Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waterdicht compact camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waterdicht compact camera

    Ben op zoek naar een waterdicht compact camera. En liefst eentje dat ook nog in RAW foto's kan nemen. Maar heb al aan het zoeken geweest maar denk niet dat er zo eentje bestaat.

    Nu heb ik twee andere toestellen gevonden: pentax optio W90 en de olympus Touch 8010.

    Mijn voorkeur gaat een beetje uit naar de pentax. Heb al verschillende tests overgelezen en die komt er altijd vrij goed uit.

    Het enige minpuntje vind ik dat hij maar tot zes meter diepte kan verdragen. De olympus kan tot 10m diepte.

    Normaal als ik ga snorkelen haal ik soms een diepte van zes meter maar heb mijn twijfels of je op die diepte nog goede foto's kunt nemen vanwege het licht. En mij lijkt de pentax toch ook beter bestand tegen het zand aan de zee.

    Zijn er gebruikers van deze toestellen op het forum? Zo ja, graag jullie bevindingen alstublieft.


    En als iemand een compact toestel vindt dat ook in raw foto's kan nemen onder water zonder een externe behuizing aan te kopen gelieve dit te melden.

    Vriendelijke groeten,

    Jimmy

  • #2
    Re: waterdicht compact camera

    Oorspronkelijk geplaatst door jimmybraat Bekijk bericht
    Ben op zoek naar een waterdicht compact camera. En liefst eentje dat ook nog in RAW foto's kan nemen. Maar heb al aan het zoeken geweest maar denk niet dat er zo eentje bestaat.
    Als je er ooit één vind, laat het me dan weten, ben ook al jaren op zoek...

    Oorspronkelijk geplaatst door jimmybraat Bekijk bericht
    Nu heb ik twee andere toestellen gevonden: pentax optio W90 en de olympus Touch 8010.
    Twee uitstekende en voor de hand liggende keuzes...

    Oorspronkelijk geplaatst door jimmybraat Bekijk bericht
    Mijn voorkeur gaat een beetje uit naar de pentax. Heb al verschillende tests overgelezen en die komt er altijd vrij goed uit.
    't Hangt er een beetje van af welke tests je naleest, want ze geven elkaar niet zo veel toe. Onthou gewoon dat je bij deze camera's (net als bij het gros van de compact camera's) beter altijd ISO 100 instelt...

    Oorspronkelijk geplaatst door jimmybraat Bekijk bericht
    Het enige minpuntje vind ik dat hij maar tot zes meter diepte kan verdragen. De olympus kan tot 10m diepte.
    De pentax kan tot 5m.

    Oorspronkelijk geplaatst door jimmybraat Bekijk bericht
    Normaal als ik ga snorkelen haal ik soms een diepte van zes meter maar heb mijn twijfels of je op die diepte nog goede foto's kunt nemen vanwege het licht. En mij lijkt de pentax toch ook beter bestand tegen het zand aan de zee.
    Die diepte is een specifieke tot waarop de camera nog gegarandeert zal blijven werken. Het is niet omdat je een meter of zo dieper gaat dat ze ineens gaan ophouden. Zelf heb ik de Optio43WR (oude voorloper van de W90) en die kon enkel ondergedompeld worden onder water en dan nog helemaal niet voor lang. Welnu, ik ben daar al gemakkelijk 3m onder water geweest, zonder centje pijn.

    Oorspronkelijk geplaatst door jimmybraat Bekijk bericht
    Zijn er gebruikers van deze toestellen op het forum? Zo ja, graag jullie bevindingen alstublieft.
    Op een forum waar ze zo graag navelstaarderig doen op Canon en Nikon?


    Oorspronkelijk geplaatst door jimmybraat Bekijk bericht
    En als iemand een compact toestel vindt dat ook in raw foto's kan nemen onder water zonder een externe behuizing aan te kopen gelieve dit te melden.

    Vriendelijke groeten,

    Jimmy
    Zoals gezegd, bestaat jammer genoeg niet, maar zowel de Olympus als de Pentax zijn fijne keuzes, ik denk dat je daar nauwelijks wat mee fout doet...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: waterdicht compact camera




      panasonic DMC-FT2 (geen persoonlijke ervaring mee)


      oudere Bd topics:

      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
      Last edited by Jer0en; 25 februari 2011, 09:55.

