Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

    Hallo iedereen,

    Binnen enkele weken vertrek ik op reis naar Thailand, Laos, Borneo en eventueel nog Indonesië.
    Ik wil een groot deel van deze reis ook vastleggen op foto, en daarvoor ga ik een fotocamera kopen.
    Momenteel beschik ik over een eenvoudige digitale camera, een Casio Exilim 12.1Mp die ik vorig jaar gekocht heb.
    Echt goede foto's trekken is echter nog niet gelukt (ik besef hoe moeilijk dit is), maar hier wil ik verandering in brengen.
    De casio zal zeker meegaan op reis, en vooral gebruikt worden voor gewone dagtrips. Maar ik wil een toestel kopen dat geschikt is voor bezoeken aan Nationale parken en jungletrekkings in de genoemde landen.
    Echter weet ik niet goed welk toestel (+ welke lens) hiervoor het best geschikt is, daarom stel ik deze vraag hier op het forum aan de kenners!

    Mijn profiel: leek op het gebied van fotografie
    Doel: toestel voor foto's van fauna en flora (vooral in jungle's)
    Budget: 500 a 800 euro

    Welk type kunnen jullie een beginner als mij aanraden?
    Waar kan ik deze eventueel aanschaffen? Goed adres / site?
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

    al gedacht aan de Nikon 3100 met kitlens?? Ook nog een tip als je iets wil kopen in Bangkok; er is een geweldig goede fotozaak in MBK, op de zelfde verdieping als je van het mono-rail station ( halte National stadium ) gewoon rechtstreeks MBK binnenstapt, ligt aan de linkerkant in de gan als je binnengaat. Kocht daar veel,mijn geheugenkaarten, Lowepro en mijn Nikon kocht ik in de officiële Nikonwinkel in MBK, maar die kan je mss beter hier kopen als je "nog leek" bent. Maar de 3100 is een prachtig toestel, licht en geeft mooie resultaten. Kijk eens bij Konijenberg of Cameranu.nl
    Maar iets anders, iedereen doet Laos..nog niet gedacht aan Myanmar??? Waren daar reeds 3 keer; gewoon fantastisch en veeeeeeeeel beter dan alles andere in Azië..tenminste nog authentiel ( denk dat India zo een 60/70-tal jaar geleden zo moet geweest zijn. Gaan volgend jaar trouwens terug. Goedkope vluchten in Thailand kopen wij altijd bij Olavi-Tours op Kao San road in Bangkok, die zaak is tenminste te vertrouwen. Als je in Myanmar bent weet je niet waar je moet draaien om foto's te maken..Vietnam sucks..is wel mooi maar de bevolking is niet wat de Birmanen zijn; Laos is gewoon ok ( waren vanuit Luang Prabang naar Muang Sing in het noorden gereden met de bus,maar alléé, ik kan het moeilijk beschrijven...je hebt nergens dat gevoel dat je in Myanmar hebt!! Doen!!!

    Comment


    • #3
      Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

      Als het je niet stoort om niet het laatste nieuwe model dat er op de markt is te kopen past dit pakketje mooi in jouw budget.
      De lenzen die erbij zijn, zijn zeer goed voor hun prijs en zeker niet te zwaar om mee te sleuren.

      Het gaat om de Canon 500D met 18-55 IS en de 55-250 IS
      Aangezien deze camera een kleine sensor heeft gedraagt de 55-250 zich als een 88-400mm en dat is toch een ferme tele. Ik heb deze lenzenset gebruikt voor mijn reizen door de VS en Canada en was toch tevreden met de resultaten.
      Het nadeel is natuurlijk dat je af en toe je lenzen gaat moeten wisselen. Er bestaan ook lenzen met een ander zoombereik bvb 18-200. Dan moet je maar één lens meenemen. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Die moet je afwegen tegen elkaar en bepalen wat voor jou het belangrijkst is.

      Bij fotokonijnenberg in Turnhout is deze set te koop voor 762 euro.
      Studio 73 is een andere keten die ook goeie prijzen heeft.
      Nog een andere optie is een uitstapje naar Nederland of Duitsland maken. Zo kan je ook euro's besparen, maar neem dan eerst contact op met de winkel daar zodat je zeker bent dat dat wat je wil in voorraad is.

