Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS400D vs Lighttent.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EOS400D vs Lighttent.

    Hoi,
    Ik heb onlangs een lighttent gekocht.
    http://www.lighttent.eu/100cm-2x96w-...ght-p-169.html
    Nu wou ik is informeren hoe ik met een Eos400D de beste resultaten krijg.
    Ik wil productfoto's maken voor onze zaak.
    Gaande van potten en pannen, tot messen en schotels, kleine dingen en grotedingen.

    Ik heb zelf erg weinig ervaring met fotografie...De tent leek me een makkelijke alternatief om foto's te maken zonder achtergronden.
    Maar hoe stel ik het beste mijn toestel in?

    Alvast bedankt.
    Canon EOS 400D
    EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
    Speedlite 430ex

  • #2
    Re: EOS400D vs Lighttent.

    Oorspronkelijk geplaatst door thunder1001 Bekijk bericht
    Maar hoe stel ik het beste mijn toestel in?
    Zoals je het anders zou doen.... de basis blijft gelijk.
    - Zorgen dat je qua diafragma niet op de uitersten van je lens gaat werken, anders wordt die te soft en productfotografie, net zoals macro vereist scherpte.
    - Gezien het continu lichten zijn kun je dus makkelijk je belichting instellen; Je toestel zal het wel behoorlijk meten.
    - Bereken je DOF, zodat je je ganse voorwerp scherp hebt - kan een probleem vormen voor grotere objecten (in combinatie met je diafragma)
    - Positioneer je lampen zo dat je geen (hinderlijke) reflecties krijgt op je producten. Inox en zo is niet makkelijk te fotograferen.
    -....

    Maar persoonlijk denk ik dat je minstens één lamp tekort zal komen. In vele gevallen moet je je product aan minstens twee zijden kunnen belichten en als de achtergrond in beeld komt ben je best af door die afzonderlijk te gaan (over)belichten.

    Probeer gewoon eens. post je resultaten met EXIFs en dan kunnen we je waarschijnlijk beter helpen, dan met zo'n algemene vraag.
    Success
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: EOS400D vs Lighttent.

      Hier is een testje.
      Wel met Photoshop bewerkt door RAW op Fluor te zetten, dan te openen en dan via Niveau een witpunt te nemen.

      http://img715.imageshack.us/img715/6718/94998719.jpg
      Settings:
      f/5.5
      Belichting: 1/10sec
      Iso 100

      http://img843.imageshack.us/img843/6250/83472432.jpg
      Settings:
      f/7.1
      Belichting: 1/10sec
      Iso 100

      [Mod-LesC]Omdat je foto's de BD-maxima (900px langste zijde) overschrijden, zijn ze achter een linkje geplaatst. Graag kleinere versies opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
      Last edited by LesC; 1 maart 2011, 09:32.
      Canon EOS 400D
      EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
      Speedlite 430ex

      Comment


      • #4
        Re: EOS400D vs Lighttent.

        Vind ik helemaal geen slecht begin.
        Belichting lijkt me goed. Best is geen schaduwen te hebben, maar dat is zoals jij verkiest en kan in PS weggewerkt worden.
        Scherpte: niet je ganse voorwerp is scherp. Het diafragma verkleinen (groter F-getal) zou een oplossing zijn, maar ik raad aan om toch niet boven de F8 te gaan. Oplossing is focusstacking - meerder fotos vanop exact dezelfde positie en zelfde instellingen, maar met de focus iets verschoven en ze dan samenvoegen.
        Focussen kun je best manueel doen - makkelijks om zelf te kiezen wat er in fous zit en om de AF niet in de war brengen van dichtbij op egaal gekleurde voorwerpen.
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment


        • #5
          Re: EOS400D vs Lighttent.

          gho dan moet ik is kijken.
          focusstacking heb ik nog niet van gehoord.
          Canon EOS 400D
          EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
          Speedlite 430ex

          Comment


          • #6
            Re: EOS400D vs Lighttent.

            Ik heb is geprobeerd op F 8, maar krijg geen scherpe foto.
            Hoe stel ik beste focus in? op Deelmeting op meervlaks of nadruk op midden?
            En de AF Modus?
            En witbalans? kan ik best op auto zetten?
            Last edited by thunder1001; 28 februari 2011, 12:22.
            Canon EOS 400D
            EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
            Speedlite 430ex

            Comment


            • #7
              Re: EOS400D vs Lighttent.

              Ik beschouw produktfotografie, toch voor kleine producten, als macro.
              Dit is niet makkelijk, maar het beste resultaat krijg je door alles zelf te gaan doen, maw manueel werken.

