Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Student fotografie zoekt fototoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Student fotografie zoekt fototoestel

    Hallo,

    Ik ben Valérie, ik ben pas (4 weken) fotografie beginnen studeren, en ik denk er over om hierna hierin verder te studeren
    Ik droom al 5 jaar van een reflex fototoestel, maar doordat mn dochter nogal vaak in het ziekenhuis lag was dit tot nu toe onbetaalbaar.

    Ik ben op zoek naar een veelzijdig reflex fototoestel.
    Ik ben van plan om 1000 euro voor te sparen (mag zelfs iets meer zijn!)

    Het fototoestel zal dus gebruikt worden voor school, en hiernaast zal het ook veel gebruikt worden voor foto's van mn kinderen, dieren en ik ben dol op natuurfotografie (ver en macro)

    Ik kan mij inbeelden dat het niet makkelijk is om zomaar wat toestellen aan te raden, maar het zou toch fijn zijn om in een bepaalde richting te kunnen zoeken..

    Ik vermoed dat het best is om voor een canon of nikon te gaan?

    groetjes,

    Valérie

  • #2
    Re: Student fotografie zoekt fototoestel

    Naast Nikon en Canon zijn merken als Pentax, Olympus.. even goed. Alleen heb je bij Nikon of Canon de ruimste keuze (vooral 2e hands) qua objectieven. Persoonlijk zou ik dus ook voorkeur geven aan eerstgenoemde merken.

    Ga voor een middenklasse body, kijk eventueel uit (hier op het forum) naar 2e hands materiaal, het bespaart je een hoop cash ! Voor 1000 Euro kun je al een heel leuk setje samenstellen.
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

    Comment


    • #3
      Re: Student fotografie zoekt fototoestel

      Oorspronkelijk geplaatst door Lietje Bekijk bericht
      Ik vermoed dat het best is om voor een canon of nikon te gaan?
      Nee, dat is niet zo. In dit segment zijn Sony en Pentax minstens evenwaardig.
      Elk met hun eigen voor- en nadelen, maar minstens even goed.
      Van Pentax zijn de K-x en de K-r uitstekende en compacte toestellen, beide zijn (net als Nikon) met een Sony sensor uitgerust...
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #4
        Re: Student fotografie zoekt fototoestel

        Ik deel helemaal de visie van Petertje waarin hij zegt dat je met de merken Canon en Nikon méér kans hebt om goede 2é handsspulletjes te vinden dan bij andere merken.
        Het is niet de bedoeling hier het éne of het andere merk naar voor te schuiven maar je kan er nu eenmaal niet omheen dat Canon en Nikon bij afstand de meest verkochte toestellen en lenzen zijn.
        Ik spreek uit ondervinding. Ik ben gestart met Canon en heb tot nu toe enkel mijn Macro 1:1 lens nieuw gekocht. Al de rest, en ik heb toch nogal wat gekocht waaronder 2 toplenzen, heb ik tweedehands gekocht en zo handenvol geld gespaard.
        Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

        Comment


        • #5
          Re: Student fotografie zoekt fototoestel

          De kwaliteit van de verschillende merken ligt voor wat betreft de camerahuizen tegenwoordig niet ver uit elkaar. De handligging is persoonlijk.

          Ik zou eerst gaan nadenken welke lenzen je eventueel zou willen hebben. Je merkt dat het ene merk een vollediger arsanaal heeft dan het andere merk. Daarnaast is op de gebruikte markt veel meer Canon en Nikon te koop.

          Hier een artikel om te bekijken welke lenzen bij jou misschien passen.

          Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn


          Misschien kan je hier of daar een camera lenen om er achter te komen wat passend voor jou is.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Student fotografie zoekt fototoestel

            (je kunt perfect uit de voeten komen wat betreft het aanbod pentax lenzen tweedehands of budget kitlenzen. Verder heeft pentax net zoals canon, nikon, sony en zuiko olympus een compleet objectieve-park, al kan je er niet omheen dat de canon en nikon- producten een hogere markt rotatie hebben, of zo lijkt het toch.)

