindt van een camera uit de xxD-reeks (40D, 50D, 60D) in tele-bereik en bij snelle actie. Continuous shooting gebruik ik niet vaak dus het verlies aan fps is geen ramp. Ik vrees meer de impact op:
    * tele-gebied: de lenzen die ik het vaakst zou gebruiken in FF-combinatie zijn 17-40 maar zéker ook een 70-200 (welke versie nog niet bepaald)
    * de focussnelheid (van m'n eerste testen met de 40D was ik wel onder de indruk tov v/d 400D)7

    Kan iemand me geruststellen of vrees rechtvaardigen?
    (ahja: en budget is belangrijk!)
    equipment: camera's, lenses & some imagination

  • #2
    Re: Canon 5D of Canon xxD?

    Wel, ik heb de 40D ook gehad en ben ook in het bezit van een 5D en een 5DII. De AF van de 5D doet wat mij betreft niet onder voor de 40D, tenminste als je het center AF punt gebruikt. De buitenste AF punten van de 5D's zijn niet geweldig te noemen... maar ik vond de buitenste AF punten van de 40D ook niet supergoed... De focus-snelheid wordt veel meer bepaald door de gebruikte lenzen. De 85L staat bijvoorbeeld bekend om z'n trage AF terwijl de 135L bekend staat als één van de snelste lenzen die je kunt krijgen....

    Zou je veel sportfotografie doen, dan is de 5D niet bepaald de meest ideale camera (hoewel het overigens onzin is dat de 5D persé niet geschikt zou zijn voor sportfotografie. Vorig jaar heb ik met mijn 5D II (die dezelfde AF heeft als de 5D) deze sportfoto's geschoten en een paar weken geleden ben ik nog bij de WK sprint geweest waar ik o.a. deze platen heb geschoten met mijn 5DII.) maar voor hetgeen jij de camera wilt gebruiken is de 5D nog altijd een zeer goede keuze.

    Tja, met een FF camera "verlies je enige telebereik" Werk je dus veel op tele-bereik dan is een crop-camera misschien toch een betere keus. Ik heb mijn 40D verkocht toen ik mijn 5DII had aangeschaft (ik had toen ook al mijn 5D) en ik heb daar achteraf toch wel spijt van, aangezien ik nog wel eens wat wildlife en sportfoto's wil maken en ik cropfactor hierbij wel mis. 400mm op FF is toch beduidend minder dan dan op een crop.... Toch gaat over het algemeen mijn voorkeur uit naar FF camera's omwille van de betere hoge iso's, de mogelijkheid tot kleinere scherpte-diepte en de heerlijke grote zoekers van de FF camera's
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D of Canon xxD?

      Hoi,
      Hier is een handige link om toestellen te vergelijken...
      http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
      groetjes

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D of Canon xxD?

        Ik heb gekozen voor 5d2, 17-40/4, 70-200/4 IS en 580 flits. Toptoestel voor 4000 euro.

        200mm is zeker niet te kort voor wat je noemt. Op 5d2 heb je genoeg pixels voor uitsnijden. Voor super tele toepassingen heb je minstens 400mm nodig. Kies zeker IS versie, heel nuttig. Met beide lenzen kun je makkelijk tot 1/30ste uit de hand trekken. Tot iso 1600 weinig ruis. Daarmee kom je een heel eind. En met flits nog verder.
        Last edited by Hocus Focus; 28 februari 2011, 17:45.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D of Canon xxD?

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Wel, ik heb de 40D ook gehad en ben ook in het bezit van een 5D en een 5DII. De AF van de 5D doet wat mij betreft niet onder voor de 40D, tenminste als je het center AF punt gebruikt. De buitenste AF punten van de 5D's zijn niet geweldig te noemen... maar ik vond de buitenste AF punten van de 40D ook niet supergoed... De focus-snelheid wordt veel meer bepaald door de gebruikte lenzen. De 85L staat bijvoorbeeld bekend om z'n trage AF terwijl de 135L bekend staat als één van de snelste lenzen die je kunt krijgen....

          Zou je veel sportfotografie doen, dan is de 5D niet bepaald de meest ideale camera (hoewel het overigens onzin is dat de 5D persé niet geschikt zou zijn voor sportfotografie. Vorig jaar heb ik met mijn 5D II (die dezelfde AF heeft als de 5D) deze sportfoto's geschoten en een paar weken geleden ben ik nog bij de WK sprint geweest waar ik o.a. deze platen heb geschoten met mijn 5DII.) maar voor hetgeen jij de camera wilt gebruiken is de 5D nog altijd een zeer goede keuze.

