Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 vs analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000 vs analoog

    Ben nieuw op het forum. Heb wel al wat discussies gevolgd en bemerkt dat de D7000 blijkbaar hoge ogen gooit. Wat ik me enkel nog afvraag is of de beelden van de D7000 (en andere deftige digitale camera's) kunnen wedijveren met analoge beelden (dia, zw/w negatief) op 40 x 50 vergrotingen? Waarschijnlijk is er over dit gelijkaardig item al vroeger gediscussieerd, dus een thread is ook goed.

    Deze vraag omdat ik nog werk met nikon F4 en sterk overweeg over te stappen naar D7000 (D700 gaat mijn budget jammergenoeg te boven)

  • #2
    Re: D7000 vs analoog

    http://forum.belgiumdigital.com/f6/d...og-334600.html

    Comment


    • #3
      Re: D7000 vs analoog

      Oorspronkelijk geplaatst door youngdylan Bekijk bericht
      Ben nieuw op het forum. Heb wel al wat discussies gevolgd en bemerkt dat de D7000 blijkbaar hoge ogen gooit. Wat ik me enkel nog afvraag is of de beelden van de D7000 (en andere deftige digitale camera's) kunnen wedijveren met analoge beelden (dia, zw/w negatief) op 40 x 50 vergrotingen? Waarschijnlijk is er over dit gelijkaardig item al vroeger gediscussieerd, dus een thread is ook goed.

      Deze vraag omdat ik nog werk met nikon F4 en sterk overweeg over te stappen naar D7000 (D700 gaat mijn budget jammergenoeg te boven)
      ^

      Mijn subjectieve antwoord is NEE.
      Ik zie het louter beeldtechnisch, over de workflow "klooien met de pc vs. donkere kamer" vind ik niet relevant en tevens over $$$ aspecten wil ik het niet hebben.
      Het is als in de schilderkunst: olieverfschilderen (uitgevonden rond 1350) vergelijken met airbrush (uitgevonden rond 1900). Beide zijn 'weapons of choice' en moeten helpen wat de fotograaf (schilder) wil uitdrukken.
      Analoog biedt mogelijkheden die digitaal niet heeft en digitaal biedt mogelijkheden dat analoog niet heeft.
      Dus : voor mij persoonlijk is het kleurenwerk digitaal en Zw/W analoog maar ik fotografeer 80% Zw/W
      YMMV.

      NB. Ik heb onlangs een serie tentoongesteld "seven deadly sins" die met een Nikon D80 (10Mp) gemaakt zijn en die probleemloos afgedrukt zijn op A3+
      Last edited by Nerdifant; 25 februari 2011, 23:52.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: D7000 vs analoog

        Een echt goede vergelijking is het nu ook weer niet.
        Je print het af op een poster van 20 meter hoog, vol strepen.
        En technische zaken zoals Dynamic Range worden niet echt bekeken.

        NB: die presentatrice mag van mij ook wel eens in haar Black catsuite voor mijn lens plaats nemen ..grrrauw
        www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

        Comment


        • #5
          Re: D7000 vs analoog

          Indien je een digitaal bestand onjuist bewerkt dan is het scherpte-beleven totaal anders dan bij een analoge foto.

          De beeldsensor van de D7000 is kleiner dan het kleinbeeldformaat. Je hebt dus meer scherptediepte.

          Zie dit artikel, dan zie je de verschilen:


          Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment

          Working...
          X