            Ik kan nog steeds Pentax K-x/K-r aanraden met een kitlens. Maar gelijk welke andere reflex je aankoopt, miskopen wordt moeilijk


            Mvg,
            "Why fake it, when you can create it"

            Comment


            • #7
              Re: Student fotografie zoekt fototoestel

              Canon en Nikon zijn niet voor niets marktleiders in de DSLR markt.

              Ga best voor iets hoger dan de instapmodellen en dan heb je veeeeeeel toestel voor eigenlijk weinig geld.

              Bij canon is alles ietsje meer gelikt en eenvoudiger van opzet.
              Nikon bied je meer opties qua instellingen (we spreken hier over klein details hoor maar soms wel handig)
              Nikon is ook iets meer technisch in bediening (niet dat je een materiaalkoffer zal nodig hebben, maar je zal toch de termen en technologie onder de knie moeten krijgen)

              Een goed alternatief vind ik ook Pentax maar daar zit de prijs toch hoger dan bij Canon of Nikon.

              Zoals gezegd start je best met een middenmodel en neem je er een standaard lens bij (die zijn soms maar 10 euro duurder dan de camera zonder lens)
              En zoeen kitlens is goed voor gemiddeld gebruik buitenhuis.

              Later koop je dan best een lenzen bij naar gelang wat je graag fotografeerd. Velen starten met een 50mm F1.8 of F1.4 of zo (+- 100 euro) Waar je ennorm veel plezier aan zal beleven (vooral voor binnenhuis te werken zonder flits, portretfotos en zo)
              Alternatief kopen velen later ook een 70-300 om buiten meer te kunnen inzomen (+- 400 euro)
              Of een lichte tele 55-200 bv.
              En je kan dan ook gaan voor de duurdere lichtsterke lenzen maar doe dat nu nog niet voorlopig tot je er meer van af weet.

              Bij de keuze voor een middenmodel gaan we er wel van uit dat je de wil hebt om de techniek aan te leren in zijn geheel en ernstig neemt.
              Bij de middenmodellen zitten extra knopjes voor snelle toegang tot instellingen en dat kan wel een beetje imponerend overkomen voor iemand die pas start.

              Daar zijn de startermodellen beter in omdat die knopjes ontbreken en de functies meer weggestopt zijn in de menuinstellingen.

              Maar de fotos zijn evengoed hoor

              Je budget van rond de 1000 euro is goed doenbaar om te starten.

              En als afsluiter: Laat je niet vangen aan super zoom lenzen, die lenzen hebben slechte tot zeer slechte prestaties.
              Last edited by xafke; 28 februari 2011, 01:33.

              Comment


              • #8
                Re: Student fotografie zoekt fototoestel

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Canon en Nikon zijn niet voor niets marktleiders in de DSLR markt.
                Heeft vooral met hun reclamebudgetten te maken.
                Een goed alternatief vind ik ook Pentax maar daar zit de prijs toch hoger dan bij Canon of Nikon.
                Waar haal je dat? Voor 439 € heb je reeds zeer degelijke apparatuur (K-x plus kitlens) die een vergelijking met de instapmodellen van de concurrentie goed doorstaat.
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                Comment


                • #9
                  Re: Student fotografie zoekt fototoestel

                  Deze of gene, tegenwoordig zijn ze allemaal wel goed. Indien u al school volgt zal u dit
                  kunnen beamen. Tenminste, zo was het toen ik naar school ging. Daar zaten mensen
                  met veel Canon en Nikon, maar toch ook een paar met Sony, Olympus en Pentax.
                  Nooit was er veel of een groot verschil. En het verschil dat er was, lag niet op gebied
                  van de kwaliteit, maar aan de kunde van de fotograaf. De man of vrouw die het zag. Er
                  het gevoel voor had. Dat kleine beetje extra.