      Comment


      • #4
        Re: waterdicht compact camera

        Van Je RAW zoektocht zal je van een kale reis thuiskomen vrees ik.

        Ik heb een paar jaren met een model van Olympus onderwaterfoto's gemaakt maar de foto's vertoonden heel veel ruis.

        Veel vergeleken (heel veel) en uiteindelijk de Lumix ft2 gekocht. Foto's zijn van goede kwaliteit, ook bij wat hogere ISO waarden. Binnenkort wordt het in de Caraïbische wateren onder water getest.

        Mvg

        Eric
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment


        • #5
          Re: waterdicht compact camera

          Ga in oktober naar de Malediven en ben ook op zoek naar een degelijke (compact) onderwatercamera (voor foto's tijdens snorkelen).
          Ik overweeg op dit moment de "Canon Powershot D10", deze kan gebruikt worden tot een diepte van 10 m (is dus zeker genoeg voor snorkelaars).
          Maar spijtig genoeg ook geen RAW (is voor mij ook een nadeel + ook het feit dat geen CF geheugenkaartjes kunnen worden gebruikt).
          Ik volg mee de reacties van andere bezoekers.
          KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

          Comment


          • #6
            Re: waterdicht compact camera

            Bedankt voor de vele en goede reacties!

            En buiten de pentax en de olympus is er een nieuw rivaal in het spel gekomen. nl:

            Panasonic DMC-FT2.

            Dit toestel is wel duurder dan de andere twee maar komt er wel goed uit.
            Expert review of the Panasonic Lumix DMC-FT2 camera with sample photos, test shots, videos and more...


            Dit gaat het er niet makkelijker op maken :-)

            Even wat research doen! Tips nog altijd welkom.

            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: waterdicht compact camera

              Oorspronkelijk geplaatst door KingCanon Bekijk bericht
              Ga in oktober naar de Malediven en ben ook op zoek naar een degelijke (compact) onderwatercamera (voor foto's tijdens snorkelen).
              Ik overweeg op dit moment de "Canon Powershot D10", deze kan gebruikt worden tot een diepte van 10 m (is dus zeker genoeg voor snorkelaars).
              Maar spijtig genoeg ook geen RAW (is voor mij ook een nadeel + ook het feit dat geen CF geheugenkaartjes kunnen worden gebruikt).
              Ik volg mee de reacties van andere bezoekers.
              De powershot D10 krijgt goede reviews qua beeldkwaliteit maar is bij mij uitgevallen wegens te weinig groothoek en slechte kwaliteit van de videofunctie.
              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
              Flickr - JAlbum

              Comment


              • #8
                Re: waterdicht compact camera

                Ik geloof trouwens dat er ook waterdichte camera's van Sony zijn, maar vraag me nu niet welke modellen...point & shoots volg ik niet zo.
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #9
                  Re: waterdicht compact camera

                  Ikzelf ben in het bezit van de W 90. Vorige zomer gekocht en uitvoerig getest in Kenia en zeer goed meegevallen. Voordeel van het waterdicht zijn is dat het ook werkt tegen stof. Geen enkel probleem mee voorgehad, ik ben er zeer tevreden over.

                  Comment


                  • #10
                    Re: waterdicht compact camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                    Ik geloof trouwens dat er ook waterdichte camera's van Sony zijn, maar vraag me nu niet welke modellen...point & shoots volg ik niet zo.

                    Sony heeft 1 model denk ik en dat is de DSC-TX5 Black.
                    Qua foto's zou deze niet slecht zijn en de breedhoek van 25mm is ook goed meegenomen. Het nadeel vind ik dat hij maar een 4x zoom heeft, tot 3m diepte kan gaan en dat hij verschuifbaar frontje heeft waartussen toch altijd makkelijk zand tussen kan kruipen denk ik.
                    Ben vooral op zoek naar eentje zonder beweegbare delen aan de buitenkant. De anderen kunnen misschien ook gevoelig zijn aan fijnzand maar wil dat risico tot een minimum beperken.

