Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

    Hey juppekes

    Gisterenavond was ik een beetje aan het buiten spelen

    Ik was bezig met wat satellieten proberen te fotograferen met lange sluitertijden.

    Toen zag ik een vliegtuigje passeren, dus dacht ik die moet ik hebben

    Toen ik op mijn pc de foto bekeek in groot formaat merkte ik iets op.

    Je kan mooi zien waar het vliegtuigje was toen ik afdrukte.

    Maar eigenlijk kan je ook mooi de trillingen van de sluiter waarnemen.

    Foto is gemaakt op statief, 18mm, IS uitgezet, met afstandbediening, en toch heb ik zoveel trillingen.

    Toestel Canon 50D met 18-55 EF-S

    Het zal waarschijnlijk ook een beetje aan mijn statief gelegen hebben (Velbon 450R)

    Maar toch verschoot ik ervan dat op deze manier nog zoveel trillingen op de foto zichtbaar zijn.

    Dus nu heb ik harde bewijzen om aan mijn vrouwtje te tonen dat ik een zwaarder statief nodig heb



    Crop is ongeveer twee seconden

    Bootjes

  • #2
    Re: Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

    Maar als je vrouwtje de haarscherpe sterren (waaronder het sterrenbeeld Orion) op je foto ziet gaat ze je niet geloven............
    Nikon D90/AF-S 35mm 1.8G/AF-S 50mm 1.4G/AF-D 85mm 1.8/AF-S 10-24mm F3.5-4.5/AF-S 18-200mm F3.5-5.6G/AF-S 70-300mm F4.5-5.6G /SB600/SB700/Manfrotto 055XPROB+Markins Q3/Velbon Pro Pod CF-7

    Comment


    • #3
      Re: Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

      Mwhaaa. zo duidelijk is orion toch niet hoor. Mocht het op een stabieler statief zijn geweest had ORION veeeel en veeele duidelijker geweest.
      Canon EOS 90D EFS 18-135

      Comment


      • #4
        Re: Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

        Probeer hetzelfde eens met de mirror lock-up. Dan klap je eerst de spiegel op, je wacht een paar seconden tot de trillingen van de spiegel weg zijn, en dan maak je pas een foto.
        Het sluitergordijn geeft zo goed als geen trillingen, als je dan nog problemen hebt, dan is het misschien toch interessant om uit te kijken naar een beter statief.
        Maar voor die combinatie (50D + kitlens) heb je eigenlijk niet eens zo'n zwaar statief nodig.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

          de piloot heeft je gewoon zien staan, en eventjes met de vleugels gewaaierd om goeienacht te wensen.

          grapje. Ik werk altijd op zelfontspanner 2 seconden, en spiegel opklappen.
          klapt hij eerst de spiegel op, wacht twee seconden, dan gaat sluiter pas open.

          Sterretjes zijn scherp omdat ze de eerste twee seconden nauwelijks voldoende licht gegeven hebben om in beeld te komen. Die vormen pas een puntje na flink wat meer seconden.

          Ch.
          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

          Comment


          • #6
            Re: Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

            Dit is een behoorlijk scherpe foto! Ik zie geen sluitertrillingen, maar zogenaamde contrail vortices!
            https://www.naturephotoportal.com/

            Comment


            • #7
              Re: Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

              Een vliegtuig dat voorbij vliegt duurt meedere seconden.
              De sluiter heeft dus ettelijke seconden stabiel open gestaan terwijl het vliegtuig zijn "lichttekening" maakte.
              Volgens mij heeft het niets met sluitertrillingen te maken.

              De andere objecten (sterren, bomen) zien er op de foto wel onvervormd/scherp uit.
              Misschien een koud-warme lucht laag die de lichtstrepen van het vliegtuig vervormd heeft, of toch tijdelijke trilling van je statief?
              Last edited by GeertB; 26 februari 2011, 19:26.
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #8
                Re: Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

                Hey juppekes

                Even een woordje uitleg

                Het vliegtuig kwam dus van links.

                Links zie je mooi dat er het eerste stukje van de foto geen streepjes staan.

                Als ik de foto op volle resolutie bekijk zie ik enkel maar aan de linkerkant van de streepjes golfjes.

                De rest van de lijntjes lopen mooi rechtdoor ( wat op de geposte foto niet zichtbaar is)
                Bootjes

                Comment


                • #9
                  Re: Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

                  Dat komt door verschillende stromingen op verschillende hoogtes (wind shear). Ook hoeveelheid vocht, temperatuur, dauwpunt, etc. Kun je zien met een zogenaamde sounding (weerballon).
                  https://www.naturephotoportal.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een mooi voorbeeldje van sluitertrillingen.

                    Een contrail is iets HEEL anders dan wat je hier ziet, leviathanfd. Dit zijn lichtsporen, en die worden absoluut niet beïnvloed door contrail vortices, wel door trilling van het toestel.
                    Moest je hetzelfde overdag zien in de contrail van een vliegtuig, gaf ik je gelijk, maar hier... Sorry, toch niet.

                    Comment

                    Working...
                    X