                  Ik zou gewoon naar een van die grotere winkels gaan. Eerst eens rondkijken. Daarna de
                  toestellen eens vastnemen. Kwalitatief mag er dan weinig verschil zijn, qua look en feel
                  zijn er wel degelijk verschillen.
                  Ik vind dat je een klein beetje verliefd moet zijn op je toestel.
                  En dat kun je niet worden via tips of aanbevelingen. Daar moet je zelf wat moeite voor
                  doen. En dan lukt het wel. Dan kom je het toestel tegen, dat je graag overal mee naar
                  toe wilt nemen, dat je beter wilt leren kennen, dat je gewoon fijn en aangenaam vindt.
                  Dat je zijn kleine minpuntjes kunt vergeven (want ook dat hebben ze allemaal) en dat
                  je uiteindelijk veel plezier aan je prachtige hobby mag beleven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Student fotografie zoekt fototoestel

                    Indien de eigenschap 'ruis' zwaar weegt dan zijn er toch verschillen tussen de camera's. Canon en Nikon lopen op dit moment voorop, samen met het nieuwste model van Pentax.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Student fotografie zoekt fototoestel

                      Ik zou zeggen de nieuwe Nikon D7000 maar is meer dan budget anders de Nikon D90+18-105VR een mooie start en kwalitatief zeer goed. Of een Canon EOS reeks met kitlenzen
                      500D,550D+18-55IS en 55-250IS zijn ook zeer goede camera's
                      Enfin met 1000 euro budget gaat ge u gading wel vinden...

                      Grtz

                      Templar
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Student fotografie zoekt fototoestel

                        Bedankt voor de fijne interessante reacties!!

                        Het wordt wss 1 van deze 4:

                        LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews


                        De 2de en de laatste zijn eigenlijk wat over budget.. maar daarvoor bestaat er zoeits als sparen hé

                        Pro's en contra's van deze toestellen? (anders iene miene mutte... )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Student fotografie zoekt fototoestel

                          Dan zou ik voor de D7000 gaan....is echt een zeer goede camera zie reviews op veel site alsook gebruikersoordelen ervan....al is de rest ook goed...zou alleen de 7D niet nemen omdat het mischien wat overkill is voor een beginner...

                          Grtz

                          Templar
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Student fotografie zoekt fototoestel

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lietje Bekijk bericht
                            Het wordt wss 1 van deze 4:

                            LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews

                            Pro's en contra's van deze toestellen?
                            Als je je die kunt veroorloven, is DxOMark alweer een goede leidraad.
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Student fotografie zoekt fototoestel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lietje Bekijk bericht
                              Ik ben op zoek naar een veelzijdig reflex fototoestel.
                              Ik ben van plan om 1000 euro voor te sparen (mag zelfs iets meer zijn!)

                              Het fototoestel zal dus gebruikt worden voor school, en hiernaast zal het ook veel gebruikt worden voor foto's van mn kinderen, dieren en ik ben dol op natuurfotografie (ver en macro)

                              Een fout die de meeste maken is alleen naar het toestel te kijken.
                              Met een D7000 en een kitlens ga je bvb geen macro kunnen doen.

                              Voor occasionele snapschots is een kitlens wel ok, maar daarvoor heb je zo geen duure camera nodig.

                              Beter investeren in goede lenzen en een lagere body, dan andersom
                              Leerraar zei ooit : het belangrijkste voor een hedendaagse fotograaf (naast zijn creativiteit en kennis) zijn lenzen, dan zijn toestel, dan zijn beeldscherm en dan zijn computer.

                              Als ik jou wensen even zie is dit redelijk allround en kom je er zeker niet met 1 lens.
                              Je wil landschap doen (groothoek)
                              Macro (macrolens)
                              Bewegende dingen (kinderen en dieren) (lichtsterke (tele)zoomlens).
                              Waarschijnlijk nog dieren of natuur verweg (telelens).

                              Voor je lenzen alleen heb je al een paar duizend euro nodig

                              Als je de nadelige beperkingen erbij neemt kun je voor budgetlenzen gaan maar dan is het ook zonde om er een duure body op te zetten.

                              Zoals reeds gezegd, bepaal eerst welke lenzen je nodig hebt, kijk dan welke body je erop kunt zetten (rest van budget).

                              Specs van body alleen gaan je niet helpen om goede foto's te maken, de rest van het materiaal is zeker (soms zelfs meer) zo belangrijk.
                              Zeker als je fotografie studeerd weegt het belang van een goede lens zwaarder dan de specs van de body.
                              Last edited by zunoel; 28 februari 2011, 12:33.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X