                    En qua bevestiging vind ik de pentax nog altijd het beste want die heeft een riempje met karabiner die ik aan de rugzak kan hangen. Naar mijn gevoel nog altijd sterker en betrouwbaarder dan de kleine oogjes met bijhorende bevestiging bij de andere toestellen. Of zou ik hier verkeerd zijn?

                    Comment


                    • #11
                      Re: waterdicht compact camera

                      Jimy, dit was ik vergeten in mijn reactie: de Pentax w90 heeft geen beeldstabilisatie; Daarom bij mij afgevallen want dat is toch wel een must voor onderwaterfotografie. Als je snorkelt is het heel moeilijk om je camera stil te houden dus dat was voor mij toch wel belangrijk.
                      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                      Flickr - JAlbum

                      Comment


                      • #12
                        Re: waterdicht compact camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                        Jimy, dit was ik vergeten in mijn reactie: de Pentax w90 heeft geen beeldstabilisatie; Daarom bij mij afgevallen want dat is toch wel een must voor onderwaterfotografie. Als je snorkelt is het heel moeilijk om je camera stil te houden dus dat was voor mij toch wel belangrijk.
                        Goed dat je dit zegt. Was mij nog niet opgevallen. Vindt het toch wel een handige functie en zoals je zegt zeker voor onderwaterfotografie.

                        Dan denk ik dat ik eerder voor de panasonic ga gaan. Ga de panasonic en de olympus nog eens met elkaar vergelijken.

                        Bedankt voor uw reactie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: waterdicht compact camera

                          ook de olympus heeft een stabilisatie mogelijkheid. Zelf gebruik ik al een tijdje zo één (ouder type) bij het duiken maar dan wel in een onderwaterhuis. Heb reeds (door slordigheid) enkele malen wat water binnengehad maar het toestel doet het nog steeds.
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • #14
                            waterdichte compact camera

                            Ik lees zojuist in "photography monthly" (March 2011) dat Pentax in maart een waterdichte compact camera uitbrengt : "Optio WG-1" en "Optio WG-1 GPS". Waterproef tot 10m, 14 MP, alu alloy body, 5X optical zoom lens (28 - 140 mm), 1cm Macro function.
                            Freezeproof (-10°C) + shockproof (1,5m). Zou ook een druk kunnen weerstaan van 100 Kg (je mag er al eens op gaan zitten dus ... )
                            Ziet er op de foto inderdaad een goed beschermd toestel uit ...

                            Ook Olympus zou 2 waterdichte compactjes uitbrengen : de TG-310 en TG-610. 14 MP. De TG-310 zou tot 3m gaan, de TG-610 tot 5m. Shock- (1,5m) + freezeproof (-10° C).

                            Maakt de keuze dus alleen maar moeilijker ...
                            KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

                            Comment


                            • #15
                              Re: waterdichte compact camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door KingCanon Bekijk bericht
                              Ik lees zojuist in "photography monthly" (March 2011) dat Pentax in maart een waterdichte compact camera uitbrengt : "Optio WG-1" en "Optio WG-1 GPS". Waterproef tot 10m, 14 MP, alu alloy body, 5X optical zoom lens (28 - 140 mm), 1cm Macro function.
                              Freezeproof (-10°C) + shockproof (1,5m). Zou ook een druk kunnen weerstaan van 100 Kg (je mag er al eens op gaan zitten dus ... )
                              Ziet er op de foto inderdaad een goed beschermd toestel uit ...

                              Ook Olympus zou 2 waterdichte compactjes uitbrengen : de TG-310 en TG-610. 14 MP. De TG-310 zou tot 3m gaan, de TG-610 tot 5m. Shock- (1,5m) + freezeproof (-10° C).

                              Maakt de keuze dus alleen maar moeilijker ...
                              Tja, het gaat zo snel in cameraland dat je op een bepaald moment moet beslissen. Je kan wachten en blijven wachten want er komen welk elk half jaar een paar nieuwe modellen op de markt maar zolang je niks koopt kan je géén foto's maken hé
                              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                              Flickr - JAlbum

                              Comment

                              Working...
                              X