      Ik kan je alleen maar iets vertellen over wat ik zelf heb. Het is in mijn ogen ook heel belangrijk dat je naar een winkel gaat en de toestellen in handen neemt en je gevoel laat spreken. Ik was na een workshop met enkele natuurfotografen aan de Grand Canyon meteen verliefd op de rebel van Canon (in Europa toen de 400D) en heb me die dan achteraf ook aangeschaft. Mijn vader daarentegen zweert bij Nikon omdat dat volgens hem beter in zijn grote handen ligt.
      Dat is een heel persoonlijke keuze.

      Ik wens je alvast veel plezier op reis en met je nieuwe aanwinst!
      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

      Comment


      • #4
        Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

        Met je laatste alinea heb je volkomen gelijk, Muze!

        Comment


        • #5
          Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

          Nikon D90 +18-105VR

          grtz en goede reis...ben er ook al geweest en is zeer de moeite
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

            Ik weet niet of een reflexcamera voor jou een goede keuze is.

            Ik zou als ik jou was eerst een weekendje een reflexcamera van iemand lenen. Dan merk je vanzelf wel of je met zo'n groot ding wilt rondlopen. En, om de voordelen van reen reflexcamera te benuten, zul je een extra lens moeten hebben. Heb je wel zin in lenzen wisselen??

            Een 'bridgecamera' slaat een brug tussen wat je nu hebt en een reflexcamera. Beeldkwaliteit iets minder, vooral bij minder licht, dan bij een reflexcamera. Maar, welke kwaliteit van de foto wil jij eigenlijk?

            Bedenk, digitale fotografie is kennisintensief. Met alleen maar een camera kopen ben je er nog niet. Volgenn van een fotocursus kan voordelen hebben.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

              Om even te reageren op het bericht van Annoh. We kunnen inderdaad niet voor jou kiezen wat het meest interessant is, maar om even uit mijn ervaring te spreken:

              Ik heb een reflex gekocht vooral omdat mijn compact op mijn eerste reis door de VS serieus wat tekort had. Hij startte niet snel genoeg op en had vooral veel te weinig tele.
              Om wilde dieren en zo te fotograferen is dat echt wel onmisbaar. Ik ben niet lang na de aanschaf van mijn dslr opnieuw naar de VS getrokken en kende mijn toestel ook totaal nog niet zo goed. Op dat moment stond het doorgaans op de "p"-stand. Toch kon ik er een hoop mee, wat met de compact niet het geval was. Zo'n tussenmodel heb ik nooit gehad, dus daar kan ik dan ook niets over vertellen, maar zelfs zonder al te veel kennis van een dslr kan je er zeker goede resultaten mee behalen.

              Als je van plan bent om niet enkel vakantiekiekjes te nemen en later toch je wat meer in de mogelijkheden van je toestel en fotografie in het algemeen wil verdiepen, zou ik toch voor een dslr gaan. Maar zoals ik al eerder zei: het is een persoonlijke keuze.

              Natuurlijk is het volgen van een cursus interessant. Hoe beter je je toestel kent, hoe meer je er kan uithalen. Maar uiteindelijk leer je dat het beste door het veel te doen.
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

                Oorspronkelijk geplaatst door otaz Bekijk bericht
                Echt goede foto's trekken is echter nog niet gelukt (ik besef hoe moeilijk dit is), maar hier wil ik verandering in brengen.
                echt goede foto's kan met elke camera... veel oefenen helpt hier best!

                Oorspronkelijk geplaatst door otaz Bekijk bericht
                Mijn profiel: leek op het gebied van fotografie
                Doel: toestel voor foto's van fauna en flora (vooral in jungle's)
                Budget: 500 a 800 euro
                goede foto's trekken in een jungle is een uitdaging op zich...
                't is vochtig, donker, je moet soms snel zijn, macro foto's, lange telelens (500mm)...
                dus goed materiaal!
                met andere woorden met jouw budget kom je d'r niet...
                Wel kan je met dit budget iets goed vinden voor het landschap, de mensen...

                maar je sleurt het wel allemaal mee, een alternatief kan een bridge camera zijn of een nikon P7000 die goede kwaliteit levert en een redelijk zoom bereik, maar veel handiger om mee te nemen... Canon G12 is ook een kandidaat, maar minder zoom bereik...

                als het gesleur je niet afschrikt dan is een DSLR met een paar lenzen natuurlijk beter...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

                  Aan een bridgecamera had ik persoonlijk ook al gedacht, maar toch denk ik dat ik beter meteen een reflexcamera koop, aangezien een bridgecamera ook niet bepaald goedkoop is, en dit achteraf gezien dan verloren geld zou kunnen zijn. Ik wil het toestel vooral kopen om foto's te maken in de natuurparken (vaak foto's van op verre afstand), en ik denk dat ik daar met een bridgecamera nog veel te kort zal komen, of is dit niet zo?