              Kijk op welk diafragma je lens het scherpst presteert. Het is niet omdat een lens bvb van F2.8 tot F22 gaat dat die op elk diafragmafa even scherp is. Meestal presteert een lens best tussen F4 en F8.
              Werk met diafragmavoorkeur
              Bereken dan welk gebied je scherp kun krijgen met dat diafragma en bepaal daarmee waarop je gaat focussen. (Manueel focus). Ik werk meestal dan met een enkel focuspunt
              (Als er op dat punt niks fysieks is om op te richten, gebruik dan iets in de plaats zoals een wasknijper of zo)
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: EOS400D vs Lighttent.

                wow, deze info gaat me al redelijk ver, ben maar beginner hé :-)

                mmm prestaties, mijn lens is "EF-S 18-55mm f/3.5-5.6"
                Is dat prestatie 3.5 tot 5.6 ?

                En wat is een diaframavoorkeur dan?
                Canon EOS 400D
                EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
                Speedlite 430ex

                Comment


                • #9
                  Re: EOS400D vs Lighttent.

                  Oorspronkelijk geplaatst door thunder1001 Bekijk bericht
                  ...., ben maar beginner hé :-)
                  Ge moet altijd ergens beginnen hé. Beter teveel info dan geen

                  Oorspronkelijk geplaatst door thunder1001 Bekijk bericht
                  mmm prestaties, mijn lens is "EF-S 18-55mm f/3.5-5.6"
                  Is dat prestatie 3.5 tot 5.6 ?
                  Nee. Wat jij daar meegeeft zijn de diafragma instellingen die je lens maximaal haalt op de respectievelijke brandpunts afstanden.
                  msw op 18mm kun je F3.5 als grootste diafragma instellen (kleinste F-getal), alle grotere F-getallen kunnen nog wel
                  Op 55mm kun je slechts F5.6 als grootste diafragma instellen; dus F4 op 55mm lukt niet, maar F8 lukt altijd om het even welke brandpuntsafstand die je op je zoom insteld.

                  Hoe een lens 'presteert' kun je vinden in reviews over de lens of je kan het proefondervindelijk vaststellen. DIgitale fotos kosten geen geld (tenzij je de tijd voor het maken en evalueren ook rekend)
                  (Zie ook PM)
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

                  Comment


                  • #10
                    Re: EOS400D vs Lighttent.

                    [Mod-LesC]Verplaatst van Camera's naar Tips & Trucs. Hoewel het over de 400D gaat, is dit geen specifieke cameravraag.[/Mod]
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: EOS400D vs Lighttent.

                      Oorspronkelijk geplaatst door thunder1001 Bekijk bericht
                      Ik heb is geprobeerd op F 8, maar krijg geen scherpe foto.
                      Hoe stel ik beste focus in? op Deelmeting op meervlaks of nadruk op midden?
                      En de AF Modus?
                      En witbalans? kan ik best op auto zetten?
                      Gebruik je een goed statief?
                      F/8 gaat normaal op jou objectief beter presteren dan F/5.6.
                      Je gaat wel een langere sluitertijd krijgen waardoor je uit de hand niet meer kunt fotograferen zonder bewegingsonscherpte te krijgen.
                      Oplossing is ofwel statief gebruiken ofwel meer licht.

                      Vergeet ook niet om rekening te houden met de DoF (scherptediepte) wanneer je scherpsteld op de achterkant gaat de voorkant van je onderwerp sterk uit focus zijn.
                      Stel bij voorkeur scherp op een plaats iets achter de voorzijde zodat je onderwerp zich maximaal binnen de grenzen van je scherptediepteveld bevind.
                      En anders gebruik je focusstacking (is meerder beelden op verschillende scherpstelpunten over mekaar geplaatst) zodat gans het voorwerp scherp is.

                      (tja, fotografie is niet zo makkelijk als iedereen denkt , daarom dat meeste bedrijven hun fotografiewerk uitbesteden)
                      Last edited by zunoel; 10 maart 2011, 07:46.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: EOS400D vs Lighttent.

                        Ik vrees dat je best nog even een kleine 100 Euro investeert en de 50mm 1.8 koopt, die gebruik ik zelf om mijn schaalmodellen te fotograferen ... kijk maar even op LamboDIECAST.com ... de meeste foto's hier zijn met mijn oude 350D met 50mm 1.8 lens gemaakt, f-waarde op 22, sluitertijden tussen 1 seconden en 10 seconden, op statief met draadontspanner en in een 80x80x80 tent met drie lichtbronnen (daglicht lampen op K5500°)

                        Je hebt op je foto's het probleem dat je achtergrond niet goed belicht is, hierdoor krijg je vignetting op de beelden, iets wat in product fotografie vermeden moet worden.

                        Focus stacking ... schitterende techniek, maar véél te tijdrovend als je veel producten moet shooten en afleveren, dus gewoon met een hoge f-waarde werken en een beetje USM in photoshop.

                        Ik heb er zelfs ooit een tutorial over geschreven, wel in het Engels, maar misschien helpt het je verder : Shooting scale cars ... zou wel eens een update hiervan moeten schrijven binnenkort.
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment

                        Working...
                        X