          Tja, met een FF camera "verlies je enige telebereik" Werk je dus veel op tele-bereik dan is een crop-camera misschien toch een betere keus. Ik heb mijn 40D verkocht toen ik mijn 5DII had aangeschaft (ik had toen ook al mijn 5D) en ik heb daar achteraf toch wel spijt van, aangezien ik nog wel eens wat wildlife en sportfoto's wil maken en ik cropfactor hierbij wel mis. 400mm op FF is toch beduidend minder dan dan op een crop.... Toch gaat over het algemeen mijn voorkeur uit naar FF camera's omwille van de betere hoge iso's, de mogelijkheid tot kleinere scherpte-diepte en de heerlijke grote zoekers van de FF camera's
          Mooi gezegd en niks aan toe te voegen! Ben blij dat er eindelijk nog zijn die eindelijk eens de ervaring hebben dat de 5DmarkII wel degelijk sportfoto's kan maken .
          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D of Canon xxD?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
            Op 5d2 heb je genoeg pixels voor uitsnijden. Voor super tele toepassingen heb je minstens 400mm nodig. Kies zeker IS versie, heel nuttig. Met beide lenzen kun je makkelijk tot 1/30ste uit de hand trekken. Tot iso 1600 weinig ruis. Daarmee kom je een heel eind. En met flits nog verder.
            Maak eens twee foto's met dezelfde lens, eerst op een toestel met cropfactor 1.6 en vervolgens met een full frame. Daarna ga je de full frame "uitsnijden" tot op het formaat van de crop 1.6. Ik ben eens benieuwd of je nog steeds overtuigd bent van de "kwaliteit" van een full frame.

            IS werkt prima als je onderwerp stil staat. Als dat niet het geval is, heb je er niet veel aan. Probeer maar eens een bewegend onderwerp scherp te krijgen op 1/30ste uit de hand. Ik vrees dat het niet lukt.

            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D of Canon xxD?

              Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
              Maak eens twee foto's met dezelfde lens, eerst op een toestel met cropfactor 1.6 en vervolgens met een full frame. Daarna ga je de full frame "uitsnijden" tot op het formaat van de crop 1.6. Ik ben eens benieuwd of je nog steeds overtuigd bent van de "kwaliteit" van een full frame.

              IS werkt prima als je onderwerp stil staat. Als dat niet het geval is, heb je er niet veel aan. Probeer maar eens een bewegend onderwerp scherp te krijgen op 1/30ste uit de hand. Ik vrees dat het niet lukt.

              Ik gebruik tele voor portret en landschap. Een geportretteerde beweegt weinig, een landschap of gebouw nog minder.

              Daarenboven kun je beweging bevriezen met flits en met 5D2 kun je de ISO verhogen en kortetre s-tijd instellen. Mogelijkheden zat.

              PS: Mijn foto's op 70-200/4 IS bij 1/30' zijn scherper dan 17-40/4 bij 1/30'. IS zal er wat mee te maken hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D of Canon xxD?

                Het gaat hier wel over een Canon 5D Mk I
                equipment: camera's, lenses & some imagination

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D of Canon xxD?

                  Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                  Het gaat hier wel over een Canon 5D Mk I
                  Even afgezien de hogere resolutie, betere lcd scherm, betere hoge iso's en betere menustructuur zit er niet zoveel verschil tussen de 5D en 5D II hoor
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D of Canon xxD?

                    Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                    Het gaat hier wel over een Canon 5D Mk I
                    Oej, da's toch een verschil. Waar heb je die nog gevonden. Persoonlijk zou ik hem links laten liggen want voorbijgestreefd door nieuwe CC (behalve grotere sensor).

                    Zeker niet wachten of mark 3, dat gaat nog een hele tijd duren en gaat stuk meer kosten dan mark 2. Ik zie mark 2 ook niet spectaulair dalen in prijs.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D of Canon xxD?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hocus Focus Bekijk bericht
                      Oej, da's toch een verschil. Waar heb je die nog gevonden. Persoonlijk zou ik hem links laten liggen want voorbijgestreefd door nieuwe CC (behalve grotere sensor).

                      Zeker niet wachten of mark 3, dat gaat nog een hele tijd duren en gaat stuk meer kosten dan mark 2. Ik zie mark 2 ook niet spectaulair dalen in prijs.
                      De mark 1 is anders nog een kanon van een camera en wordt nog genoeg gezoekt!
                      voorbijgestreefd zijn door een nieuwe CC is ook zo'n stom excuus, alsof dat betere foto's gaat opleveren.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D of Canon xxD?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                        De mark 1 is anders nog een kanon van een camera en wordt nog genoeg gezoekt!
                        voorbijgestreefd zijn door een nieuwe CC is ook zo'n stom excuus, alsof dat betere foto's gaat opleveren.
                        Gezoekt

                        Comment

                        Working...
                        X