                  Is het verschil in gewicht dan zo groot tussen een bridge en een reflex?

                  Welke kwaliteit van foto's wil ik?
                  Natuurlijk zo goed mogelijk . Ik besef absoluut dat ik enkel met een camera te kopen er niet kom, maar dit zal toch een hoop schelen denk ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

                    Oorspronkelijk geplaatst door otaz Bekijk bericht
                    Aan een bridgecamera had ik persoonlijk ook al gedacht, maar toch denk ik dat ik beter meteen een reflexcamera koop, aangezien een bridgecamera ook niet bepaald goedkoop is, en dit achteraf gezien dan verloren geld zou kunnen zijn.
                    persoonlijk, vind ik de reden "Ik wil een groot deel van deze reis ook vastleggen op foto, en daarvoor ga ik een fotocamera kopen." niet de juiste om in een dure DSLR te investeren... Doe dit alleen maar als je door de fotografie microbe gebeten bent... Anders is het nog veel meer geld verloren... Een reis is ook niet het geschikte moment om een toestel te leren kennen, dat moet je dan reeds beheersen! Anders ga je gewoon een stuk van je reis "missen" door dat je steeds met je camera bezig bent...

                    Oorspronkelijk geplaatst door otaz Bekijk bericht
                    Is het verschil in gewicht dan zo groot tussen een bridge en een reflex?
                    een beetje goede lens weegt rap 1kg... een 70-200mm f2.8 weegt 1.5kg, en je hebt er verschillende nodig, want anders ben je even goed met een bridge

                    Oorspronkelijk geplaatst door otaz Bekijk bericht
                    Natuurlijk zo goed mogelijk . Ik besef absoluut dat ik enkel met een camera te kopen er niet kom, maar dit zal toch een hoop schelen denk ik.
                    sommige foto's kan je niet maken zonder een specifieke lens... doch die lenzen passen niet in jouw budget... dus 't zal niet veel schelen...
                    Last edited by d_oracle; 27 februari 2011, 16:43.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

                      Voor zulke reis kocht ik me, als beginner, zeker een bridgecamera:

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

                        Oorspronkelijk geplaatst door

                        een beetje [B
                        goede[/B] lens weegt rap 1kg... een 70-200mm f2.8 weegt 1.5kg, en je hebt er verschillende nodig, want anders ben je even goed met een bridge
                        Maar jongens toch een goede lens weegt 1kg mijn god...ik heb een 18-105VR 70-300VR en een Tamron 17-50mm 2.8f wegen bijlange zoveel niet en geven veel betere foto's dan een bridge of compact....

                        Als ge met een D90+18-105VR opstap gaat zult ge zelf zeer tevreden zijn van de kwaliteit die ge krijgt van foto....wat ben je met 30maal optische zoom als je foto's soft zijn....en niet scherp op die afstand...en een bridge kost tegenwoordig ook wat geld vind ik....

                        De D90 is een ideaal toestel waar ge niet veel voor moet kennen enkel wat basisfotografie en ge zijt vertrokken...

                        Succes met je aankoop en reis

                        Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

                          Als ik uitsluitend voor zo'n soort reis een goede camera zou aanschaffen zou ik eerder zo'n systeemcamera overwegen, zoals bijvoorbeeld een Panasonic GF-1 gecombineerd met Panasonic 45-200mm telelensje. Dat setje zou je dan 738,- euro kosten, maar dan heb je wel een mooi compact setje met een groot bereik.

                          Uiteraard is dit niet de beste oplossing voor wildlife, maar een écht goede oplossing voor wildlife ga je zeker niet vinden binnen het budget van 800,-. Maar, kijk je naar het totale bereik van deze set dan denk ik dat dit je meer brengt dan alleen een 18 tot 105mm Nikon lens.
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

                            De sony NEX 5 is ideaal voor je
                            Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke fotocamera voor beginner op reis door Thailand, Laos en Borneo?

                              Buiten de bridge-camera die ik voorstelde, beaam ik de keuze van MarkEL

                              Comment

                              Working...
                              X