Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

    Beste mensen,

    Stel het volgende:
    Je staat langs de lijn bij een voetbalwedstrijd en je maakt foto's van de spelers en je sluitertijd is 1/500 of korter.
    Moet je dan je beeldstabilisatie in of uitschakelen (VR / Nikon)?
    Wat levert de beste resultaten op, want ik hoorde dat de VR bij sport averechts werkt?
    Nikon D90 / 18-105VR / 70-300VR / 50 1.8 / SB700

  • #2
    Re: Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

    Oorspronkelijk geplaatst door nikonklikker Bekijk bericht
    Beste mensen,

    Stel het volgende:
    Je staat langs de lijn bij een voetbalwedstrijd en je maakt foto's van de spelers en je sluitertijd is 1/500 of korter.
    Moet je dan je beeldstabilisatie in of uitschakelen (VR / Nikon)?
    Wat levert de beste resultaten op, want ik hoorde dat de VR bij sport averechts werkt?
    hangt van de lengte van je lens af... 500mm? dan zou ik hem op laten staan!
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      hangt van de lengte van je lens af... 500mm? dan zou ik hem op laten staan!
      Heb een Nikon 70-300 4.5-5.6 VR...?
      Nikon D90 / 18-105VR / 70-300VR / 50 1.8 / SB700

      Comment


      • #4
        Re: Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

        Wat ik ervan begrepen heb is het volgende:
        zolang je sluitersnelheid vlugger is dan de brandpuntafstand van je lens x 1.6 (crop) is bij sportfotografie beeldstabilisatie overbodig.
        bvb 200mm x 1.6 = 320
        dus sluitersnelheid 1/320s of sneller

        Indien ik verkeerd ben hoor je het hier wel snel

        Comment


        • #5
          Re: Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

          wanneer ik sportopnames maak staat mijn VR op de 70-200 steeds op , zelfs als ik een monopod gebruik want op den duur begint dat toch door te wegen.
          Maar als je opnames maakt van bewegende sporters: voetballers, lopers, fieters is het belangrijk je VR op active te zetten ipv van normaal
          zo weet je lens dat je onderwerp geen statisch maar bewegend onderwerp is.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

            Kijk, hier heb ik wat aan !
            Bedankt.
            Nikon D90 / 18-105VR / 70-300VR / 50 1.8 / SB700

            Comment


            • #7
              Re: Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

              Oorspronkelijk geplaatst door nikonklikker Bekijk bericht
              Kijk, hier heb ik wat aan !
              Bedankt.
              en nog wat leesvoer:

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

                Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                wanneer ik sportopnames maak staat mijn VR op de 70-200 steeds op , zelfs als ik een monopod gebruik want op den duur begint dat toch door te wegen.
                Maar als je opnames maakt van bewegende sporters: voetballers, lopers, fieters is het belangrijk je VR op active te zetten ipv van normaal
                zo weet je lens dat je onderwerp geen statisch maar bewegend onderwerp is.
                neen... dat is het niet...

                active vs. normal heeft niet te maken met het onderwerp, doch met je eigen situatie...
                in active mode zal het je trage bewegingen niet compenseren, zoals wanneer je in een auto zit (rijdend), in normal mode, compenseert het alles.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Beelstabilisatie uitschakelen bij sportopnames?

                  Eigenlijk is het heel simpel als je voor ogen houdt dat VR de beweging van de camera compenseert, niet die van je onderwerp. Met een sluiter van 1/500 of korter valt er niet veel te compenseren (tenzij je natuurlijk een extreme tele gebruikt of koning van België bent ) maar als je sluiter zover vertraagt naar 1/50 of minder, zou ik de VR zeker gebruiken. Wat je misschien onbewust doet, is de speler meevolgen terwijl je de opname maakt. Dit heet "panning" en hiervoor wordt algemeen aangenomen dat het beter is de VR uit te zetten.
                  Nikon Df

                  Comment

                  Working...
                  X